Věk se nedá brát jako limit pro řízení, tvrdí lékař. Dopravních nehod seniorů ovšem stále přibývá

Po Česku se kvůli růstu populace prohání stále více aut a z policejních statistik vyplývá, že přibývá i dopravních nehod. Nejčastěji ji způsobí buď mladí řidiči a nebo senioři, tedy lidé starší 65 let. Ať už jedou na kole, jdou pěšky a nebo sedí za volantem. Z čísel vyplývá, že od roku 2012 stoupá nehodovost ve skupině seniorů pravidelně o zhruba jedno procento.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Britská důchodkyně omylem přejela cestou od lékaře domů téměř 500 kilometrů (ilustrační foto). | Zdroj: Pixabay

„Já mám 67 roků, ale že bych se cítil na silnici méněcený, to v žádném případě nemohu říct. Samozřejmě senioři jezdí intenzivněji. Nejen na chaty a na chalupy ale musí si taky nakupovat ve městech léky. Nebo když se na dědinách ruší pošty, tak si musí pro důchod,“ říká Radiožurnálu předseda Rady seniorů Zdeněk Pernes.

Pernes si myslí, že větší počet nehod souvisí s rostoucím množstvím aut na silnicích. A nejen s nimi. Starší lidé v posledních letech stále častěji jezdí na elektrokolech nebo koloběžkách.

Přehrát

00:00 / 00:00

Senioři za volantem budou podle BESIPU do pěti let hlavním tématem bezpečnosti na silnicích.

„V poslední době se množí nehody, i smrtelné, seniorů na elektrokolech. Senior vjede pod jedoucí vozidlo, nezvládne řízení,“ říká Radiožurnálu Martin Farář z BESIPU. Senioři se tak podle něj brzy stanou nejrizikovější kategorií řidičů.

Minulý týden na Karvinsku přejel 93letý řidič do protisměru, při nehodě zemřela žena v protijedoucím autě. Z policejních statistik je také zřejmé, že každý rok skupině s názvem „65+“ naskakuje jedno procento v nehodovosti navíc. Pro představu, v roce 2012 způsobili senioři necelé 4 tisíce dopravních nehod. V minulém roce už to bylo přes 6 tisíc. A nejde jen o nehody v autě.

Školačce nabízel odvoz. Nešlo o kriminálníka, ale nezištného seniora, vysvětlila policie

Číst článek

A právě proto jsou ty nehody většinou lehké "plechařiny" a drobné incidenty na parkovištích. Jde o nehody chodců, cyklistů, aut - všech účastníků silničního provozu. Když se budem bavit o počtu dopravních nehod, kdy viníkem je člověk nad 65 let, tak mají největší závažnost - zemře při nich nejvíce lidí.

I přesto, že nehodu oficiálně zavinil senior, řadě z nich by šlo i přesto zabránit, kdyby ostatní řidiči nebo účastníci provozu byli ohleduplnější, myslí si zástupce BESIP.

„Je to o nepochopení toho, jak na nás působí stáří. Řidiči nerespektují seniora například na přechodu. Senior má určité omezení, že je třeba pomalejší, řidič to nerespektuje a třeba ani nepřibrzdí. Nutí ho, aby zrychlil, ale on nemůže a to vede často ke srážce a smrtelným následkům,“ říká Farář.

Přísnější zdravotní prohlídky

Klíče si nechali jako bonus. Policie vyšetřuje firmu, která nabízí seniorům předraženou výměnu zámků

Číst článek

Dopravní experti z Týmu silniční bezpečnosti proto už loni varovali, že povinné lékařské prohlídky u řidičů-seniorů by se měli zpřísnit. Ve srovnání s okolními státy jsou totiž poměrně mírné. Na zdravotní prohlídku podobnou té klasické preventivní se musí vypravit každý řidič před svými 65. narozeninami a od 68 let musí k doktorovi každé dva roky. Ministerstvo dopravy zatím změnu nechystá.

„Zatím je to podle nás nastavené dobře, až se ukáže, že ten systém nefunguje, tak se o tom budeme bavit,“ říká ministr dopravy za ANO Dan Ťok.

A před nepromyšleným zpřísněním varuje i předseda Sdružení praktických lékařů Petr Šonka: „Není to problém jen z psychologického hlediska, kdy mu dáváte najevo, že už patří do starého železa. Lidé na vesnici mají auto jako poslední spojení s civilizací. Věk sám se nedá brát jako limit pro řízení motorových vozidel.“

Projekt seniorům pomůže pochopit moderní pravidla provozu

Pokud si lékař není jistý, může staršího řidiče poslat ještě ke specialistům, třeba k psychologovi.

Řidič a cestující zadrželi muže, který brutálně napadl seniora, policie hledá svědky

Číst článek

„Vyšetřujeme zrak, sluch ale i celkový fyzický stav toho pacienta. Podmínky pro vyšetřování zdravotního stavu seniorů v ČR jsou nastaveny dobře a patří podle mně k těm přísnějším v Evropě,“ říká Radiožurnálu Šonka.

Dopravní policie k tomu dodává, že sice nevede statistiky, ale případy, kdyby na silnici vyjel senior bez platného zdravotnického osvědčení, jsou velmi ojedinělé.

Rada seniorů plánuje zapojit starší lidi z celé republiky do projektu, který by jim pomohl více zvládat a pochopit moderní dopravní prostředky a nová pravidla silničního provozu.

Kristina Lamperová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme