688 tisíc aut zmizí z registru vozidel. Na silnici hrozí jejich majitelům pokuta

Desítky tisíc vozidel nesmí ode dneška vyjet na silnici. Skončila totiž půlroční lhůta, po kterou mohli majitelé dokončit registraci aut v takzvaném polopřevodu. Úřady už tyto vozy začínají mazat z registru. Pokud řidiče nezaregistrovaného vozidla zadrží policie, hrozí mu pokuta do 2500 korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Doprava, dopravní zácpa, auto, kolona | Foto: Filip Jandourek

Většina z 688 tisíc aut bez dokončené registrace už dávno reálně neexistuje. Podle odhadů ministerstva dopravy má ale zhruba 30 tisíc vozů stále platnou technickou kontrolu.

„Zánik vozidla v registru ve svém důsledku znamená ztrátu takzvané technické způsobilosti vozidla,“ upozorňuje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Přehrát

00:00 / 00:00

688 tisíc aut zmizí z registru vozidel. O takzvaných polopřevodech mluvil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch

Pokud tedy řidič s autem, které administrativně neexistuje, vyrazí do silničního provozu, dopouští se přestupku. Policisté mají několik způsobů, jak tuto skutečnost ověřovat.

„Zastaví dané vozidlo a bude ho takzvaně lustrovat v informačních systémech a následně zjistíme, že je vyznačen zánik v registru silničních vozidel. Samozřejmě disponujeme i systémy, které automaticky rozpoznávají registrační značky a porovnávají je s registrem, takže v danou chvíli nám tam vyběhne informace, že vozidlo je vyřazené z provozu, že je zaniklé,“ přibližuje Lerch.

Řidiči pak hrozí sankce. „V případě řidiče je to ve správním řízení pokuta do 2500 korun. V případě zjištění provozovatele, který provozuje vozidlo technicky nezpůsobilé, to může být až 50 tisíc korun ve správním řízení,“ dodává ředitel dopravní policie.

Problematická je otázka povinného ručení. To podle zákona automaticky zaniká vyřazením auta z registru vozidel, Česká kancelář pojistitelů přesto doporučila pojišťovnám, aby u vozů s nedokončeným polopřevodem respektovaly uzavřené povinné ručení i po 1. červenci a případné škody vyplácely.

„Zjistíme-li, že se jedná o vozidlo takzvaně zaniklé, bude tu potom i podezření, že provozovatel, bude-li zjištěn, provozuje toto vozidlo bez sjednaného pojištění. To znamená, že i v těchto případech budeme tuto skutečnost uvádět do oznámení přestupku či správního deliktu, a bude na správním orgánu, jak danou věc posoudí,“ říká Lerch.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme