Autobusy na Ústecku asi nevyjedou, zastupitelé nejednali

S napětím očekávané jednání krajských zastupitelů o autobusové dopravě na Ústecku nakonec ani nezačalo. Hejtman Jiří Šulc setkání zrušil. Právě na jeho výsledek přitom čekali odboráři Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK) a ČSAD Česká Lípa, kteří tak pravděpodobně o půlnoci vstoupí do stávky a ve čtvrtek v kraji nevyjedou autobusové spoje. Vláda Mirka Topolánka je připravena nahradit stávkující dopravce vojenskou technikou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jiří Šulc | Zdroj: ČTK

Odborům vadí, že kraj si u ČSAD Česká Lípa objednal autobusové spoje jen do konce roku. Zaměstnanci se bojí, že přijdou o práci. Za dostatečnou záruku odbory považují prodloužení objednávky autobusových spojů do 2. června 2007.

Dnes ještě autobusy v Ústeckém kraji vyjely. Včera večer totiž odboráři DPÚK a ČSAD Česká Lípa odložili plánovanou stávku o 24 hodin. Čekali na výsledek jednání krajských zastupitelů, kteří měli rozhodovat o rozsahu základní dopravní obslužnosti, tedy počtu dotovaných spojů na dalších pět let. Schválením dopravní obslužnosti odboráři podmiňovali oddálení stávky.

Ústecký hejtman Jiří Šulc ale dnes jednání zastupitelstva vůbec nezahájil. Vystoupil pouze s projevem, který shrnul dosavadní spory s oběma dopravci. "Zastupitelé ČSSD nám před jednáním řekli, že materiál o dopravní obslužnosti nepodpoří. Zbytečně bychom osm až deset hodin bezvýsledně jednali. Místo takového kašpárkového divadla využijeme tento čas raději k zajišťování náhradní dopravy," uvedl hejtman.

Ústečtí odboráři se netají zklamáním ze Šulcova jednání. "Tady je vyloženě ukázka, jak se v kraji staví k dopravní obslužnosti a jaký kraj má zájem, aby opravdu byly tyto služby zajištěny," poznamenal mluvčí odborářů Josef Provazník. Nyní odbory jednají o dalším postupu.

Kraj musí do čtvrtka do rána sehnat asi 300 autobusů, aby pokryl více než 2500 dotovaných spojů, které v kraji každý den vyjíždějí. Zatím má 93 autobusů, které měl připraveny na školní linky jako náhradu za autobusy DPÚK. "Nejvíce náhradních autobusů má Praha. Pražský primátor Bém jich nám slíbil asi padesát," dodal Šulc.

Vláda může nahradit stávkující autobusy armádní technikou

Pokud o to Ústecký kraj požádá, je vláda Mirka Topolánka (ODS) připravena nahradit stávkující autobusové dopravce vojenskou přepravní technikou. "V krajním případě by bylo možné využít i armádní autobusy. Vláda ale dává přednost tomu, aby krizi vyřešil kraj sám," uvedl ministr pro místní rozvoj Petr Gandalovič, který do Ústí nad Labem odjel hned po ranním zasedání vlády.

Ministry dopravy, místního rozvoje, financí a vnitra premiér pověřil, aby do příští středy vypracovali návrh řešení dopravní situace v Ústeckém kraji. Topolánkův tým současně zrušil usnesení minulé vlády Jiřího Paroubka (ČSSD) k této problematice, které je podle premiéra protiústavní. "Považujeme toto usnesení za nepřijatelný zásah do rozhodování krajské samosprávy, za snahu zasahovat do nezávislosti orgánů činných v trestním řízení," řekl Topolánek.

Odstupující vláda minulý týden z Paroubkovy iniciativy například uložila ministerstvu dopravy zkontrolovat, jak dopravní úřad kraje postupoval při jednání s dopravci. Ministr financí měl prověřit, jak kraj nakládá s penězi na zajištění základní dopravní obslužnosti a zda kraj ke všem dopravcům v regionu přistupuje stejně. Ministr spravedlnosti dostal úkol zajistit rychlé prověření všech trestních oznámení, která se týkají této problematiky. Vedení kraje se proti Paroubkově iniciativě ostře ohradilo.

Paroubek by se rád zapojil i do současného jednání mezi oběma dopravci a krajem. Bývalý premiér a současný poslanec za Ústecký kraj navrhuje, aby si ho obě strany vybraly jako prostředníka. "Řešením nejsou ultimáta. Případné nasazení armády, která má zasahovat jen v krizových situacích, to by byl výsměch," uvedl Paroubek. Podle něj je stávkou ohrožen i sociální smír v Česku.

Spor kraje s dopravcem se táhne měsíce

Ústecká kraj má s DPÚK dlouhodobé spory. Dopravce na začátku srpna zastavil na čtyři dny provoz na 2100 spojích, protože mu kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy za poslední tři měsíce. Podnik žádá zhruba 70 milionů korun. Kraj je ale vyplatit nehodlá, protože s DPÚK nemá od 1. května platnou smlouvu.

Od 9. září by měly na linkách DPÚK jezdit autobusy sesterské firmy ČSAD Česká Lípa. Firma, která má stejného majitele, od DPÚK převzala většinu jeho řidičů. Ředitel ČSAD Česká Lípa David Mahdal ale v pátek oznámil, že autobusy možná 9. září nevyjedou kvůli právním vadám ve smlouvách s Ústeckým krajem.

Dopravce se obává, že smlouva neobsahuje tzv. závazek veřejné služby, podle kterého by kraj musel ČSAD hradit ztrátu z dotovaných linek. Ústecký kraj v pondělí navrhl dodatek ke smlouvě, který by takový dodatek obsahoval. Jeho podpis ale vedení ČSAD Česká Lípa odmítlo, smlouvu navrženou dopravcem zase nechce akceptovat kraj.

Martin Hromádka, Věra Pfeifferová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme