Agresivita za volantem roste, české zákony na ni ale příliš nepamatují

V poslední době rozvířily řadu debat dva případy silničních pirátů Luboše Laciny a Aleše Trpišovského. Zatímco první dostal za vytlačení jiného auta z dálnice v listopadu u soudu pět let a odvolal se, případ druhého se stále řeší a je otázka, zda se k soudu vůbec dostane. Každopádně se ukazuje, že agresivita začíná být velký a stále častější problém. České zákony na ni přitom prakticky nepamatují.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vozidlo silničního piráta z dálnice D1 | Foto: Policie ČR

Zjednodušeně se dá říci, že agresivní chování za volantem je takové, které ohrožuje ostatní.

Přehrát

00:00 / 00:00

České zákony na agresivitu za volantem příliš nepamatují. Více redaktor Petr Jansa

„Problém stávající právní úpravy je, že agresivita je v ní víceméně skrytá, respektive stávající právní úprava na ni příliš nepamatuje,“ konstatuje nepříjemný fakt právník Jan Kněžínek.

Řidič se obecně musí chovat ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. To je hodně obecné a za porušení tohoto ustanovení hrozí i obecný trest.

„V naprosté většině případů, pokud by se to vůbec podařilo prokázat, tak řidič přestupkově spadne do nejobecnější skutkové podstaty, kde hrozí pokuta v blokovém řízení do dvou tisíc korun, ve správním pak maximálně dvou a půl tisíce korun,“ vysvětluje Kněžínek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O agresivitě řidičů s odborníky v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3

A to je hodně málo. Auto je prostě zbraň a úmyslné a vědomé ohrožování ostatních, což najíždění na ně nebo prudké brzdění bezesporu je, může být trestným činem, a to velmi závažným.

„U vraždy, byť ve stadiu pokusu, hrozí pachateli deset až 18 let, při těžkém ublížení na zdraví i ve stadiu pokusu tři až deset let a u obecného ohrožení je tam sazba tři až osm let,“ varuje Jan Černý z advokátní kanceláře Černý - Raupachová.

Nejde jen o vyřizování si účtů s někým, jehož řízení se nám nelíbilo, ale o styl jízdy obecně. A nemusí ani dojít k nehodě.

Problém „vybržďování“

„Vybržďování“ podle Aleše Vémoly z Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně znamená, že „vozidlo přede mnou začalo intenzivně brzdit, aniž bych to očekával a aniž by mělo nějaký důvod“.

Minikamery neboli takzvané černé skříňky pro auta, které zaznamenávají průběh jízdy a eventuální kolizi, jsou podle něj známé už deset patnáct let, ale běžně se nevyužívají.

„Videokamery nainstalované ve vozidle by určitě pomohly, dalo by se z nich usuzovat, jak probíhala kolize vozidel,“ řekl Aleš Vémola.

Petr Bouchner z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického je spoluautorem studie o agresivním chování řidičů.

„Dospěli jsme k tomu, že se na silnicích setkáváme s některým projevem agresivity nebo neohleduplnosti zhruba jednou za osm až deset minut,“ řekl Petr Bouchner.

Nejvíc incidentů bylo podle jeho slov zaznamenáno u vozidel vyšší kategorie, dražších, luxusnějších a hlavně u vozidel sportovního charakteru.

Petr Jansa, Martin Hromádka, Eva Presová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme