'Šmejdi' mají novou praktiku, předváděcí akce zastírají soutěží

Více než osm z deseti předváděcích akcí nevyhovělo kontrolám České obchodní inspekce. Za první tři měsíce udělila firmám klamajícím spotřebitele pokuty za více než pět milionů korun. Další desítky případů inspekce ještě prověřuje. Mezi nové praktiky například patří maskování předváděcí akce soutěží o peníze.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podomní prodej

Podomní prodej | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Výsledky kontrol také potvrdily, že takzvaní šmejdi přicházejí pořád s novými praktikami. Třeba když spotřebiteli zatají, že jde o předváděcí akci.

„Oni vás třeba oslovili na ulici s anketní otázkou, zda souhlasíte s poplatky u lékaře. Měli vaši adresu, telefon,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

„Vybrali si záměrně seniory a pak jim zavolali, že se díky odpovědi v anketě dostali do soutěže o 100 tisíc korun v hotovosti. A když se přímo zeptali, zda se jedná o předváděcí akci, tak jim odpověděli, že rozhodně ne.“

Firma Beauty Line slibuje výhry, které nevyplácí. Prověřuje ji inspekce i hygiena

Číst článek

Mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich také radí, jak se v takové situaci může spotřebitel bránit:

„Necháte se zlákat nějakou nabídkou, pak zjistíte, že jste na klasické předváděcí akci, kde vás nutí něco koupit. Nečekejte na to, až vás znovu napálí – tady je to hrou o 100 tisíc korun v hotovosti. Seberte se a běžte domů. Když vám v tom budou bránit, volejte policii.“

Při poškozování spotřebitelů také tzv. šmejdi někdy obcházejí zákaz přijímat platby za zboží před uplynutím lhůty sedmi dnů od podpisu smlouvy.

Šmejdi - příklady soudních sporů | Foto: Český rozhlas

Kateřina Součková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme