Autoklub chce po další tragédii na rallye znovu zpřísnit bezpečnostní opatření na závodech

Po sérii tragických nehod na závodech rallye v Česku se stále častěji mluví o bezpečnosti diváků kolem trati. Kvůli sobotní tragédii při RallyeShow na Slovácku chce Autoklub znovu zpřísnit bezpečnostní opatření na závodech. Jednat o tom bude v úterý.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tragická nehoda při RallyShow Uherský Brod

Tragická nehoda při RallyShow Uherský Brod | Zdroj: ČTK

Nová pravidla, schválená před několika týdny, zatím platí a budou platit jen pro větší podniky, které jsou součástí mistrovství republiky. Jde jednak o řidiče, kteří lidově řečeno budou muset mít víc zkušeností, než sednou za silné vozy, a stejně tak se zpřísňovaly podmínky pro pořadatele tak, aby diváci byli více chránění.

Na rychlých a nepřehledných úsecích by měly být retardéry, mělo by být jasně stanovené, kde lidé mohou být a kde ne. Obecně tam, kde to bude povoleno, tak určitě dál od trati. Jenže včerejší závod patřil mezi takzvané volné podniky a takových se zatím toto zpřísnění netýkalo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak je to s bezpečností při závodech rallye a co by se mělo změnit, zjišťoval reportér Petr Sehnoutka

Jeden z místních obyvatel a bývalý závodník rallye Josef Pomajbík to ale považuje za absurdní: „Nevhodně postavená trať, ten horizont ho vyzvedl, no. Měli tam hodit nějaký retardér, který by to omezil. Můj názor je, že do této aglomerace to bylo od pořadatelů nezvládnuté,“ řekl Radiožurnálu.

Starosta Lopeníku, obce, kde se nehoda stala, se nechal slyšet, že by příště takový závod zakázal. Do toho, kudy závod povede, obce mohou mluvit a také mluví.

Samotné schvalování návrhu trasy od pořadatelů má na starosti státní správa, v tomto konkrétním případě silniční správní úřad pod městským úřadem Uherský Brod, samozřejmě s vyjádřením policie.

Odsud se vyřítil smrtící závodní vůz | Foto: Pavel Sedláček

Jenže státní správa jen rutině zpracovává podklady, ale ty konkrétní připomínky jdou právě od představitelů obcí a měst, tedy samosprávy. Jak víme, starosta Lopeníku Antonín Dulínek měl k trase námitky a po dohodě s pořadateli nechal její část odklonit na vedlejší silnici. Stejně tak se vyjadřovalo i město Uherský Brod, potvrzuje jeho starosta Patrik Kunčar.

„Tady jsme žádné problémy neměli, vždycky jsme se domluvili, jak jsme potřebovali. My jsme třeba tady schválně vytipovávali takovou trasu, kde jsou divácky zajímavá místa, a přitom jsou diváci v bezpečí,“ prohlásil starosta Uherského Brodu. A dodává, že pokud by s trasou nesouhlasili, tak si nedovede představit, že by tam někdo závod naplánoval.

Policie má o své roli jasno

Na různých fórech se dnes také hodně zmiňuje to, proč u takových závodů není policie. Ta má ale o hranicích své působnosti u podobných akcí jasno: Je to uzavřená akce pod dohledem pořadatelů, kde neplatí ani pravidla silničního provozu, říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.

„Policie tam řeší otázku uzavírek, odklonu dopravy a tak dál, ale rozhodně tam nemůže nebo by neměla suplovat roli pořadatelské služby,“ zdůrazňuje Tržil.

Ředitel dopravní policie sice připouští, že tragických nehod při závodech je letos hodně, ale říká, že je to záležitost pořadatelů a nastavení kritérií na to, jak je postaráno o bezpečnost diváků. Srovnání třeba s policejní asistencí u fotbalových zápasů policisté odmítají.

Podle nich u fotbalu nejde o nebezpečí přímo ze sportu, ale z chování fanoušků. Navíc na stadionech jsou až ve chvíli, kdy už pořadatelé fanoušky nezvládají.

mta, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme