'Šmejdi' se přesouvají na internet, fiktivní akce posílají penzistům e-mailem

Tisíce seniorů se na internetu každoročně nachytají na smyšlené akční nabídky od takzvaných šmejdů. Roste totiž počet lidí v důchodu, kteří jsou online. Podvodníci proto změnili své praktiky a penzistům rozesílají fiktivní akce e-mailem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

klávesnice | Foto: stock exchange

Podle neziskové organizace Život 90 používá e-mail každý druhý senior v Česku. Řada z nich hledá pravidelně na internetu informace.

Ředitel organizace Jan Lorman proto radí, aby starší lidé raději vůbec nereagovali na podezřelou elektronickou poštu.

„Dozvědí se, že vaše adresa skutečně existuje. Začnou vás zaplavovat různými nabídkami, které jsou na první pohled lákavé,“ vysvětluje Lorman.

Prodejci se také seniory snaží napálit na internetových seznamkách, upozorňuje Šárka Soudková z Národního centra bezpečnějšího internetu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Šárka Soudková z Národního centra bezpečnějšího internetu mluvila na ČRo o nekalých praktikách takzvaných kyberšmejdů

„Lidé se chtějí seznámit. Je to fajn způsob, jak poznat nové přátele nebo partnera. Ale někdy tam číhají podvodníci, kteří zneužijí důvěry seniorů. Citovým vydíráním se na nich snaží vylákat peníze například na léčbu smyšlené vážné choroby nebo na zaplacení nějaké aktuální hrozby. Potom zmizí,“ varuje Soudková.

Mohlo by se zdát, že jsou takzvaní kyberšmejdi nedostižní. Policie tyto zločiny vyšetřuje na denní bázi.

„V podstatě každý z těch zločinců zanechává digitální stopu, takže vyšetřování není zcela beznadějné. Problémem je, že senioři tyto případy často nehlásí na policii. Pokud by s těmito negativními zkušenostmi vycházeli ven, sloužilo by to k prevenci dalších útoků,“ přidává Soudková.

Proti nekalým praktikám prodejců by se měl člověk bránit použitím zdravého rozumu, komunikací se svým okolím a ověřováním informací. Obzvláště teď, když se blíží Vánoce.

„Kolem Vánoc roste počet internetových obchodů, které mohou být podvodné. Častým znakem takového obchodu je až neuvěřitelně levné zboží,“ dodává Šárka Soudková.

Označení 'šmejdi' je inspirováno stejnojmenným filmem režisérky Silvie Dymákové, který se zabýval nekalými praktikami agresivních prodejců. Pomocí skryté kamery zobrazoval nátlak a ponižování seniorů na předváděcích akcích.

Zuzana Petráňová, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme