24 dětí na jednu učitelku v mateřské škole, to stanovuje vyhláška

Do školek nastupuje více dětí, ale počet učitelů stagnuje. Oficiální statistiky uvádí, že na jednu kantorku připadá zhruba 13 dětí. V praxi to ale vypadá tak, že učitelky chodí na dvě směny a část dne tak jedna z nich hlídá až 24 dětí. Výjimkou není ani 28 předškoláků ve třídě, což povoluje i vyhláška.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V mateřské škole | Foto: Fotobanka Stock.xchng

„Vzhledem k tomu, že na mateřských školách jsou vždycky na třídě dvě paní učitelky, jedna dopoledne, jedna odpoledne, tak se může říct, že jedna paní učitelka má 24 dětí. Dnes jsou ale spousty mateřských škol, které jdou na maximum 28 dětí,“ říká Jarmila Kotrbová, ředitelka Mateřské školy Korycanská v Praze.

Ráda by přijala více učitelů, ale nemá na ně peníze.

Přehrát

00:00 / 00:00

Místopředsedkyně Asociace předškolní výchovy a ředitelka pražské školky v Sokolovské ulici Ludmila Šprachtová informuje o situaci ve školkách

„V Německu děvčata, co jdou studovat, tak musejí mít roční praxi v mateřských školách. Pokud by se tohle zavedlo, že by za nějaký – nechci říct pakatel – tu praxi dělaly, pak by to byl další člověk nápomocný učitelce,“ dodala Jarmila Kotrbová.

Dobeš: problém řeší firemní školky

Podle ministra školství Josefa Dobeše se situace a vysoké číslo dětí na učitelku zlepší možností založit si firemní školku.

„Je to hodně, ale v tuto chvíli je nereálné uvažovat, že bychom to snížili na dvacet nebo tak nějak. Ve chvíli, kdy nám pomohou jiné, alternativní způsoby, tak pak si to dovedu představit,“ řekl Josef Dobeš.

Děti v mateřské školce | Foto: ČEZ

Výhodnější podmínky budou podniky mít od 1. ledna 2012, pokud sněmovna schválí novelu školského zákona.

Vyhláška a zákon

Počet 24 dětí ve třídě mateřské školy stanovuje Vyhláška o mateřských školách. Novela školského zákona paragraf 23 odstavec 5 umožňuje zřizovateli školky, což ve většině případů bývá město nebo městská část, navýšit počet dětí o čtyři s podmínkou, že to nesmí snížit kvalitu ve vzdělávání a nebo bezpečnost dětí.

Ředitelka mateřské školy v tomto směru nemůže podniknout vůbec nic, protože vše je dáno zákonem a vyhláškou.

Mateřské školy nemají v této době standard vzdělávání dítěte předškolního věku. Není tedy přesně stanoveno, co dítě má znát, umět, jaké má být. Mateřská škola má tzv. kompetence, které se mají u dítěte rozvíjet a které jsou dané Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání.

V praxi to znamená, že školka řeší spíše než rozvoj a vzdělávání dítěte jeho bezpečnost, pohodu, klid a pohodlí.

A jak je to s kvalitou?

Kvalita v předškolním vzdělávání je podle Ludmily Šprachtové, ředitelky pražské školky v Sokolovské ulici a také místopředsedkyně Asociace pro předškolní výchovu, přímo úměrná množství peněz, které se do oblasti školek dostávají.

„Kvalitu všude musíte zaplatit,“ dodává Ludmila Šprachtová.

Financování školek

Financování školek je možné ze dvou zdrojů. Jednak dostávají školky finance od ministerstva školství přes zřizovatele. Tato částka je určena zejména na platy zaměstnanců a také nákup pomůcek. Druhým zdrojem peněz je vybírání školného, které ovšem platí pouze děti 1. a 2. věkové skupiny, předškoláci jsou od placení školného osvobozeni.

Mateřská škola | Foto: tisková zpráva, měst.úřad

Ludmila Šprachtová také upozorňuje, že problém podfinancování školek se nutně promítá do nedostatku kvalitních pedagogů: „Sice vysoké i střední školy chrlí učitelky mateřských škol, ale do praxe jich tolik nejde. Když se podíváte na věkový průměr učitelky mateřské školy, tak je pořád vysoký.“

Nedostatek pedagogů

Pro mladé učitele mateřských škol není pak malý plat motivací. „Když se podívám na svoji školu, tak mzda je tak kolem 15 tisíc hrubého,“ upřesňuje Ludmila Šprachtová. Výše platu pak neodpovídá míře zodpovědnosti, kterou učitel za děti nese.

„Máte roztříštěnou pozornost. Tam se nemůžete soustředit na jednu věc, tam musíte sledovat všechny děti, všechno, co se děje v okolí, požadavky, rodiče na vás mluví, personál ostatní je také třeba sledovat, co se děje, a přitom máte ty děti vést a sledovat individualitu každého dítěte,“ popisuje Ludmila Šprachtová, jak musejí fungovat učitelky při zatížení 24-8 dětí na učitelku.

Jan Pokorný, Klára Bílá, Eva Presová, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme