'Pozor, hrboly!' Na dálnicích je jich stále víc. Ohrožují auta, hrozí i nehody
Na některých dálnicích se začaly objevovat značky, které by někteří neočekávali. Značka „Pozor, hrboly“ upozorňuje na nepříjemná zvlnění, kterých se na dálnicích objevuje čím dál víc, informuje deník Mladá fronta Dnes. Mohou za to špatné opravy i nekvalitní práce při výstavbě dálnic.
Zvlněná dálnice D47 v Ostravě, kterou zná snad každý, není jediná, která má problémy s nerovnostmi. Značka „Pozor, hrboly“ se nově objevila také na dálnici D6 z Prahy do Kladna. Obzvlášť poslední hrbol před Velkou Dobrou rozhodí auto i při nižší rychlosti. Proto Ředitelství silnic a dálnic zde omezilo rychlost na 90 kilometrů v hodině.
„Jedná se o poruchy podloží. Na jaro se připravuje provizorní oprava, než bude provedena rekonstrukce v celém úseku v příštím roce,“ uvedl pro Mladou frontu Dnes Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic.
Lyžování se může pořádně prodražit. Na co si dát v cizině pozor za volantem?
Číst článek
Nejedná se ale o jediný problematický úsek. Hrboly najdeme na dálnici D10 u Svijan, na D8 nad Lovosicemi, na D3, která je stará teprve tři roky, u Plané nad Lužnicí je špatně udělaný celý most.
Na dálnicích se jedná o závažný problém, protože zde denně projedou desetitisíce aut rychlostí kolem sto třiceti kilometrů v hodině. Mnohdy jde nejen o poškození auta, ale také o život.
Kvůli chybným opravám vede ředitelství silnic a dálnic řadu soudních sporů se stavebními firmami. V prosinci 2016 podle Studeckého zaznamenalo Ředitelství silnic a dálnic dílčí úspěch, když rozhodčí soud vydal nález, podle kterého musí firmy Eurovia, Skanska a PORR zaplatit státu 38 milionů korun za špatně postavený most před Odru. Firmy totiž použily špatný druh oceli, který snáze zrezaví. Stát chtěl ale původně 200 milionů korun.
Některé vlny není možné snadno opravit
Některé nerovnosti se dají projet celkem bez problémů, pokud řidič respektuje dopravní značení a sníží rychlost. Jinde není situace zdánlivě až tak dramatická jako třeba na mostě přes rybník Koberný na dálnici D3. Vlna zde není příliš velká, ale podle odborníků jde o závadu prakticky neopravitelnou. Most se tak bude muset postavit celý znovu.
Na dálnici D8 u Vchynic nad Lovosicemi se zvlnění objevilo vloni v září. Podle Ředitelství silnic a dálnic za zvlnění mohou dutiny v podloží asi osm metrů pod povrchem dálnice.
Příčinou, proč se zvlnění na dálnicích vznikají a zvětšují se, bývá špatně položený nebo zhutněný povrch dálnice nebo špatný materiál. Do dálnice se pak dostane voda. „Pak tam může dojít k tomu, že ten materiál se vyplavuje. Takže vytvořený násep dálnice není stabilní a více si sedá," vysvětluje MF Dnes stavební inženýrka Miloslava Pošvářová, která dříve pracovala pro stát, ale nyní je ve „stínovém Ředitelství silnic a dálnic" podnikatele Radima Jančury, které na chyby skutečného Ředitelství silnic a dálnic upozorňuje.