Taťána le Moigne: Vize pro online svět. Na jeho pochopení závisí naše vzdělanost i prosperita

Poslechněte si úvahu Taťány le Moigne pro podcastovou sérii Českého rozhlasu Plus a serveru iROZHLAS.cz

Přehrát

00:00 / 00:00

PŘEPIS

19. 2. 2021 | Praha

Taťána le Moigne je ředitelka české, maďarské, rumunské a slovenské pobočky společnosti Google. Jedna z nejmocnějších žen domácího internetu je držitelkou ceny Křišťálová lupa, časopis Forbes ji řadí mezi 50 nejvlivnějších tuzemských žen a už více než 10 let se umisťuje v anketě TOP ženy Česka. Jak může podle le Moigne pandemie pomoci nastartovat rozmach digitálních technologií? A co si z těžké doby můžeme odnést?

Podcast Vize z krize vychází každé pondělí, středu a pátek v 10.00 na adrese irozhlas.cz.

Máte nějaký tip? Psát nám můžete na adresu irozhlas@rozhlas.cz.

V polovině března 2020 jsme se společně s valnou většinou zaměstnanců Googlu z celého světa i my přesunuli naplno do režimu práce z domova. Loučila jsem se s Googlery větou: „Tohle nebude sprint, tohle bude maraton.” Jakkoliv jsem počítala, že se do kanceláří nevrátíme celé měsíce, skutečně jsem nečekala, že se fyzicky neuvidíme tak dlouho a že svět, do kterého se vrátíme, bude zřejmě úplně jiný.

Sama jsem si poměrně obtížně hledala způsob, jak se k této krizi vlastně postavit. Výsledkem tohoto procesu byl nakonec recept, o který bych se s vámi teď ráda podělila. Spočívá v šesti bodech.

Bod první: “Nepanikařte.” Získejte si vždy nejprve dostatek věrohodných informací a teprve na jejich základě o situaci přemýšlejte či se rozhodujte.

Podcast hledající cesty, jak současnou situaci kolem pandemie koronaviru změnit ve výzvu. Přinese inspirativní vize 21 českých osobností pro následující rok 2021. Ve svých krátkých esejích nabídnou zajímavé cesty, kterými se Česká republika může po odeznění pandemie ubírat. Mezi tématy jsou budoucnost školství, péče o seniory, život ve městech, cestování, klima a mnoho dalších.

Za druhé: “Postarejte se nejdřív o sebe. Až potom o ty druhé.” Vaše osobní zdraví, vaše energie a vaše motivace, to vše je nesmírně důležité! Bez nich nebudete schopní dlouhodobě zvládat náročnou situaci ani doma, ani v práci. Anebo bude jedno na úkor druhého. Mnozí jsme až po několika měsících pochopili, jak velmi důležitý tento bod vlastně je. Péče o sebe. O svoji energii. Protože když není energie, není nic.

Za třetí: “Věnujte svoji energii tomu, co můžete ovlivnit.” Nemá smysl se trápit, stresovat a znepokojovat tím, co změnit ani ovlivnit nemůžeme. Nikam to nevede.

Za čtvrté: “Dejte svým lidem prostor.” Krize je obrovská příležitost k osobnímu růstu, k posílení charakteru, k získání nových dovedností, ke změně myšlení. Dopřejte tedy prostor tuto novou situaci dobře zvládnout nejen sobě, ale i svému okolí. A také svým partnerům doma, i dětem...

Za páté: “Komunikujte.” Tento bod nebyl pro nás nikdy důležitější. Nikdy důležitější než teď, když se v práci vidíme vlastně prostřednictvím obrazovky, a to je všechno. Komunikace je základ. V rodině. Ve vztazích. I ve firmě. A v krizi to platí dvojnásob.

A můj poslední bod: “Myslete pozitivně!” Naše myšlenky totiž můžeme povětšinou ovlivnit. Myšlení se dá učit, trénovat. A mentální odolnost je pro zvládnutí krize či dlouhodobého stresu naprosto zásadní. Stejně jako dobrá nálada a smysl pro humor.

Dovolte mi teď podívat se na pandemii pohledem zaměstnance globální technologické firmy. Když jsme si na jaře loňského roku v Googlu kladli otázku, kde můžeme české společnosti se zvládnutím této krize nejvíce pomoci, použili jsme právě můj dříve zmíněný krizový recept. Uvedu dva příklady:

Tak například bod 1 “Nepanikařit”. Abychom zabránili šíření dezinformací a možnému vzniku paniky, ihned po vypuknutí pandemie jsme z vyhledávače a z YouTube začali odkazovat na věrohodné informační zdroje, např. Světovou zdravotnickou organizaci či Ministerstvo zdravotnictví.

Taťána Le Moigne

Taťána le Moigne je ředitelka české, maďarské, rumunské a slovenské pobočky společnosti Google. Jedna z nejmocnějších žen domácího internetu je držitelkou ceny Křišťálová lupa, časopis Forbes ji řadí mezi 50 nejvlivnějších tuzemských žen a už více než 10 let se umisťuje v anketě TOP ženy Česka.

Dalším příkladem je bod číslo 3 “Věnujte svoji energii tomu, co můžete ovlivnit”. Za Google můžeme české veřejnosti, školám, organizacím i byznysu úplně nejvíce pomoci ve dvou oblastech: digitálními službami a digitálním vzděláváním. Nejdříve pár slov ke vzdělávání.

Našimi vzdělávacími programy prošlo od roku 2016 už více než 170 tisíc lidí a firem. Od začátku pandemie poptávka po těchto bezplatných vzdělávacích programech výrazně narostla, což nás pochopitelně velmi těší. Rok 2020 nám všem ukázal, že digitální dovednosti jsou pro naši budoucnost naprosto klíčové, a proto v těchto vzdělávacích aktivitách pokračujeme i v letošním roce.

Digitální dovednosti úzce souvisejí s digitálními nástroji. Řada firem přesunula v důsledku pandemie část svého byznysu do online prostředí či svůj internetový byznys ještě posílila. Bezplatné online služby a nástroje se osvědčují jako záchranný kruh jak pro školy, tak i pro mnohé neziskové organizace a samozřejmě pro firmy. Lidí na internetu přibývá a tráví tam více času zábavou, vzděláváním, prací či nakupováním. Jenom v Česku loni přibylo 1,3 milionu nových uživatelů internetu, nejvíce pak ve skupině 65+. Dostáváme se velmi rychle do situace, kdy každá škola je digitální škola a každý byznys je digitální byznys. Pokud chceme v této nové realitě uspět, musíme se zkrátka velice rychle přizpůsobit.

Pokud chceme pro Českou republiku i nadále zajistit prosperitu doma a úspěch ve světě, je třeba pochopit hloubku a rychlost změny, kterou jako společnost právě procházíme. Když se o to alespoň pokusíme, začneme možná o světě i naší roli v něm jinak přemýšlet a třeba se i jinak chovat. Pochopíme, proč jsou nové dovednosti pro naši budoucnost tak zásadní. Závisí na nich naše vzdělanost, naše prosperita i naše konkurenceschopnost. Zkrátka jak se kdysi ptal Albert Einstein a také si krásně odpověděl: „Proč nám skvělá technika, která šetří práci a usnadňuje život, dosud přinesla tak málo štěstí? Odpověď je prostá: protože jsme se ji nenaučili rozumně užívat.“

A dostáváme se nakonec k poslednímu bodu mého návodu na to, jak se dostat z krize. A tím bodem je spolupráce. Krize byly, jsou a krize jistě budou. Svět ovšem nikdy nebyl tak komplexní, rychle se měnící a zároveň tak propojený. Covid nám ukazuje, jak velká výzva před námi jako společností stojí. Pokud chceme tuto současnou krizi zvládnout a dobře se připravit na ty, které teprve přijdou, musíme se naučit jako česká společnost navzdory svým odlišným postojům a názorům daleko lépe vzájemně spolupracovat. Jak doma mezi sebou, tak i se světem kolem nás.

Taťána le Moigne a Vít Svoboda

Související témata: Vize z krize, Taťána le Moigne, Google, pandemie, epidemie, koronavirus, koronavirus Česko, koronavirus v Česku, informační technologie, internet