Asociace krajů navrhuje odložení účinnosti stavebního zákona. Požaduje i více peněz na obchvaty

Rada Asociace krajů České republiky požaduje odložení účinnosti stavebního zákona. Proces není v téhle chvíli dobře připraven tak, aby mohl ve stanovených termínech fungovat, řekl po pátečním jednání Rady Asociace krajů ve Zlíně její předseda a jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).

Zlín/Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hejtmani podle Kuby požadují, aby se navýšila částka na výstavbu krajských silnic | Foto: Petr Lundák | Zdroj: MAFRA/Profimedia

Ministerstvo pro místní rozvoj podle svého vyjádření chystá uvedení nového stavebního zákona do praxe. Následně tyto přípravné práce převezme Nejvyšší stavební úřad, který podle zákona vznikne 1. ledna příštího roku.

Zeman podepsal nový stavební zákon. První změny začnou platit od ledna, účinný bude od poloviny 2023

Číst článek

Asociace krajů se připojila k dřívější iniciativě Pardubického kraje. „Podporujeme, aby došlo k odložení účinnosti stavebního zákona, protože jsme přesvědčeni, že proces v téhle chvíli rozhodně není připraven tak, aby začal fungovat v časových termínech, které nový legislativní rámec tomu dává,“ uvedl Kuba.

Dodal, že se chystá jednání s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem průmyslu a obchodu ohledně projektu digitální technické mapy. „Projekt spadl na kraje. Je to proces, který může do budoucna velmi pomoct ve stavebním řízení, jsme o tom přesvědčeni, o jednoduchosti přístupu dat, tomu se nikdo z nás nebráníme. Ale je nutno doříct, že projekt je také z velké části nepřipraven,“ míní Kuba. Není podle něj jasné, jak bude projekt dále financován.

„Ministerstvo pro místní rozvoj řeší digitalizaci celého stavebního řízení. Není pravda, že je vše na krajích,“ reagovalo ministerstvo ve stanovisku, které večer zaslalo ČTK.

Peníze na dopravu

V dopravě hejtmani požadují, aby se navýšila částka ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu krajských silnic druhých a třetích tříd obchvatů obcí ze čtyř na osm miliard korun. „Ukazuje se, že Brusel se snaží tvrdit, že obchvaty obcí nejsou dostatečně zelenými projekty, a proto peníze budou krajům kráceny,“ uvedl Kuba. Dopravní infrastruktura je přitom podle něj dlouhodobě podfinancovaná.

Opravená část dálnice D1 se musí znovu zavřít. Kvůli špatnému povrchu ji čeká další rekonstrukce

Číst článek

Asociace také trvá na financování projektů v 98. výzvě programu REACT-EU na modernizaci nemocnic. „Vláda musí garantovat, že dojde k uspokojení všech projektů, které byly věcně úspěšné v 98. výzvě,“ řekl Kuba.

V 98. výzvě, ve které podle kritiků rozhodovala při podávání žádosti rychlost podání projektu, tedy kliknutí počítačovou myší, bylo předloženo 125 projektů nemocnic s požadovanou dotací z EU 20,71 miliardy korun, což výrazně převýšilo sumu celé první sumy určené pro zdravotnictví.

Ministerstvo pro místní rozvoj uvedlo, že letos na podzim se tato výzva navýší dodatečnými prostředky od Evropské komise. „Předpokládá se navýšení o dalších cca pět miliard korun. Cílem je podpořit všechny projekty z této výzvy,“ zdůraznilo ministerstvo pro místní rozvoj.

Práce během pandemie

Hejtmani na společném zasedání také ocenili práci lidí v regionech při pandemii covidu-19. „Jsme přesvědčeni, že tam se situace zvládla,“ uvedl Kuba. Zdravotníci a dobrovolníci byli podle něj přetíženi, nyní je třeba vytvořit dobré podmínky pro praktické lékaře, aby se mohlo očkovat u nich.

Asociace také požaduje, aby byl pro sociální služby zachován stejný objem financí jako letos a byl navýšen o 300 milionů korun o služby, které za letošní rok přibyly. Požaduje také, pokud se rozhodnutím vlády zvýší platy, aby na to kraje dostaly peníze.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme