Armáda chce prodat osm bitevníků L-159. Nabízí je ve veřejné soutěži

Ministerstvo obrany chce prodat osm z celkových 36 nepoužívaných bitevníků L-159. Dneska na ně vyhlásí veřejnou soutěž. Nabídky můžou firmy podávat do půlky ledna. Do soutěže se můžou přihlásit firmy s licencí na prodej vojenského materiálu registrované v Česku. Letadla navíc musí vyvézt do zahraničí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zakonzervované L-159 v hangáru Aera Vodochody

Zakonzervované L-159 v hangáru Aera Vodochody | Foto: Petr Medek

Před deseti lety nakoupila česká armáda 72 bitevníků L-159, využívá ale jenom třetinu. Zbytek stojí v hangárech Aera Vodochody. Jejich uskladnění a konzervace stojí stát 30 milionů korun ročně.

Před korozí chrání letadla hliníková fólie, respektive atmosféra pod ní. Takže i po deseti letech jsou prý jako nové.

Přehrát

00:00 / 00:00

MO vyhlásí veřejnou soutěž na prodej osmi bitevníků L-159. Celkem 36 nepotřebných strojů stojí v hangárech Aera Vodochody. Natáčel tam redaktor Petr Medek.

„Vevnitř je atmosféra inertní, vzduch je vysátý, bylo to prohnané dusíkem a ještě jsou tam i různé odvlhčovače. A je tam také vyvíječ dusíku, aby atmosféra byla inertní a aeroplány vlastně netrpěly nějakou potenciální možností napadení korozí,“ vysvětluje viceprezident společnosti Petr Kudrna.

„V obalu je USB port, který se přibližně jednou za 4 měsíce napíchne na počítač, aby se zjistilo složení atmosféry uvnitř obalu. Takže je možnost to kontrolovat, aby tam byly poměry dusíku, aby to bylo prostě v limitech, které jsme stanovili,“ dodává.

Pokud si nabízená letadla někdo koupí, bude je muset poslat na údržbu. Moc daleko to mít nebudou, přímo v hale naproti. Teď se tam starají o stroje, se kterými létá česká armáda.

L-159 nad mraky | Foto: Jan Kouba

„Právě tyto aeroplány jsou na údržbě po osmi letech provozu. Musí se prohlédnout úplně všechno. Letoun je udržován částečně takzvaně podle stavu a částečně se musí na některých agregátech provést profylaktické práce. To znamená, musí se demontovat, odeslat k originálnímu výrobci,“ vysvětluje Petr Kudrna při pohledu na rozebrané letadlo.

Vedoucí výroby Stanislav Raška dodává, že u každého stroje musí vymontovat přes 400 přístrojů.

„Demontáže a podobně to trvá tak měsíc a půl, potom následují různé opravy, to je další měsíc, zpětná montáž trvá tak dva tři měsíce plus potom zkoušky. Celková údržba trvá 8 měsíců,“ popisuje.

I když to vypadá, že v hangárech Area Vodochody mají k letounům L-159 přímo citový vztah, po nepoužívaných exemplářích v hliníkových obalech se jim prý stýskat nebude.

„Prostě jsou od toho, aby létaly a ne od toho, aby byly zabalené a stály tady. Bylo by to super, kdyby se to podařilo a začaly znovu létat,“ přeje si viceprezident společnosti Petr Kudrna.

Za jedno letadlo řádově desítky milionů korun

Ministerstvo obrany čeká, že o jednomístné letouny L-159 bude zájem. Za jeden stroj chce získat řádově desítky milionů korun.

„Samozřejmě pokud by někdo nabízel nějakou symbolickou cenu v řádech sto korun, tam to můžeme zrušit. Máme určitou představu o ceně. Je to rozhodně v řádu desítek milionů korun,“ říká ministr obrany Alexandr Vondra.

"Letouny se budou prodávat po jednotlivých kusech. "Není to tak, že by někdo musel koupit najednou všech osm. Nabídky budeme přijímat jednotlivě pro každé letadlo,“ upřesňuje mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Nabídku můžou podat jenom firmy registrované na území ČR, musí mít licenci k obchodování s vojenským materiálem a navíc musí letouny vyvézt za hranice nebo je do roku 2015 zničit.

Přehrát

00:00 / 00:00

O prodeji letadel mluvil v Ranním interview Radiožurnálu ministr obrany Alexandr Vondra.

„L-159 patří mezi takzvanou kontrolovanou techniku, je to bojový letoun a podléhá určitým mezinárodním smlouvám,“ vysvětluje. Dodává, že zájemci si musí obstarat povolení Spojených států, Velké Británie a Itálie, které do L-159 dodávaly komponenty.

„Pokud má česká zbrojařská firma zájemce o L-159 kdekoli ve světě, tak musí začít zároveň kupříkladu v USA jednání o tom, zda konečný uživatel ve světě dostane licenci od Spojených států k tomu, aby L-159 získal,“ vysvětluje důvody.

Pokud se letadla prodají a bude o ně zájem, nabídne ministerstvo další letadla, která jsou ve skladu. „Pokud se nám je podaří odprodat, nepochybně budeme rádi pokračovat,“ dodává ministr Vondra.

Armáda používá L-159 především k leteckému výcviku, při němž se připravuje nová generace pilotů. Po výcviku mohou být piloti přeškoleni na nadzvukový letoun JAS-39 Gripen, Druhým úkolem L-159 je přímá letecká podpora pozemních sil, což znamená ničení pozemních cílů jako jsou tanky, obrněná vozidla a další pozemní objekty.

Petr Medek, Michaela Vydrová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme