Podvodné reklamy: extrémně rychlé hubnutí, přípravky na léčení nebo rychlokurz jazyků

Tváří se jako běžná reklama, která nabízí 'něco speciálního'. Po jejím otevření narazíte na materiál, jenž se tváří jako článek z vědeckého periodika, kde nechybějí citace odborníků. Ti slibují, že například můžete zhubnout 12 kilogramů během pouhého měsíce. Ve skutečnosti jde ale o podvod. Vymyšlení jsou údajní experti i odborná periodika a slibovaný účinek je z vědeckého hlediska nemožný. Server iROZHLAS.cz prověřil některé z nich.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podvodné reklamy

Podvodné reklamy | Foto: koláž iROZHLAS.cz | Zdroj: Český rozhlas

„Je to běžná agenda reklamy. Nepochybuji o tom, že žádné podobné zázraky nefungují, a reklama je tedy klamavá," říká právník Filip Winter, odborník na etiku v reklamě.

Stránky, které zmiňovanou propagaci obsahují a na které při mapování podvodného byznysu na internetu server iROZHLAS.cz narazil, se tváří jako vědecká periodika, která publikují zajímavé články o vědě.

O rychlém hubnutí se tak dočtete na The Globe News; nový způsob na učení cizích jazyků přináší Global Science review a způsob na odstranění parazitů můžeme najít na doméně MED-info. Žádný z takovýchto serverů ale ve skutečnosti neexistuje a jedná se o podvrh.

Stránky se sice tváří jako tradiční web, ale při kliknutí na jakoukoliv položku v nabízeném menu se návštěvník dostane jen k možnosti objednávky speciálního produktu.

Reklama na domácí trik na zlepšení sluchu | Foto: Jan Řápek

Existuje tedy nějaký způsob, jak podobné neetické reklamy dostat z internetu pryč? Podle novely zákona by měl - kromě zadavatele - nést část odpovědnosti i šiřitel. To ale podle Wintera není úplně ideální řešení.

„Už dnes je odpovědnost rozdělená a každý zodpovídá za něco, ale v praxi s tím naopak bývají zmatky. Velká rada tradičně pokutovala jak agenturu, tak zadavatele, což ale nikdo jiný nedělal. Státní ústav pro kontrolu léčiv, který je velmi aktivní v reklamě léků, tak zásadně pokutuje jen zadavatele. Vztah je nevyjasněný a šiřitel by byl chudák, protože by měl kontrolovat každou reklamu ve svých novinách, zda je, či není pravdivá,“ říká právník.

Reklamu v televizi nebo rozhlase kontroluje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Klamavou reklamu na internetu ale může pokutovat kterýkoliv živnostenský úřad částkou až pět milionů korun. „Chápu, že tak v praxi nečiní, protože u podobných reklam je zadavatel často skutečně nezjistitelný, natož aby zaplatil pokutu."

Šmejdi mění taktiku. Ubývá nekalých praktik, firmy se přesouvají na internet

Číst článek

„Domnívám se současně, že nejlepší obranou je zdravý lidský rozum, případně zkušenost, kdy se někdo nachytá a příště již na podobné nabídky nenaletí. Upřímně řečeno, ve svobodné společnosti nelze asi mít pod kontrolou vše tak, aby tyto podvůdky úplně zmizely," dodává Winter, který zároveň vyučuje na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze.

O tom, zda je reklama etická, či neetická, si ve velké míře rozhoduje samo mediální prostředí skrze Radu pro reklamu. Ta - na rozdíl od RRTV - není institucí státní, ale samoregulovací, tudíž je placena čistě ze soukromých peněz.

„Agentury a média ji mají právě proto, aby nebylo příliš mnoho neetických reklam, což by se otočilo proti průmyslu jako takovému. Radě stačí po e-mailu napsat, že někde je nějaká hnusná reklama, a rada se rychle usnese, jestli je neetická, nebo není. Pokud je neetická, tak se všichni členové usnesli, že ji nebudou šířit. Z hlediska podniku je to docela významná sankce. Horší než čekat tři roky na nějakou pokutu. To by ztratilo efekt."

Server iROZHLAS.cz oslovil členy Arbitrážní komise Rady pro reklamu, zda se mohou vyjádřit k zaslaným reklamám, tvářícím se jako vědecké články. Ta sice zařadila reklamy do svého projednávání, jasné vyjádření ale nestihla do vydání stanovit.

„Arbitrážní komise rozhoduje vždy se znalostí jak podnětu, tak vizuálu nebo výsledné podoby předmětné komerční komunikace a také podle stanoviska zadavatele či zpracovatele reklamy. Vzhledem k tomu, že v případě této kauzy není zatím stanovisko zadavatele k dispozici, Rada pro reklamu si jeho vyjádření vyžádá. Arbitrážní komise následně rozhodne o tom, zda předmětná reklama je, či není v souladu s normami etického Kodexu reklamy," odpověděl na dotaz iROZHLAS.cz výkonný ředitel rady Ladislav Šťastný.

1. Magnetický pásek Knee Active Plus

Jedním z nabízených produktů je například magnetický pásek Knee Active Plus. Zajímavostí je, že více prodejců nabízí podobný produkt zaručující stejné účinky.

V našem případě jsme magnetický pásek našli nabízený na stránce, která se tvářila jako zpravodajský portál The Globe News. Na portálu jsou snímky z fotobank, což bylo prokázáno s pomocí obrázkového vyhledávání Google. Citovaným odborníkem a vynálezcem produktu má být David Ziegler. Ten ovšem neexistuje a v maďarské verzi materiálu se objevuje jako David Zingler.

Podle ortopedů, které server iROZHLAS.cz oslovil, navíc fungování podobného magnetického pásku není možné. Podle profesora Pavla Dungla, přednosty ortopedické kliniky Nemocnice Na Bulovce, je představa, že nějaký pásek s magnetickými účinky může odstranit otoky, posílit pohyb, zastavit degeneraci, nanejvýš zbožným přáním. „Jméno David Ziegler má dodat izraelskou věrohodnost. Je to bohužel další ze série drobných podvodů, které se neustále objevují," dodává.

A podobného názoru je i další lékař – profesor David Pokorný z I. ortopedické kliniky 1. LF UK a FN Motol. „Prostudoval jsem si dokumentaci. Účinek určité charakteristiky magnetického pole na zmírnění subjektivních obtíží a pocitů bolesti pohybového aparátu jsou známé a zdokumentované. Jedná se o mírnou úlevu obtíží po aplikaci pole generovaného speciálními elektronickými přístroji, které jsou k dispozici na rehabilitačních odděleních."

„Přikládání magnetů na bolestivé klouby nelze považovat za metodu léčby kloubních postižení. Nic podobného nebylo nikdy prokázáno vědeckými studiemi v prestižních vědeckých časopisech. Jistě, populární časopisy mohou uvádět cokoliv. Stejně jako prezentace komerčních firem," říká.

2. Metoda na hubnutí Catch Me Patch Me

Zhubnout 12 kilogramů za 30 dnů je nyní možné díky neočekávanému objevu vědců z Cambridge. Alespoň tak to slibuje odtučňovací kúra pomocí náplastí Catch Me Patch Me. Podle informací ze stránky, která opět vypadá jako server The Global News, tato procedura zastavuje proces skladování tukové tkáně (a to už po prvních 48 hodinách používání), po sedmi dnech čtyřnásobně zrychluje metabolismus a zastavuje jo-jo efekt. Stránka navíc tvrdí, že všechny použité látky jsou přírodní.

Reaklama na rychlý boj proti obezitě | Foto: Jan Řápek

Vzývaným objevitelem metody je tentokrát šéf skupiny vědců profesor Robert N. Sanders. Jeho poznatky jsou dokonce podpořeny účastníky testu. Stejné výsledky slibuje i profesor Daniel Costa z neexistující Ohio College. Tentokrát se ale jeho výzkum objevuje na stránce skryté pod jménem Latest from the World.

„Různými formami šílení, když si například píchnete heroin nebo pervitin, tak lze dokázat cokoliv. Ovšem je otázka, jestli je to správně a jak dlouho to vydrží. Jen šílenec by to považoval za žádoucí," říká o metodách rychlého zhubnutí výživová specialistka Kateřina Cajthamlová.

Zhubnout neuvěřitelně rychle podle ní sice docela jde, ale spolu s tím startuje obrovská spousta hormonálních regulací, které mohou vést k takzvanému „jo-jo efektu“ a také k různým onemocněním orgánů. Jakoukoliv metodu je tedy nutno zkoordinovat s vlastním zdravotním stavem. „V okamžiku, kdy spalování tuku zrychlí něco jiného než pohyb, je otázkou, co to udělá s aktivní hmotou. Například u žen, dospívajících nebo u epileptiků je rychlé zhubnutí velmi nebezpečné. Rychle zhubnout není tak složité, ale je problém přestat s rychlým hubnutím a nevyvolat si nějaké onemocnění," dodává dietoložka.

Reklamní stránka tvářící se jako vědecký list o hubnutí | Foto: Jan Řápek

Zkoumaná reklama navíc obsahuje informace, které jsou podle Cajthamlové v rozporu s pravidly hubnutí. Autoři například slibují několikanásobně větší hladinu serotoninu, což podle specialistky může vést k mánii.

Dvojnásobné zvyšování hladiny kyseliny chlorovodíkové v žaludku by zase vedlo k poleptání jícnu nebo zvracení. Metoda také slibuje o 96,8 % zvýšení odolnosti organismu vůči stresu a nepravidelnému stravování. „Zvýšit odolnost proti stresu a nepravidelnému stravování? Tak to je naprostá pitomost," hodnotí Cajthamlová.

3. Výuka jazyků Ling Fluent

Další metoda slibuje naučit se jakýkoliv světový jazyk za 30 dnů. Zaručí prý, že mozek bude pracovat přesně pětkrát výkonněji než obvykle. Na stránce se doslova píše, že „po měsíci budete umět anglicky, německy nebo jakýkoliv jiný jazyk tak dobře, jako kdybyste absolvovali časově náročný jazykový kurz".

Autoři reklamy, lákající na výuku pomocí speciálních kartiček, se odvolávají na multilingvisty, jako byli Giuseppe Gasparo Mezzofanti nebo Ján Krukovský. U druhého zmiňovaného se shodu se známým polyglotem nepodařilo najít. V textu, který je umístěn na stránce tvářící se jako server Global Science review, je přidána i fotka zmíněného Krukovského. Ten prý uměl až 140 jazyků.

Reklama na rychlokurz cizích jazyků | Foto: Jan Řápek

Při podrobnějším zkoumání internetu ale narazil server iROZHLAS.cz na stejný reklamní text ještě jednou. Tentokrát se stránka tváří jako Science Journal global edition. Text je úplně totožný a až na doménu je i stejně graficky upraven. Rozdíly jsou jen dva. Metoda se tentokrát jmenuje Fast Phrases. A jako příklad je uváděn profesor Andrzej Gawroński. Jeho fotka je ale totožná s tou, která měla jinde znázorňovat Jána Krukovského.

A podobných serverů je pravděpodobně mnohem víc. Na jeden podobný s výukou Ling Fluent narazil i Kamil Kopecký z Pedagogické fakulty Palackého univerzity v Olomouci.

„Dosažení úspěchu je garantováno neexistujícím Leo Andersem, prý jedním z nejlepších lingvistů v Evropě, který prý mluví plynule 20 jazyky. Ačkoli Leo Andersů existuje celá řada, žádný z nich dle údajů z Google není polyglot, není to lingvista, nemluví 20 jazyky a hlavně - ani vzdáleně nevypadá jako vousatý muž na fotografii. Fotografie využitá na webu byla získána pravděpodobně z fotobanky Shutterstock," napsal pro server e-bezpeci.cz.

4. Zbavovač parazitů Anti-parasite Herbal Tea

Podle fiktivního rozhovoru na fiktivním portálu MED-info je hned 92 % všech úmrtí způsobeno parazity a jediným účinným způsobem, jak se jich zbavit, je přípravek Anti-parasite Herbal Tea. Celý reklamní je text je vytvořen jako seriózní odborný rozhovor s parazitologem Martinem Jásnkým. Záznam o parazitologovi stejného jména však nebylo možné ověřit.

Jánský by navíc měl být předním výzkumníkem v Českém institutu hygieny a veřejného zdraví. Jedná se ale o smyšlenou instituci a žádnou takovou na území Česka nenajdete.

Reklama na přípravek zbyvující lidi parazitů vypadající jako seriózní rozhovor | Foto: Jan Řápek

Rozhovor vypadá na první pohled důvěryhodně a nejprve se drží v obecné rovině. Až později přechází k propagaci produktu. V textu se nachází několik odkazů, které by měly být prolinkovány na potvrzení vyřčených tvrzení. Všechny jsou ale přesměrovány na objednání zmíněného přípravku.

Anti-parasite Herbal Tea se tváří jako jediný úspěšně vyvinutý produkt. „Kdyby byl hlavním cílem zisk, bylo by možné prodávat Anti-parasite Herbal Tea v lékárnách po celé zemi za dobrou cenu. Jsme ale nezisková organizace a záleží nám na zdraví naší země více než na zisku, takže ho prodáváme za výrobní cenu," tvrdí se v rozhovoru. Údajný lék je také podle prodejců univerzální preparát na všechna onemocnění, která způsobují paraziti.

Podle zjištění parazitologů z Biologického centra Akademie věd v Českých Budějovicích Olega Ditricha a Romana Kuchty ale ve skutečnosti parazitů v lidském organismu výrazně neubylo. Vědci upozorňují na to, že na ilustračních fotografiích jsou sice podle nich orgány napadené parazity, nejde ale o orgány lidské, nýbrž zvířecí.

„Nejvíc lživých informací jsme našli u produktů Herbal Tea Anti Parasite a Detoxic. Když si chcete zboží koupit nebo ověřit, kdo ho vyrábí, tak tu informaci nikde nenajdete," říká o přípravcích na bázi placeba českobudějovický parazitolog Roman Kuchta.

„Když se podíváme na složení, oni tvrdí, že to je extrakt z řebříčku lékařského a hřebíčku. Je to v množství, které asi neuškodí, ale rozhodně v těchto koncentracích vás to nezbaví parazitů, ani kdybyste je měli. A samozřejmě vás nemohou zbavit těch onemocnění, která jsou tam uvedena, včetně třeba rakoviny," dodává Ditrich.

Jak poznat podvodníky

1. Naprostou jistotu, že jde o podvodný web s dezinformacemi, máte vždy, když se doporučuje prostředek či metoda proti parazitům obecně, aniž by se rozlišovaly druhy nebo alespoň skupiny (motolice, tasemnice, hlístice, malarická plasmodia). Existuje mnoho parazitů s odlišným metabolismem a ani teoreticky nemůže existovat univerzální prostředek, který by účinkoval proti každému z nich. Musel by být tak toxický, že by zabíjel i hostitele, tedy člověka. Pokud všechno na webové stránce vede pouze k nabídce objednání, jde o podvod, stejně jako fiktivní diskuse pod příspěvkem, do které nelze přispět.

2. Vážné podezření, že jde o podvodné weby, by mělo vzniknout, jsou-li v souvislosti s parazity používány výrazy jako detoxikace, pozitivní či negativní energie, biorezonance, frekvenční diagnostika, homeopatie, preventivní odčervení lidí, odkyselení, odkovení a podobně.

3. Zvýšená opatrnost je namístě, pokud se zmiňují odborné výrazy jako produkty metabolismu, posílení imunity, kyselá či zásaditá reakce, zátěž organismu, biodegradace, deaktivace, externí agens, přírodní prostředek. Jde sice o termíny, které v jiném kontextu mají svůj význam, ale podvodníci si je oblíbili a používají je ve svých dezinformacích.
(zpracoval Oleg Ditrich z Biologického centra AV ČB)

Jan Řápek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme