170 tisíc žáků pátých a devátých tříd si vyzkouší srovnávací testy

Desítky škol dnešek vyhradily pro generálku srovnávacích testů žáků v pátých a devátých třídách. Testování zajišťuje Česká školní inspekce. Jeho vyzkoušením chce vychytat problémy, které mohou nastat při ostrém startu v roce 2014.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Paseka - děti v nové počítačové učebně | Foto: Pavel Kvapilík

Začíná generálka celoplošného testování páťáků a deváťáků, skončit má až 8. června. Děti prověří své znalosti v češtině, matematice a cizích jazycích. Testy vyplní na školních počítačích a odpovědi pošlou do centra České školní inspekce, která testování zajišťuje.

Žáci pátých tříd budou vybírat z nabízených možností správné odpovědi v testech českého jazyka, matematiky a angličtiny. Deváťáci mohou zkusit i němčinu a francouzštinu.

Přehrát

00:00 / 00:00

100 tisíc žáků z 5. a 9. tříd si zatím nanečisto vyzkouší, jak by zvládli ověřovací vědomostní testy. U telefonů jsou jeden z iniciátorů Iniciativy proti testování, dětský psycholog Václav Mertin a náměstek ústřední školní inspektorky.Ondřej Andrys.

Chvilku po odeslání svých odpovědí se dozví, jak byli úspěšní. Škola přitom nemusí děti testovat současně. „V některých školách nemají tolik počítačů, kolik je žáků v pátých a devátých třídách,“ říká ústřední školní inspektorka Olga Hofmannová.

Testy si dnes vyzkouší desítky škol. Celkem se do prvního zkušebního testování zapojí 4 tisíce základních škol a nižších gymnázií v celé republice. Ředitele zajímá, jak děti dopadnou. „Budeme rádi, když budeme mít zpětnou vazbu,“ potvrzuje viceprezident asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček.

Jde hlavně o testování systému

"V této generálce jde především o testování systému, ne o ostré zjišťování vzdělávání, byť se to děje formou testů, které se blíží finální podobě, jež má přijít za dva roky," řekl v Ranním interview na Radiožurnálu náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek.

Generálka má ověřit rizika elektronického testování, která mohou nastat při ostrém startu v roce 2014. Testováním chce ministerstvo školství sjednotit úroveň znalostí školáků. Vědomosti českých dětí se totiž podle mezinárodních srovnání rapidně snižují.

Zkušební testování bude probíhat i příští rok. Systém bude podle Vacka ještě propracovanější, zahrne již i úlohy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Ti se letos zúčastnit mohou, ale nemusejí. Pro ostatní žáky je generálka povinná, výjimkou jsou objektivní důvody jako třeba nemoc.

Učitelé a žáci v jihlavské základní škole se v názoru na testování neshodnou

Číst článek

Celoplošné online testování má ale plno kritiků. Podle některých učitelů a odborníků je systém zbytečně drahý a chybí vazba testování na rámcové vzdělávací programy. Mamince páťáka Haně Chalušové se nelíbí, že testy jsou povinné. „Co se týče školních výsledků, stačí mi zpětná vazba školy,“ tvrdí.

Ředitelce Základní školy Husova v Liberci Blance Reindlové vadí, že ředitelé nebyli o testech dostatečně informováni. „Vidím v tom nedůvěru vůči učitelům jednotlivých škol. Proč nejsou hesla zpřístupněná dříve? Že by toho nějakým způsobem mohli zneužít a manipulovat s tím? Přijde mi to naprosto neobjektivní. Nechápu obavu, proč se vůbec bojí dát školám dopředu jasná pravidla,“ vysvětluje.

Výsledky by podle ní měly sloužit výlučně učitelům školy, žákům a jejich rodičům. V žádném případě by se neměly dostat do tabulek, které svádí k porovnávání škol nebo k určování výše dotací.

Testování žáků provázely na některých školách technické potíže

Číst článek

„Je obrovský rozdíl mezi školami, které pracují s dětmi s vyšším inteligenčním kvocientem, a školami, které naopak musí vycházet z toho, že u dětí je nějaká hranice a musí využívat toho, co mají,“ dodává ředitelka.

Libor Vacek ujišťuje, že žádné žebříčky škol rozhodně sestavovány nebudou, protože to ani nejde. Výsledky testů budou jen jedním z mnoha zdrojů informací o jednotlivých školách.

"Kdybychom při testování zjistili, že v nějaké konkrétní škole jsou výsledky mimořádně špatné, je to podnět k návštěvě školy a hledání příčin," uvádí příklad Vacek.

Klára Bílá, Eva Malá, Simona Bartošová, Lukáš Milota, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme