Sedm prodejen obchodních řetězců neprošlo kontrolami

Další špatně označené zboží odhalila Státní zemědělská a potravinářská inspekce. S paragrafy se tento týden zapletlo už sedm prodejen čtyř obchodních řetězců.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

šunka, prodej, lahůdky

šunka, prodej, lahůdky | Foto: Eva Odstrčilová

Obchodníci propadli při kontrole sýrů, salátů a uzenin. „Šlo jednak o přelepené etikety, někdy i opakovaně. A o případy, kdy prodejci z původního velkého balení krájeli nebo v případě salátů nabírali menší množství k prodeji, a to pak opatřili etiketou s nesprávným, pozdějším datem spotřeby,“ říká Michal Spáčil ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

V krajním případě mohou obchodníci dostat až třímilionovou pokutu. Prezident Svazu obchodu Zdeněk Juračka může podle svých slov pochopit drobné nedostatky, nikoli však cílené poškozování zákazníka: „Je to strašně krátkozraká politika, protože zákazník jednou prohlédne a obchodník na trhu zkrachuje.“

Podle Juračky jde v souvislosti s takovýmto šizením zákazníka o velký problém, i když, jak zdůraznil, nejde o systémovou chybu, ale čistě o lidský faktor. „Mělo by se v kontrolních systémech zabezpečit, aby se to nestávalo. Bohužel se ale tyto chyby množí, což potvrdil i ředitel ČOI. Mě to velmi mrzí a vyzývám obchodníky, aby více dbali na vnitropodnikovou kontrolu,“ uvedl v Ozvěnách dne.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Ozvěn dne byli ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory Miroslav Koberna a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Kvalitu některých potravin se rozhodla nově testovat také Potravinářská komora. Chce lidi přesvědčit, že slevy a akční ceny, které Češi v poslední době z úsporných důvodů stále častěji vyhledávají, se vždycky nevyplácí.

„Slibujeme si od toho, že se naše spotřebitelská veřejnost konečně stane takovými trochu zbožíznalci, jako je to obvyklé v západních evropských zemích,“ řekl v Ozvěnách dne ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory Miroslav Koberna.

Výsledky testů Potravinářské komory zveřejňují odborníci na internetu, spolu s radami, na co si dát pozor a které výrobky je naopak možné doporučit. Podle komory totiž kvalita českých potravin klesá. Podle výrobců je za tím především tlak obchodních řetězců na nízké ceny. Obchodníci prý vůbec neberou v úvahu, že náklady na výrobu potravin se zvyšují.

„Tlak na nízké ceny je naprosto přirozený jev tržního hospodářství. Kde to dopadne na úkor kvality, je mrzutá záležitost. Tlak na cenu je i z toho důvodu, že je mnohem větší nabídka než poptávka. Je i hlouběji do kapsy, spotřebitel cítí tlak recese a šetří,“ řekl k tomu Zdeněk Juračka.

S názorem šéfa svazu obchodu ale nesouhlasí Koberna. „Je pravda, že tlak na cenu je přirozená tržní kategorie, nicméně u nás je to v úplně jiné rovině. U nás se tlak na cenu odehrává bez ohledu na to, co výrobek bude obsahovat. To jsou exaktní zjištění Potravinářské komory,“ zdůraznil. Dodal, že testy jsou prováděny podle standardních postupů akreditovanou laboratoří.

Milan Kopp, Květa Moravcová, Veronika Sedláčková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme