Byznys s kávou láká stále víc českých podnikatelů. Kromě kaváren se rozrůstají také malé pražírny

Česko zažívá boom malých pražíren kávy. Po celé republice jich je kolem stovky a další přibývají. A nejen v Praze nebo v Brně. Popularitu získávají pražírny i v menších městech nebo na vesnicích. Kvůli sílící konkurenci se proto podniky snaží odlišit nabídkou, zdůrazňují poctivý přístup ke zpracování kávy nebo staví na silném příběhu. Podle průzkumu společnosti KPMG nakupuje zrnkovou kávu čtvrtina domácností, mletou pak polovina.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Káva | Foto: Václav Müller

V začátcích pražil Petr Štourač kávová zrna jen jednou týdně. Hlavně pro svoje potřeby a pro pár zákazníků. Zájem ale postupně narůstal a po roce podnikání přibyla k pražírně i malá rodinná kavárna v centru Litomyšle. Teď už nabízí celkem patnáct druhů pražené kávy.

Nebezpečné může být i 'kouření ze třetí ruky.' Jedovaté látky zůstávají na oblečení nebo nábytku

Číst článek

„To prvotní, než jsem se to naučil, aby káva byla pitelná, trvalo tak dva měsíce. Samozřejmě není to levná záležitost, je to dražší než supermarketová káva, takže zákazníci si k tomu musejí najít cestu. Ale zájem bych řekl, že roste víc a víc. Dřív jsem pražil jednou týdně a teď už pražím tak dvakrát, třikrát týdně,“ řekl Radiožurnálu majitel Caffe Delizia Petr Štourač.

Za kilo upražených zrnek tu lidé zaplatí průměrně 700 korun. Podobných podniků v Česku přibývá. Podle odborníka na kávu a majitele prodejny Mamacoffee Daniela Kolského stojí za fenoménem kávového byznysu taky rozvoj přístrojů na její přípravu. „Překvapivě spousta lidí se snaží udělat vlastní kavárnu. Až dvě třetiny lidí by si chtěli otevřít kavárnu. Teďka jsme v neuvěřitelném rozmachu, kdy v mnoha městech i městečkách, i v regionech vznikají malé pražírny, vznikají malé kavárny.“

Káva se prodává i přes internet

A právě rozmachu kaváren využil i Ondřej Macků. Před třemi lety s kamarádem spustil online projekt Coffee to Home. Díky němu můžou lidé ochutnat až 100 druhů výběrové pražené kávy z celého světa. Za 150 gramů zákazníci zaplatí průměrně 250 korun.

„Pražírny máme osvědčené v České republice a na Slovensku. Každá pražírna bere různě - jak z té Jižní Ameriky, střední Ameriky, Afriky. Nabízíme jenom celá kávová zrna, protože hraje velkou roli kvalita. To zrno ztratí po namletí tu svoji chuť, to aroma velmi rychle. Třeba po 15 minutách už to docela klesá,“ dodává Macků.

Nejdříve byl kávový e-shop pro Ondřeje koníčkem, dnes už díky němu vydělává. Jeho firma měsíčně odešle domácnostem stovky balíčků. Že zájem Čechů o zrnkovou kávu roste, dokazují i statistiky. Podle průzkumu společnosti GFK je totiž právě pražená káva společně s instantní kávou mezi zákazníky nejoblíbenější.

Češi spotřebují dvě kila kávy ročně

„Alespoň jednou za rok si nějaký druh kávy vloží do košíku 95 procent českých domácností. Nejčastěji nakupovaným typem kávy je pražená káva, kterou domácnosti nakupují průměrně osmkrát do roka. Ačkoli se instantní káva nakupuje méně často než pražená, při jednom nákupu za ní domácnosti zaplatí nejvíce peněz. Hodnota jednoho průměrného nákupu překračuje 110 korun,“ potvrzuje manažerka společnosti Vladimíra Šebková.

Podle Českého statistického úřadu spotřebuje každý Čech v průměru kolem dvou kilogramů kávy za rok. To odpovídá zhruba jednomu šálku kávy za den. V porovnání s ostatními státy ale patří Češi k podprůměrným konzumentům.

Vůbec nejvíc kávy lidé vypijí v severských zemích. Jen třeba ve Finsku připadá na každého přibližně 12 kilo na osobu, tedy pět až šest espres denně. Výrobci kávy jsou teď ale pod tlakem. Brazílie, která patří mezi největší pěstitele, totiž bojuje se škůdci a suchem. Letošní produkce by proto mohla klesnout až o 11 procent. To by se mohlo projevit i v ceně. Jen od června zdražila na trzích káva arabica téměř o čtvrtinu.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme