Agresivita za volantem roste, české zákony na ni ale příliš nepamatují

V poslední době rozvířily řadu debat dva případy silničních pirátů Luboše Laciny a Aleše Trpišovského. Zatímco první dostal za vytlačení jiného auta z dálnice v listopadu u soudu pět let a odvolal se, případ druhého se stále řeší a je otázka, zda se k soudu vůbec dostane. Každopádně se ukazuje, že agresivita začíná být velký a stále častější problém. České zákony na ni přitom prakticky nepamatují.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vozidlo silničního piráta z dálnice D1 | Foto: Policie ČR

Zjednodušeně se dá říci, že agresivní chování za volantem je takové, které ohrožuje ostatní.

Přehrát

00:00 / 00:00

České zákony na agresivitu za volantem příliš nepamatují. Více redaktor Petr Jansa

„Problém stávající právní úpravy je, že agresivita je v ní víceméně skrytá, respektive stávající právní úprava na ni příliš nepamatuje,“ konstatuje nepříjemný fakt právník Jan Kněžínek.

Řidič se obecně musí chovat ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. To je hodně obecné a za porušení tohoto ustanovení hrozí i obecný trest.

„V naprosté většině případů, pokud by se to vůbec podařilo prokázat, tak řidič přestupkově spadne do nejobecnější skutkové podstaty, kde hrozí pokuta v blokovém řízení do dvou tisíc korun, ve správním pak maximálně dvou a půl tisíce korun,“ vysvětluje Kněžínek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O agresivitě řidičů s odborníky v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3

A to je hodně málo. Auto je prostě zbraň a úmyslné a vědomé ohrožování ostatních, což najíždění na ně nebo prudké brzdění bezesporu je, může být trestným činem, a to velmi závažným.

„U vraždy, byť ve stadiu pokusu, hrozí pachateli deset až 18 let, při těžkém ublížení na zdraví i ve stadiu pokusu tři až deset let a u obecného ohrožení je tam sazba tři až osm let,“ varuje Jan Černý z advokátní kanceláře Černý - Raupachová.

Nejde jen o vyřizování si účtů s někým, jehož řízení se nám nelíbilo, ale o styl jízdy obecně. A nemusí ani dojít k nehodě.

Problém „vybržďování“

„Vybržďování“ podle Aleše Vémoly z Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně znamená, že „vozidlo přede mnou začalo intenzivně brzdit, aniž bych to očekával a aniž by mělo nějaký důvod“.

Minikamery neboli takzvané černé skříňky pro auta, které zaznamenávají průběh jízdy a eventuální kolizi, jsou podle něj známé už deset patnáct let, ale běžně se nevyužívají.

„Videokamery nainstalované ve vozidle by určitě pomohly, dalo by se z nich usuzovat, jak probíhala kolize vozidel,“ řekl Aleš Vémola.

Petr Bouchner z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického je spoluautorem studie o agresivním chování řidičů.

„Dospěli jsme k tomu, že se na silnicích setkáváme s některým projevem agresivity nebo neohleduplnosti zhruba jednou za osm až deset minut,“ řekl Petr Bouchner.

Nejvíc incidentů bylo podle jeho slov zaznamenáno u vozidel vyšší kategorie, dražších, luxusnějších a hlavně u vozidel sportovního charakteru.

Petr Jansa, Martin Hromádka, Eva Presová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme