Horská služba zatím neví, kolik peněz letos dostane
Horská služba zatím neví, jaký objem peněz bude mít v letošním roce k dispozici. Na svou činnost totiž ještě nemá schválený rozpočet. Žádných velkých škrtů se ale neobává.
„Vzhledem k tomu, že jsme navázáni na státní rozpočet, tak ministerstvo pro místní rozvoj, kam spadáme, uvolní peníze až podle toho, jak byl schválen státní rozpočet,“ uvedl náčelník Horské služby Jiří Brožek v Ranním interview Radiožurnálu.
I když se škrty dotkly snad každé oblasti, Brožek nepředpokládá, že by se Horská služba letos musela uskrovnit natolik, že by to mohlo ohrozit její každodenní fungování.
O horských záchranářích a finančních škrtech jsme mluvili s náčelníkem Horské služby Jiřím Brožkem v Ranním interview
„Předpokládám, že k této situaci nedojde, prozatím je stanoveno to, že činnost Horské služby běží tak, jak běžela v loňském roce. To znamená, obsazení jednotlivých středisek a jednotlivých horských míst je v takovém rozsahu, v jakém byla v roce předcházejícím.“
„Je samozřejmě otázkou, kolik těch peněz bude, tak jako i v roce minulém budeme řešit hlavně otázku investic. Čili v první řadě potřebujeme zabezpečit prostředky pro běžný provoz, pro zajištění služeb a všech činností v horských oblastech. Druhou otázkou jsou potom investice, tam je to věc, kdy třeba hrneme určitý balvan před sebou, protože to je věc, která se ukáže až s nějakým časovým zpožděním, za několik let,“ poznamenal Jiří Brožek.
První záchrana s novou aplikací
Horská služba před letošní zimní sezónou spustila aplikaci pro chytré telefony - lidé se tak snáze dostanou třeba i k informacím o první pomoci a jednotlivých stanovištích Horské služby. Člověk v nouzi si pak může přivolat pomoc záchranářům právě zasláním aktuální polohy. A nová aplikace už se podle Brožka v praxi vyplatila.
„V období od poloviny prosince, kdy aplikace byla uvolněna, jsme měli několik zmýlených volání či spíše SMS zpráv, které nám chodily dokonce až z Číny nebo z Kanady, kdy se nám objevily tyto lokalizace. Ale přesto i v průběhu vánočních svátků využil jeden turista tuto aplikace, protože se dostal k nehodě, kde byla zraněná německá turistka, a sám netušil přesně, kde se pohybuje.“
„A lokalizaci nám poslal právě pomocí této aplikace, takže vyslání pomoci bylo poměrně jednodušší, snazší a hlavně rychlejší. A to je cíl, kvůli němuž jsme tuto aplikaci dávali dohromady,“ uvedl náčelník Horské služby.