'Že tábor v Letech byl koncentrák, to je lež,' pobouřil Babiš veřejnost. Je to vytrženo z kontextu, brání se

Ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš musí vysvětlovat, proč zpochybňoval existenci romského koncentračního tábora v Letech. Na Babiše, který se brání, že jeho slova byla vytržena z kontextu, se snesla vlna kritiky z řad koalice i opozice. Na páteční tiskové konferenci se ministr omluvil všem, kterých se jeho výrok dotkl. Český rozhlas se snaží nahrávku s výrokem ministra získat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Andrej Babiš | Foto: Filip Jandourek

„Byly doby, kdy všichni Romové pracovali. To co píšou v novinách, ti blbečci, že tábor v letech byl koncentrák, to je lež, byl to pracovní tábor. Kdo nepracoval, šup a byl tam,“ řekl podle Aktuálně.cz Babiš při debatě s místními občany.

Ministr svoje slova přímo nepopřel, podle něj ale byla brutálně vytržena z kontextu. „Mluvil jsem se starousedlíky v Kovářské ulici ve Varnsdorfu, kde sousedí s romskou komunitou. Navštívil jsem tamní romské domy - a to byl opravdu silný zážitek. Takovou špínu a nepořádek jsem nezažil. Nepoužívám politické floskule. A protože v dopoledních hodinách byli dospělí doma, tak jsem se ptal, proč nejsou v práci. Můj známý, majitel jedné české firmy, mi vyprávěl, že za komunismu Romové chodili do práce, a taky mi říkal, že Lety byly pracovní tábor a od roku 1942 internační tábor. Nezpochybňuju hrůzy nacismu a druhé světové války, to by snad nikoho, kdo mě zná, nemohlo napadnout,“ napsal Babiš na svůj facebookový profil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Andrej Babiš (ANO) vysvětluje své výroky o táboře v Letech. Téma komentují člen Rady vlády pro záležitosti romské menšiny Čeněk Růžička a komentátor ČRo Petr Nováček

„Já jsem dneska ve Varnsdorfu, asi neobratně, poukazoval hlavně na to, že dřív Romové pracovali, zatímco dnes jsem viděl dospělé i děti doma, místo aby byli v práci a ve škole. Pro mě, zvyklého pracovat, to byl šok,“ napsal dál Babiš s tím, že stát dlouhodobě nezvládá integraci Romů do většinové společnosti. Aktuálně.cz podle něj mělo napsat doslovně vše, co říkal. Místo toho prý vytrhlo z kontextu výrok, který i Babiše vyděsil tím, jak je šílený.

Sobotka: Měl by se omluvit

Za svůj výrok šéf financí sklidil ostrou kritiku. „Pokud něco takového opravdu řekl, doporučoval bych Andreji Babišovi, aby si zajel do Let a seznámil se s historickými fakty, jak nacisté a ti, kdo jim pomáhali, různými metodami zabíjeli Romy. Pak by se měl zastydět, omluvit a už nešířit takové blbosti,“ řekl týdeníku Respekt premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Premiér na výroky ministra financí reagoval také na svém Facebooku. „Mezi populismem a náckovstvím je velmi tenká hranice. Obávám se, že ministr financí ji teď svými výroky překročil,“ uvedl Sobotka na sociální síti.

Babiš podle něj politicky parazituje na problémech soužití s Romy. „Vypomohl si nepravdivou historickou paralelou, idealizující poměry v koncentračním táboře v Letech, za kterou by se nemusel stydět žádný z představitelů tehdejšího protektorátu Čechy a Morava, ale ani současné extrémní pravice,“ napsal Sobotka.

Na výrok reagoval na Twitteru také Babišův častý kritik Miroslav Kalousek (TOP 09). „I když se trapně vymlouvá, je výrok autentický. Pokud ho premiér do úterka neodvolá, musí o tom jednat sněmovna,“ napsal.

'Špatně jsem se vyjádřil'

„Já jsem se špatně vyjádřil. Je to vytržené z kontextu, bylo to při debatě se sousedy. A pokud jsem se někoho dotknul, tak se všem omlouvám. Vůbec jsem to tak nemyslel,“ prohlásil Babiš při páteční tiskové konferenci hnutí ANO.

Debata podle něj vůbec nebyla o Letech, ale o vyloučených lokalitách. Zdůraznil také, že on, jako šéf státní kasy, jedná s ministrem kultury Danielem Hermanem o financování odstranění vepřína z prostor bývalého tábora.

Pracovní tábor vznikl v Letech u Písku v roce 1939. Jako „cikánský“ internační tábor byl ustaven v červenci 1942. Jeho branami prošlo za tři roky přes 1300 českých Romů, z nichž více než čtvrtina internaci nepřežila. Na 500 jich bylo převezeno do Osvětimi, kde bylo celkem zavražděno přibližně 20 tisíc Romů.

Petra Holinková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru