Francouzi si zvykli na burgery. Nabízí je i nejlepší restaurace, prodá se jich miliarda a půl za rok

V paláci Ritz, který shlíží na pařížské náměstí Vendôme, se Burger Ritz se sýrem Beaufort, hranolky a salátem prodává za 42 eur (asi 1070 korun). V baru Crillon lze ochutnat miniburgery místního šéfkuchaře do šesté hodiny večerní za skvělých 28 eur. Zdá se, že dlouholetý symbol rychlého občerstvení se dostal do mnohem ušlechtilejšího postavení.

Paříž Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Burger (ilustrační foto)

Burger (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Burger, který se objevil začátkem minulého století ve Spojených státech, způsobil v zemi baget a tučných jatýrek foie gras doslova revoluci. V loňském roce překročil prodej hamburgerů počet prodaných klasických sendvičů se šunkou a máslem, které jsou běžnou součástí francouzské stravy.

Dvě pražské restaurace obhájily michelinskou hvězdu. Alcron o ocenění po šesti letech přišel

Číst článek

Podle poradenské firmy Gira se v roce 2017 prodalo asi 1,46 miliardy burgerů - o devět procent více než v roce 2016. A i když tato čísla žene nahoru především explozivní nárůst rychlého občerstvení, burgery jsou nyní prakticky povinnou položkou na jídelníčcích tradičních francouzských restaurací. Toto jídlo má nyní na menu zhruba 85 procent ze 145 000 restaurací v zemi.

Vzestup burgeru mezi pokrmy francouzského vybraného stravování se podle francouzské odbornice na restaurace Marie Bertochové datuje do roku 2008. V době ekonomické krize viděli šéfkuchaři v tomto pokrmu příležitost, jak nabídnout hostům vydatné jídlo, a přitom ušetřit sobě i jim peníze.

Interiér pařížské restaurace Le Meurice | Foto: Janine Cheung | Zdroj: Flickr.com

Podle Huberta Jana, prezidenta restaurační sekce hlavní odborové organizace Umih, je vzestup burgerů ve francouzských restauracích možné připsat také na vrub jídelním náklaďákům, které začaly křižovat Paříž před pěti lety. „Ty začaly spojovat rychlé občerstvení s vysokou kvalitou, uvedl Jan.

Nejdražší čokoládový bonbon na světě má vlastní ochranku. Vystaven je v Portugalsku

Číst článek

Burger je vnímán jako způsob, jak snadno osvěžit menu restaurace a nasytit hosty. Hodí se dobře jak k obědu, tak k večeři, a vyžaduje jen minimální přípravu. „Marže hamburgerů je stejně vysoká jako u pizzy nebo palačinek,“ nechal se slyšet jeden z profesionálních kuchařů, který si nepřál být jmenován.

Jinými slovy, na burgerech se dá vydělat o deset až 15 procent víc než na jakékoli jiné položce jídelníčku. A mleté maso je podstatně levnější než hovězí na steaky.

Další výhodou pro majitele restaurací je, že přidat na menu burgery nevyžaduje žádné další investice - na rozdíl od pizzy nebo palačinek, na které je potřeba přikoupit specializované vybavení. Takže se zdá, že se budou ve francouzských kuchyních nadále házet plátky mletého masa na gril tempem dříve nevídaným.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme