Za stres prožitý kvůli registru vozidel mohou lidé požadovat odškodnění

Registr aut poprvé v tomto týdnu funguje bez kolapsu. V uplynulých třech dnech se pokaždé po pár minutách zhroutil. Ministr dopravy Pavel Dobeš tak zvýšil své šance na to, že zůstane ve funkci. Všechny problémy registru se ale odstranit nepodařilo. Tím největším je jeho pomalost. Ombudsman Pavel Varvařovský v této souvislosti upozorňuje, že lidé mohou žádat odškodnění i za nemajetkovou újmu, kterou jim chyby v registru způsobily.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Registr vozidel v Praze

Registr vozidel v Praze | Foto: Filip Jandourek

Speciální skupina odborníků z ministerstva dopravy, vnitra, policejního prezidia a dodavatelské firmy ATS Telcom provedla v noci rozsáhlé testy, které ale viníka výpadků registru neodhalily.

"Ty testy skončily někdy v pět hodin. Uskutečnila se celá série testů, díky kterým jsme byli ujištěni, že tento kolaps se v podstatě nemůže opakovat," řekl náměstek ministra dopravy Miroslav Drobný. Další zkoušky mají následovat. Odhalení pravé příčiny výpadku je pro ministerstvo dopravy zásadní, protože je s ním spojené setrvání ministra Pavla Dobeše ve funkci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ozvěn dne na Radiožurnálu byli ombusman Pavel Varvařovský, vedoucí úseku vozidel na dopravním inspektorátu v Jihlavě Petr Jelínek a komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček

V registru stále chybí napojení na evidenci obyvatel a úředníci vyplňují údaje ručně, což agendu zpomaluje. Přesto předpokládají, že by během dneška mohli stihnout dořešit i žádosti, které se nepodařilo vyřídit v předchozích dnech. Do včerejška třeba nebylo vůbec možné přihlašovat veterány a sportovní auta.

Dnes se objevil další problém. Ukázalo se, že kvůli chybějícímu spojení s evidencí obyvatel úředníci neodhalí, když někdo přehlásí automobil na člověka, který už nežije. Jinak je ale oproti předcházejícím dnům na úřadech klid. Lidé jsou průběžně odbavováni, je jich navíc méně než v předchozích dnech.

„Úřední dny jsou různé, hlavně pondělí a středa. Zátěžová zkouška podle mě přijde opět v pondělí, kdy na systém opět naběhne celá republika. Uvidíme, jestli to poběží stejně jako dnes,“ říká Petr Jelínek, vedoucí úseku vozidel na dopravním inspektorátu v Jihlavě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Věra Masopustová zjišťovala, co je potřeba pro podání žádosti o odškodnění kvůli nefunkčnímu registru vozidel

Registr měl však správně fungovat už 9. července. Někteří lidé kvůli kolapsu aplikace nemohli podnikat, jiní nemohli odjet na dovolenou. Škody sčítají také města, která musejí úředníkům proplatit mimořádné směny. Ministr Dobeš řekl, že na odškodnění pro města a obce peníze jsou. Právo na odškodnění ale mají i lidé, kteří – často zbytečně – strávili hodiny času ve frontách.

"Majetková škoda je zmenšení majetku, který byste při normálním chodu okolností dosáhl. Například vynaložené cestované opakované do místa. V případě nemajetkové újmy nemusíte prokazovat, že vám něco ušlo,“ popisuje hlavní principy odškodnění veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský.

„Nemajetkovou újmu nelze vyjádřit v penězích. Jde například o ztracený čas, opakované čekání, nevyřízení žádosti, stres spojený třeba s odjezdem na dovolenou. Velmi podrobně to definuje soud pro lidská práva ve Štrasburku,“ dodává ombudsman.

Ochránce veřejných práv Pavel Varvařovský | Foto: Tomáš Adamec

Stres v posledních dnech zažívali jak čekající řidiči, tak úředníci na druhé straně přepážky. „Hlavně v prvopočátku, kdy aplikace neběžela vůbec, přišel stres jak u občanů, tak u zaměstnanců na přepážkách. Byla tam určitá nervozita. Když máte celý den vysvětlovat lidem, že aplikace nejde, není to dobré. Snažili jsme se jim vysvětlit, že chyba není na naší straně. Občané to v 90 procentech případů pochopili. Samozřejmě se našli i tací, kteří reagovali trochu hrubě,“ shrnuje situaci Petr Jelínek.

Odškodnění má být v řádu tisícikorun

V případě, že lidé chtějí odškodnění třeba právě za způsobený stres, nemusejí nic dokazovat, naopak by jejich nárok měla vyvrátit druhá strana. „Nemajetková újma se předpokládá. Vychází se ze silné, leč vyvratitelné domněnky, že nepřiměřená délka řízení způsobuje morální újmu a žádné důkazy v tomto nevyžaduje,“ vysvětluje Varvařovský.

Lidé by ale podle něj měli své požadavky formulovat rozumně a nechtít horentní sumy, odškodnění by se v tomto případě mělo pohybovat v řádu tisícikorun.

„Vypracovali jsme takové desatero pro státní správu, jak by měla postupovat. Málokteré ministerstvo je spontánní při vyplácení odškodňování. Když něco není v pořádku, ministerstvo by mělo zaplatit a pak vymáhat částky po tom, kdo tu škodu bezprostředně způsobil, ať už přímo na ministerstvu, nebo jinde,“ tvrdí ombudsman.

Ministr dopravy Pavel Dobeš. Registr vozidel v Plzni | Foto: Lukáš Milota

Kdo však celou situaci zavinil, zatím stále nebylo jednoznačně zodpovězeno. Dnešní uklidnění situace každopádně nahrává ministru dopravy Pavlu Dobešovi a zvyšuje jeho šance na setrvání v křesle ministra dopravy. Premiér Petr Nečas mu dal na vyřešení problémů s registrem čas do pátku.

Pavel Dobeš je v Nečasově vládě už třetím ministrem dopravy v pořadí. Nejprve jím byl Vít Bárta, pak krátce Radek Šmerda, Dobeš je ve funkci od července loňského roku. „Střídat lidi takto po sobě je velmi obtížné, úřad si zvyká na nového ministra a ministr na agendu. Když to není nezbytně nutné, ministr by neměl být vyměňován. Nejde ale jen o Nečase, ale i Dobešovu stranu, jestli ho podrží,“ upozorňuje komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček.

Dobeš nemá jistou podporu Karolíny Peake

Pavla Dobeše totiž příliš nepodporuje jeho stranická šéfka, předsedkyně LIDEM a vicepremiérka Karolína Peake. „Oni se zrovna nepřátelili už ve Věcech veřejných. Peake už prý dříve o Dobešovi řekla, že v něj nemá důvěru a nerozumí některým jeho politickým krokům,“ říká Nováček a pokračuje:

„Strana LIDEM se teprve ustavuje. A kvůli jejímu ministrovi museli lidé třikrát čtyřikrát týdně chodit na registr přihlásit auto, odkládali odjezdy na dovolenou a podobně. Z tohoto důvodu by Peake byla radši, kdyby Dobeš z vlády odešel a LIDEM neutrpěla další úhonu. Pokud má vzniknout a někdy v budoucnu projít úspěšně volbami, nemůže si žádnou ostudu dovolit.“

Ministerstvo začalo řešit žádosti o odškodnění kvůli registru vozidel

Číst článek

Karolína Peake se také nechala slyšet, že v případě výměny ministra buď ministerstvo dopravy zůstane LIDEM, nebo půjde o konec koalice. Petr Nečas by sice ze své pozice mohl dosadit kohokoli, koho by považoval za vhodného kandidáta, například odborníka. Ale fakticky je omezován koaliční dohodou.

Věra Pfeifferová, Kateřina Kozmová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme