Armádní letectvo se rozloučilo s legendární ruskou 'Andulou'

Ve výzbroji české armády dnes skončila jedna z dlouholetých stálic. Vojáci 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbely vzdali při slavnostním nástupu poslední hold ruskému letadlu Antonov An-26.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Slavnostním nástupem na letišti v pražských Kbelích se armáda rozloučila s letounem Antonov An-26 | Zdroj: ČTK

Jen málokdo nazval tento letoun jinak než Andula. Od pamětníků zařazení do výbavy armády až po vojáky, kteří dnes tímto strojem letěli naposledy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozloučení s letounem An-26 přihlížel na letišti ve Kbelích i reportér Radiožurnálu Nikola Bojčev

Antonov An-26 sloužil v české armádě plných 29 let. A jak potvrdil velitel základny Jiří Vávra, sloužil spolehlivě:

„První letouny přiletěly v roce 1982 na tehdejší letiště Mošnově a od té doby se datuje jejich úspěšná kariéra ve službách nejdřív Československa a posléze České republiky, ale i Slovenské republiky, protože část letounů byla předána na Slovensko.“

Slavnostního nástupu a vyřazení se účastnil i někdejší pilot a pamětník Miroslav Čulák, který byl jedním z prvních v české armádě, kdo Antonov 26 pilotovali.

„Nebyla náročná na údržbu, uměla toho hodně, nechala si hodně líbit, a když jsme se k ní chovali slušně, tak i ona k nám se chovala slušně,“ vzpomíná na „Andulu“ její bývalý pilot.

Kolikrát vzlétly, tolikrát přistály

Antonovy An-26 absolvovaly řadu misí doma i v zahraničí, podívaly se i do Jihoafrické republiky. Přepravily tisíce vojáků a desítky tisíc tun materiálu. Několikrát si taky vyzkoušely přistání na dálnici D1.

„Bylo to u Velkého Meziříčí, kde tehdy ještě nebyly betonové ploty. Úkolem přepravního letectva tam bylo přepravit techniky, materiál a na letišti potom přistávaly Migy 23 BN,“ doplnil Miroslav Čulák, který spolu s desítkami dalších hostů přihlížel i poslednímu přeletu strojů nad kbelským letištěm.

"Andula" a její nástupce, španělský letoun CASA C-295M | Foto: ČTK

Stejný počet vzletů jako přistání, i to je podle účastníků ceremoniálu doklad spolehlivosti strojů. Miroslav Kail, pilot posledního letu, přiznal po přistání pocit nostalgie. S Andulou prožil spoustu zajímavého.

„Létal jsem s ní na misi na Balkáně, byl jsem s ní pod rovníkem v Keni. Zajímavých věcí bylo hodně, ale můžu říct jedno: nikdy mě nenechala ve štychu,“ ocenil legendární stroj Miroslav Kail.

Armáda teď vyřazené Antonovy An-26 zakonzervuje a jako provozuschopné je zřejmě ministerstvo obrany nabídne ke koupi některé ze zemí, které tyto stroje stále využívají, například Slovensku nebo Ruské federaci. Nástupcem těchto strojů jsou španělské Casy.

Nikola Bojčev, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme