Dětský psycholog: Počítač je těžký konkurent, ale rodič se nesmí bát dítěti organizovat život
Mimořádnost současné doby na sobě výrazně pociťují zejména školáci a studenti – výuku mají často přes internet a s vrstevníky se vidí málo, nebo vůbec. Nebude pro děti těžké vrátit se z virtuální do běžné reality? „Někteří s tím mohou mít problém, ale všeobecně myslím ne. Možná nějací ‚závisláci‘, kteří u obrazovky tráví množství času,“ míní dětský psycholog Václav Mertin.
Pro děti jsou podle něj nesmírně důležité životní jistoty: „Maminka, tatínek, babička, děda, byt, kde bydlí. A potom do toho vstoupí školka a škola, kam se chodit musí. Dítě se učí pravidelnosti, což je nesmírně důležité pro jeho vývoj a rozvoj. A teď najednou nikdo neví, jak to bude. To je velikánský problém,“ upozorňuje v Interview Plus Jana Bumby.
„Když víte, že něco bude a jak to bude zhruba probíhat, dává vám to určitou jistotu a uvolňují se vám ruce, abyste mohl zkoumat něco jiného. Když se musím intenzivně zajímat o provozní věci, nezbývá mi energie se rozvíjet,“ podotýká.
Mertin zároveň dodává, že děti jsou velmi flexibilní a na nový režim si zvyknou – někdo dřív, jiný později. Problém ale je, že nejistota trvá už od března a není jasné, kdy skončí.
Mezi dětmi jsou také velké rozdíly. Zatímco některé jsou orientované na druhé, jiné si odmala hrají samy nebo si čtou. Kontakt s vrstevníky ovšem potřebují všechny, a pokud izolace trvá delší dobu, je to pro děti komplikace, dodává psycholog.
„Měli bychom přemýšlet o tom, co je důležité – a možná dojdeme k závěru, že mnohé věci, které v běžném životě byly problém, důležité nejsou.“
Václav Mertin
Rodič je pánem
Distanční výuka podle Mertina není zcela plnohodnotná, učitel například nemůže ihned zareagovat, když vidí, že dítěti něco nejde: „Přál bych si, aby se děti mohly vrátit do školy – v režimu, který pro ně bude třeba hygienicky náročnější, ale výhodnější z hlediska vrstevníků i výuky.“
Pro to, aby u dětí nevznikla závislost na počítačích, je prý klíčová zejména role rodičů, kteří musí zasáhnout. Alternativy k počítačům existují i v době pandemie, kdy je řada věcí omezená.
„Počítač a hry jsou těžký konkurent, ale rodič se taky neptá, když má dítě naučit základním hygienickým návykům. Občas musí ukázat autoritu a jsem přesvědčen, že to platí i zde. Neměli bychom se bát dítěti ten život organizovat, do určitého věku velmi silně,“ zdůrazňuje.
Mertin také připomíná, že v minulosti byla celá řada složitých období, lidé ale žili dále: „Uznávám, je to složitější. Spousta věcí je pro děti komplikovanější, ale musíme hledat, co nám rodina a současné podmínky nabízejí. Vyžaduje to čas a větší angažovanost a to může být pro rodiče psychicky náročnější – ale mají děti a nedá se nic dělat.“
„Měli bychom přemýšlet o tom, co je důležité – a možná dojdeme k závěru, že mnohé věci, které v běžném životě byly problém, důležité nejsou. To by nám mohlo pomoci, protože jinak se zahltíme,“ uzavírá psycholog.