Pocit žízně máme geneticky zakódovaný, ve stáří ji ale hůře rozeznáváme

Zatímco jeden se spokojí jen s trochou vody denně, druhý vypije i několik litrů. Pocit žízně je nám totiž dán geneticky. Pozor na dehydrataci bychom si ale měli dávat všichni.

Doporučujeme Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pitný režim. Ilustrační foto. | Foto: Fotobanka Freeimages

Lidé, kteří vypijí i více než pět litrů tekutin denně, by měli vědět, že tím zatěžují ledviny i srdce. Horší ale pro lidský organismu je, když pijeme málo. Nejvíce jsou podle lékařky Dity Pichlerové ohroženi senioři. Staří lidé velice špatně rozeznávají pocit žízně, a tak pro ně dehydratace představuje častý problém. 

Uvádí se, že minimální množství tekutin pro seniory je 20 mililitrů na kilogram váhy a den. Starší člověk, který váží lehce přes 70 kilogramů, by tak měl přijmout necelý 1,5 tekutiny denně. 

Například rajčatová šťáva je podle výsledků studie provedené na australské univerzitě v Newcastlu vhodná i pro diabetiky 2. typu. Snižuje u nich riziko tvorby krevních sraženin.

Pichlerová říká, že důležité je hydratovat průběžně celý den. „Nečekat, že večer dostanu žízeň a doplním to rychle litrem tekutiny. Vypití jednorázově vysokého obsahu tekutin je pro tělo taky problém,“ varuje lékařka. 

Lidé by se v horkých letních dnech měli občerstvovat hlavně obyčejnou vodou. Do pitného režimu se ale počítají i neslazené bylinné čaje, ředěné džusy, některé polévky, hlavně vývary, ale třeba i zeleninové šťávy. 

Nutriční terapeutka Věra Boháčová připomíná, že vodu obsahuje i ovoce a zelenina. Například ve tříkilovém melounu jsou až dva litry tekutin. Pozor by si ale lidé podle Boháčové měli dát na alkohol. S jedním pivem se prý náš organismus vyrovná, pokud je ale tělo lehce dehydratované, alkohol se méně naředí a jeho účinky jsou daleko rychlejší. 

Andrea Skalická Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme