Armáda se definitivně rozhodla pro české Tatry

Po několika měsících váhání se armáda definitivně rozhodla pro nákup nákladních automobilů z kopřivnické Tatry. Armádní analýza podle ministra obrany Karla Kühnla potvrdila, že rozhodnutí je v souladu s českým i evropským právem, přestože nákup vozů proběhne bez výběrového řízení. Chystaný projekt za přibližně pět miliard korun musí ještě posoudit vláda.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tatra 815 | Foto: www.army.cz

Podle Kühnla se kabinet nákupem vozidel bude zabývat v srpnu. Z dosavadních vyjádření ministrů je zřejmé, že přímé oslovení kopřivnické továrny koaliční vláda Jiřího Paroubka velmi pravděpodobně podpoří.

"Domnívám se, že každý stát, který má domácího výrobce, by takovouto strategickou zakázku měl dát domácímu výrobci," řekl Kühnl. Za armádu se postavili i členové sněmovního branného výboru.

Armáda má do roku 2014 získat necelou tisícovku tatrovek. S dodávkami prvních vozů počítají vojáci už příští rok. "Středněkolová technika, kterou používá naše armáda, je velmi zastaralá, jsou to většinou Pragy V3S z roku výroby kolem 1950," vysvětlil důvody zakázky náčelník generálního štábu Pavel Štefka.

Kühnl i Štefka shodně upozorňují, že vozy požadované armádou jsou vojenským materiálem, který stát potřebuje k zajištění svojí bezpečnosti. Podle českého zákona o veřejných zakázkách může v takových případech vláda oslovit jen jednu předem vybranou firmu. Proti připravovanému nákupu tatrovek nemá námitky ani opoziční ODS.

Možnost, že Tatra získá přímou zakázku, však kritizovala konkurence. Uskupení Poličské strojírny - DaimlerChrysler, které se snaží prodat armádě nákladní mercedesy, uvažuje podle týdeníku Euro o napadení zakázky u Evropské komise.

Ve své stížnosti může vycházet z evropských norem, podle nichž nejde v případě nákladních automobilů střední kategorie o techniku určenou výlučně k vojenských účelům, napsal týdeník. V takových případech proto není možné výběrové řízení obejít, a to ani když nákup organizuje armáda. Kühnl ale tvrdí, že zvažované tatry se od civilních aut zásadně liší a pro běžného zákazníka nejsou na prodej.

Vojsko klade ve svých požadavcích na nové vozy důraz na dobré vlastnosti v terénu, odolnost, možnost přepravy vzduchem i po železnici a ochranné zabezpečení. Tatry by měly díky pancéři přestát útok konvenčními zbraněmi či střet s protipěchotní minou. Vybaveny budou i držákem na kulomet ve stropě kabiny.

Z necelé tisícovky aut budou více než polovinu tvořit valníky, zbylé vozy mají být vybaveny různými nástavbami podle potřeby vojska. Tatra je dlouholetým partnerem české armády, dodala jí už kolem 2500 hlavně těžkých terénních automobilů.

Martin Hromádka, Pavel Otto Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme