Arabští piloti mají specifický přístup, ovládání bitevníků L-159 je budou učit čeští instruktoři
Úplně nová zkušenost čeká některé vojáky z letecké základny v Čáslavi. Za několik týdnů odletí do Iráku, kde budou školit své irácké kolegy pro bitevníky L-159. Zapojí se tak do boje proti takzvanému Islámskému státu. Své zkušenosti předají Češi iráckým pilotům na základně Balád, nedaleko válečné zóny.
„Přicházejí z arabské kultury, takže i přístup k řešení některých leteckých věcí mají specifický, řekněme. Pilot, když má problém na palubě, tak u těch Iráčanů to procento pilotů, kteří se oddávají do rukou vyšší moci, je vyšší," popsal jednu z největších výzev mise její šéf Zdeněk P.
Kvůli bezpečnosti nechtěl zveřejnit celé jméno. I když osobně prý obavy nemá, přestože pro něj i české taktické letectvo vůbec je tato lektorská mise premiérová.
„Úplně ty první krůčky iráčtí piloti dostali na přeškolení, takže naše soustředění bude směřováno k bojovému použití letadla - air to air, průzkumné mise, údery na pozemní cíle. Celý komplex výcviku zabere zhruba 3 až 4 roky než je pilot kompletně přeškolen a umí ten systém využívat."
Přípravu vojenských pilotů na základně v Čáslavi pro výcvik iráckých kolegů sledovala reportérka Evelyna Kulíšková
Několik iráckých pilotů a desítek techniků se bude od Čechů učit na 12 strojích L 159, které Irák kupuje.
Tento měsíc už v Iráku česká Alka v boji zasahovala. Před tím, než ale letoun může vzlétnout - zvlášť do ostrého boje - prochází velmi důkladnou údržbou. Technici ji podle jejich šéfa Marka P., který se do Iráku chystá jako styčný důstojník, mají skoro jako takový rituál. A to chtějí naučit Iráčany.
„Předletová příprava - technik zkontroluje všechny hlavní systémy, zbraňové systémy. Trvá asi dvě hodiny. Když letadlo přiletí, tak se dělá meziletová příprava - jestli někde něco neupadlo. Kontroluje se záchranný systém, slangově se tomu říká katapult."
Jeden z pilotů se zrovna sklání u podvozků. „V podmínkách na letecké základně Balád jsou náchylnější k mechanickému poškození anebo z nadmíry teplotního zatížení, řekl bych."
Pro Iráčany pak budou novinkou i samotné zbraňové systémy. „Určitě ano, protože to je výzbroj, která je plně v souladu se standardem NATO a používá se na všech ostatních západních letounech. Kdežto dřívější vlastně irácké letectvo používalo převážně východní zbraně.“
I když vojáci ze zásady svým strojům jména nedávají, určitý citový vztah k nim v sobě nezapřou.
„Většinou je to nějaké to poplácání před tím, než je letoun odbaven ze stojánky, než vyjede. Jak my říkáme - po čumáku. Tak to je takovéto: 'Vrať se mi v pořádku'."
Na 35 členů leteckého poradního týmu se bude v Iráku od přelomu letošního července a srpna střídat až do roku 2018. Ministerstvo obrany za tuto misi zaplatí 264 milionů korun.