Varování jako na cigaretách? Ministerstvo řeší, jak snížit spotřebu sladkých nápojů

Koupit, nebo nekoupit? To je, oč tu běží. Pokud jde o slazené nápoje, ministerstvo zdravotnictví by od jejich konzumace rádo Čechy odradilo. Do budoucna jsou podle náměstka ministra zdravotnictví Romana Prymuly v plánu různá opatření.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto | Zdroj: Fotobanka Pixabay

„Ty cesty jsou různé, buď označit potraviny, nebo v tomto případě nápoje, nějakým způsobem, že jsou škodlivé nad určitou hranici. Druhou možností, ke které přistupují některé země, je dodatečné zdanění těchto nápojů tak, aby se zvýšila jejich cena,“ vysvětlil Prymula Radiožurnálu

Nadváhu má každé páté české dítě. Kopírují životní styl rodičů

Číst článek

Zvláštní daň na slazené nápoje státům doporučila uvalit i Světová zdravotnická organizace (WHO), například Mexiko, Francie nebo Maďarsko už takovou daň mají.

Ve Velké Británii zase zavedli systém označování potravin podle obsahu cukru, tuku a soli, založený na principu semaforu.

„Zatím jsme opravdu na úplném začátku, sbírali jsme tipy, které jsou na bázi informací, které jsou z Izraele, nějaká data z Irska a Velké Británie. Jsou to první data, kterými se vážně budeme zabývat," pokračuje Prymula.

Podle Jiřího Bráta, technologa potravin a odborníka ze společnosti „Vím, co jím a piju“, jsou slazené nápoje skutečně problematické. Podle něj by ale bylo potřeba se obecně spíš zasazovat o to, aby se na pultech objevovaly kvalitnější produkty s vhodnějším složením.

Je třeba mít o zdravější potraviny a nápoje zájem

„Myslím, že by mohla pomoct osvěta, a taky se málo dělá v tom, aby se výživová hodnota potravin někam posouvala a zlepšovala. V některých západních zemích se rozšiřuje nabídka potravin, kde je méně cukru, méně soli, méně nasycených kyselin, a to si myslím, že by pomohlo víc, než ty výrobky značit. Protože k čemu je značení, když si spotřebitel stejně nemá z čeho vybrat.“

Pamlsková vyhláška neomezuje jen prodejce. Výrobci kvůli ní mění receptury i obaly

Číst článek

Má tedy český spotřebitel na vybranou, pokud by se rozhodl omezit příjem cukru? Podle Dany Večeřové z Potravinářské komory se výrobci začínají na snižování obsahu soustředit.

„Určitě je ale potřeba, aby se i spotřebitelé zajímali o to, co konzumují, co si kupují, protože dnes už mají dostatek informací přímo na těch výrobcích, na jejich obalech, ať už jsou to obsahy cukru nebo přímo výživové tabulky, které jim pomohou se rozhodnout, zda si ten výrobek koupí nebo nekoupí.“

Podle Romana Prymuly by bylo třeba umístění červených nálepek na nápoje výrobcům uložit zákonem, stejně jako varování na krabičkách cigaret.

Lucie Kocurová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme