Armáda se připravuje na L-159

Armáda připravuje piloty pro letouny L-159. Přestože se dodávky letadel opožďují, náčelník generálního štábu Jiří Šedivý věří, že to výcvik pilotů neohrozí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jak zjistil náš zpravodaj Dušan Valenta, Jiří Šedivý si myslí, že výcvik pilotů může efektivně probíhat jen na nových strojích. Továrna ve Vodochodech však neplní nasmlouvané dodávky, a tak armáda musela přistoupit na náhradní řešení. Tím je výcvik na letounu L-139 a na simulátorech. Uskutečňuje se přímo ve Vodochodech a na Vojenské akademii v Brně. Někteří piloti budou vysláni do Spojených států na speciální simulátory firmy Boeing.

Podle náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého nejde jen o zpoždění zakázky, ale i o poruchy, které se na nových strojích objevily. Kritizoval například elektroniku.

Pro L159 vyčlenila armáda několik desítek pilotů. Podmínkou jejich výběru byla zdravotní způsobilost a věk do 40 let. Důležitá je také jejich motivace.

Česká armáda má nyní 18 nových letadel na letišti v Čáslavi. Další stroje by měly přijít do Náměště nad Oslavou. Celkem má ministerstvo obrany převzít letounů 72. Původní termín dodávek je ve skluzu o 10 letadel. Ministerstvo se proto rozhodlo žádat po Aeru od začátku roku 3,5 milionu korun penále za každý den zpoždění. Armáda dosud převzala podle ředitele vojenského programu Aera Vodochody Viktora Kučery 11 strojů. Do 10. dubna předají letadlo číslo 21 a další dodávky se posouvají tak, že v roce 2001 dodají dalších 16 strojů.

Původní tempo dodávek letounů L-159 už tedy dodržen nebude. Ministerstvu obrany by ale podle Viktora Kučery neměly vzniknout žádné náklady navíc.

Přesto podle Šedivého zpožďování dodávek letounů L-159 nepříznivě ovlivňuje hospodaření české armády. Promítá se to prý zejména do výcviku pilotů, protože museli provozovat stará letadla Su-25, Su-22, což se následně promítá do provozních nákladů.

O nákupu nových stíhaček nemůže rozhodovat armáda. Náčelník generálního štábu Jiří Šedivý se domnívá, že to je věcí politiků, kteří musejí rozhodnout, zda armáda tyto stroje potřebuje. Jakékoliv oddalování verdiktu se podle něj může prodražit.

Vyšetřování nehody armádního vrtulníku, ke které došlo 12.února v okrese Praha - východ, není ukončeno. Havárie, při které byli zraněni tři lidé, se stala při nácviku přistání s vypnutým motorem. Zřícení stroje předcházel dotyk ocasní vrtule se zemí. Náčelník generálního štábu Jiří Šedivý připouští, že za havárií vrtulníku může být i lidský faktor. Stoprocentní výsledky ale ještě nejsou k dispozici.

Markéta Kaclová, Dušan Valenta, František Tlapák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme