Stuchlíkův slib kamer do škol nebo příliš chytrý vysavač. Porotci rozdali anticeny Velkého bratra

Firemní slídil, úřední slídil, výrok roku. To jsou kategorie, ve kterých každoročně vyhlašuje nezisková organizace Iuridicum Remedium Ceny Velkého bratra. Upozorňuje tak na firmy, úřady i jednotlivce, kteří sledují spotřebitele a zasahují do jejich soukromí. Výrokem roku je podle organizátorů předvolební slib Petra Stuchlíka z ANO, že do všech škol zavede kamerový systém. Cenu Firemní slídil organizátoři udělili výrobci chytrých vysavačů iRobot.

Praha (Aktualizováno: 15:15 14. 2. 2019) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petr Stuchlík z ANO | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Zásahů do soukromí spolu s novými technologiemi přibývá, upozorňuje sdružení Iuridicum Remedium. Každoročně na problém upozorňuje Cenami Velkého bratra. Porota složená z právníků, technologů nebo novinářů posuzuje chování soukromých firem, úřadů, ale i jednotlivců.

Anticeny udělí porotci ve čtyřech kategoriích, pátou cenou je pozitivní ocenění za ochranu soukromí.

Facebook je s námi patnáct let. Ani jeden skandál za druhým ho nedokáže zastavit

Číst článek

Letos se Firemním slídilem stala společnost iRobot, která dodává robotické vysavače, za plány prodávat mapy bytů svých zákazníků, které pořídil chytrý vysavač při práci. Dlouhodobým slídilem je Facebook, a to za sérii aktivit a datových úniků, při kterých v roce 2018 prolomil soukromí svých uživatelů. Úředním slídilem se stalo Generální finanční ředitelství za kontroly dodržování pravidel EET při svatebních hostinách.

Naopak Pozitivní cenu má BEUC/dTest za stížnost na zneužívání lokalizačních dat, kterého se dopouští Google.

Reakce na anticenu

Firma iROBOT se tvrzení organizátorů brání. Uživatelská data prý poskytuje třetím stranám jen se souhlasem a pod plnou kontrolou zákazníka. Data navíc nepřeprodává a nedělala to ani v minulosti. 

„Společnost iRobot neprodává a nebude prodávat data našich zákazníků, protože jejich soukromí je pro nás na prvním místě. Nikdy bychom nezklamali jejich důvěru prodejem či zneužitím zákaznických dat včetně těch, která shromažďují naše produkty,“ sdělil Radiožurnálu Pavel Kmínek z iRobot.

Stejně tak se proti anticeně vyhrazuje finanční správa. „Pracovníci finanční správy postupovali podle svého nejlepšího přesvědčení a souladu s daňovým řádem. Tak, aby co nejpřesněji zacílili na okruh osob, které jsou schopny poskytnout informace nezbytné pro šetření a zatěžovat tak dotčené co nejméně, pokud možno vůbec,“ uvedl mluvčí Petr Habáň.

Velcí i malí slídilové

Organizátoři anticeny se inspirovali podobnou anketou z Velké Británie. V minulosti sdružení upozornilo třeba na banky, které hodnotily zákazníky na základě dat od operátorů. Kritizovalo taky požadavek Úřadu práce, aby klienti předložili výpisy z účtů.

„Snažíme se vypíchnout kauzy, které třeba nebyly tolik mediálně pokryté. Musíme se ale věnovat i velkým slídilům, což se částečně odrazilo i ve vítězích, které jsme vybrali v tomto roce,“ říká Radiožurnálu za pořadatele Jan Vobořil.

Kateřina Součková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme