Arabští piloti mají specifický přístup, ovládání bitevníků L-159 je budou učit čeští instruktoři

Úplně nová zkušenost čeká některé vojáky z letecké základny v Čáslavi. Za několik týdnů odletí do Iráku, kde budou školit své irácké kolegy pro bitevníky L-159. Zapojí se tak do boje proti takzvanému Islámskému státu. Své zkušenosti předají Češi iráckým pilotům na základně Balád, nedaleko válečné zóny.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vojenské letiště Čáslav, Aero L-159 ALCA, armáda, letoun, zbraně, voják

Vojenské letiště Čáslav, Aero L-159 ALCA, armáda, letoun, zbraně, voják | Foto: Filip Jandourek

„Přicházejí z arabské kultury, takže i přístup k řešení některých leteckých věcí mají specifický, řekněme. Pilot, když má problém na palubě, tak u těch Iráčanů to procento pilotů, kteří se oddávají do rukou vyšší moci, je vyšší," popsal jednu z největších výzev mise její šéf Zdeněk P.

Kvůli bezpečnosti nechtěl zveřejnit celé jméno. I když osobně prý obavy nemá, přestože pro něj i české taktické letectvo vůbec je tato lektorská mise premiérová.

„Úplně ty první krůčky iráčtí piloti dostali na přeškolení, takže naše soustředění bude směřováno k bojovému použití letadla - air to air, průzkumné mise, údery na pozemní cíle. Celý komplex výcviku zabere zhruba 3 až 4 roky než je pilot kompletně přeškolen a umí ten systém využívat."

Přehrát

00:00 / 00:00

Přípravu vojenských pilotů na základně v Čáslavi pro výcvik iráckých kolegů sledovala reportérka Evelyna Kulíšková

Několik iráckých pilotů a desítek techniků se bude od Čechů učit na 12 strojích L 159, které Irák kupuje.

Tento měsíc už v Iráku česká Alka v boji zasahovala. Před tím, než ale letoun může vzlétnout - zvlášť do ostrého boje - prochází velmi důkladnou údržbou. Technici ji podle jejich šéfa Marka P., který se do Iráku chystá jako styčný důstojník, mají skoro jako takový rituál. A to chtějí naučit Iráčany.

„Předletová příprava - technik zkontroluje všechny hlavní systémy, zbraňové systémy. Trvá asi dvě hodiny. Když letadlo přiletí, tak se dělá meziletová příprava - jestli někde něco neupadlo. Kontroluje se záchranný systém, slangově se tomu říká katapult."

Jeden z pilotů se zrovna sklání u podvozků. „V podmínkách na letecké základně Balád jsou náchylnější k mechanickému poškození anebo z nadmíry teplotního zatížení, řekl bych."

Pro Iráčany pak budou novinkou i samotné zbraňové systémy. „Určitě ano, protože to je výzbroj, která je plně v souladu se standardem NATO a používá se na všech ostatních západních letounech. Kdežto dřívější vlastně irácké letectvo používalo převážně východní zbraně.“

I když vojáci ze zásady svým strojům jména nedávají, určitý citový vztah k nim v sobě nezapřou.

„Většinou je to nějaké to poplácání před tím, než je letoun odbaven ze stojánky, než vyjede. Jak my říkáme - po čumáku. Tak to je takovéto: 'Vrať se mi v pořádku'."

Na 35 členů leteckého poradního týmu se bude v Iráku od přelomu letošního července a srpna střídat až do roku 2018. Ministerstvo obrany za tuto misi zaplatí 264 milionů korun.

Aero L-159 ALCA | Foto: Český rozhlas

Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme