Americká armáda chce přes Česko posílat drony. Legislativa to ale zatím nedovoluje

Českým vzdušným prostorem by v budoucnu mohly létat americká bezpilotní letadla. O povolení přeletů svých bezpilotních letounů s Prahou aktuálně vyjednávají Američané. Ministerstva dopravy a obrany ale musí nejdřív upravit legislativu, aby bezpilotní vojenská technika mohla přes české území létat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dron RQ-4 Global Hawk

Dron RQ-4 Global Hawk | Foto: U.S. Air Force

Ministerstvo obrany nespecifikovalo, o jakých dronech s Američany vyjednává. Podle odborníka z časopisu Letectví a kosmonautika Tomáše Souška lze však díky informacím o chystaných trasách předpokládat, že by šlo o některé z větších bezpilotních dronů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Odborník z časopisu Letectví a kosmonautika Tomáš Soušek mluvil o možných přeletech amerických bezpilotních letadel nad českým územím

„Předpokládám, že půjde zřejmě o ty největší stroje řady RQ-4 Global Hawk,“ říká Soušek.

Pokud by nad českým územím měly opravdu létat takové stroje, jejich přelety by neměly podle Souška nijak narušovat letecký provoz.

„Operační výška je kolem 18 kilometrů, což je výrazně více než výška, ve které se pohybují běžná dopravní letadla. Pokud by šlo čistě o přelety a bezpilotní letouny by zde nepřistávaly ani nevzlétaly, nemělo by to mít na civilní letový provoz žádný vliv.“

Vojenské bezpilotní drony zatím nemohou přes Česko létat kvůli současné legislativě. Jakákoliv bezpilotní letadla totiž nemohou splňovat podmínky pro plnou integraci do takzvaného společného vzdušného prostoru, vysvětluje Tomáš Soušek:

„Je to dáno spoustou konstrukčních a technických požadavků vyplývajících z mezinárodních norem, které byly stavěny pro klasické stroje s posádkou na palubě. Už z podstaty, odlišné konstrukce a koncepce provozu je tam problém, aby bezpilotní letouny tyto požadavky splňovaly.“

„Jde například o stabilitu řídicího signálu pro dálkové ovládání, způsoby automatického vyhýbání se ve vzduchu jiným letadlům, takzvané antikolizní systémy a další požadavky,“ doplňuje.

Dron RQ-4 Global Hawk | Foto: U.S. Air Force

Stejné téma se řeší nejen v Česku, ale i po celém světě. „Například v rámci Evropské unie už od roku 2007 funguje takzvaná mezinárodní harmonizační komise, která se snaží skloubit technické parametry bezpilotních letounů a přizpůsobit tyto letouny normám. Zároveň se ale snaží upravit normy tak, aby je mohly splňovat i bezpilotní stroje,“ dodal Tomáš Soušek, odborník z časopisu Letectví a kosmonautika.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme