Anticenu Sexistické prasátečko získala reklama v pisoáru na erotický klub

Anticenu Sexistické prasátečko si letos od veřejnosti i poroty vysloužila reklama na erotický klub. Na dalších příčkách se umístily reklama brněnského Vysokého učení technického a ODS Praha 8. Cílem ankety je upozornit na údajně stereotypní a sexistické zobrazování mužů a žen v reklamě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sexy žena (ilustrační foto)

Sexy žena (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

O nominacích, jichž se tentokrát sešlo 96, rozhodovala veřejnost i dvanáctičlenná porota složená ze zástupců genderové oblasti a reklamní i mediální osobnosti. Porota nehodnotila provedení, ale především obsah, upozornil Martin Charvát z agentury Konektor.

Vítězem obou hlasování se stala reklama erotického klubu, který se prezentoval na pánských pisoárech explicitním vyobrazením ženského pohlaví.

Přehrát

00:00 / 00:00

O sexismu v reklamě mluvili marketingový expert Vilém Rubeš, mluvčí Vysokého učení technického v Brně Radana Kolčavová a čerstvá absolventka vysoké školy Alžběta Rubriciusová

„Reklama je perverzní. Porušuje princip slušnosti až v takové míře, že je to neobvyklé,“ uvedl Pavel Horňák, který je profesorem reklamní etiky na Slovensku a spoluzakladatelem slovenské Rady pre reklamu.

Na druhém místě u veřejnosti i poroty skončilo propagační video Vysokého učení technického v Brně.

„Krásně natočený klip, který popírá všechny hodnoty, na kterých by univerzita měla stát. Absolvent má všechny předpoklady stát se pánem tvorstva, bezohlednost a dravost jsou prezentovány jako hlavní cíle vzdělávání,“ uvedla porotkyně Lucie Jarkovská z katedry sociologie Masarykovy univerzity.

U poroty se vysokoškolské video dělí o druhé místo s reklamou místního sdružení ODS Praha 8, které v hlasování veřejnosti skončilo třetí. Politická strana v této reklamě lidem vzkazovala, že "Jsou sexy!".

„S nominovanými se snažíme více komunikovat. Ozvali se nám dokonce z tiskové kanceláře ODS s tím, že tato reklama není jejich oficiální a distancují se od ní. To oceňujeme,“ uvedla Havlíková.

Na třetím místě v hlasování poroty skončila reklama na koupelny Sapho, v níž se rovněž objevilo nahé tělo, které nijak nesouviselo s inzerovaným produktem.

Akademie věd zrušila výstavu aktů. Po tlaku feministických hnutí

Číst článek

Anticenu Sexistické prasátečko, kterou chce Nesehnutí upozorňovat na stereotypní a sexistické zobrazování mužů a žen v reklamě, se letos udělovala už posedmé.

Přehrát

00:00 / 00:00

Smysl anticeny Sexistické prasátečko vysvětlila Diana Gregorová z pořadatelského hnutí Nesehnutí

„Nejčastějším přešlapem, který vidíme v sexistických reklamách, je to, že zobrazují nahé tělo bez jakékoli souvislosti s propagovaným produktem. Často též využívají genderové stereotypy a znevažují a zesměšňují ženy a muže,“ vysvětlila Diana Gregorová z Nesehnutí.

„Snažíme se vysvětlovat, že sexismus není jen o tom, že je zobrazován sex nebo nahota. Vždy jde o celý kontext reklamy – jaký je to produkt, jaká je to firma, kde je reklama umístěná, jak je žena zobrazována a podobně,“ dodává.

Jsou však i případy, kdy je podle ní možné použít v reklamě ženy či muže ve vyzývavých nebo erotických pózách. „Kdyby to byla reklama na plavky, spodní prádlo nebo kondomy, tak tam opravdu dává smysl, když je takové vyobrazení použito,“ připouští Gregorová.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme