Neviditelné úrazy. Vážná zranění při autonehodách jsou ta uvnitř těla, Češi ale poutání za jízdy podceňují

Poraněná páteř i potrhané cévy uvnitř těla. Taková zranění hrozí při dopravní nehodě lidem, kteří nebyli v autě připoutaní. Čeští řidiči jsou v jízdě bez pásu nelichotivými rekordmany. Je to druhý nejčastější přestupek na českých silnicích. Loni podle Ministerstva dopravy řešili policisté přes 66 tisíc případů, kdy někdo v autě neměl zapnutý pás.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Připoutaní pasažéři mají o 61 procent nižší riziko smrtelného zranění než nepřipoutaní. | Foto: CC0 Public Domain | Zdroj: pxhere.com

„Byla vymrštěna ze svého sedadla. Celou vahou a hlavou byla naražena na sedadlo spolujezdce, díky tomu, jak seděla lehce bokem, tak vypadá, že není nijak vážně zraněna,“ popisuje pro Radiožurnál dopravní expert na bezpečnost silničního provozu Robert Vacek při pohledu na video, na kterém sedí vzadu v autě nepřipoutaná žena.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž o bezpečnostních pásech

Žena ve videu měla zřejmě víc štěstí než rozumu. Pravděpodobně utrpěla jen šok po dopravní nehodě a pár pohmožděnin. Nepřipoutaní lidé se ale můžou zranit vážně i při nižších rychlostech ve městě, jak říká lékař Zdravotnické záchranné služby Ondřej Franěk.

„Ta škála stavů je neobyčejně velká, od prostého nárazu hrudníkem na volant, hlavou do rámu okna… Je velká chyba se domnívat, že velká zranění jsou jen ve vyšších rychlostech, a že když jedu do trafiky, tak se poutat nemusím. Představa, že člověk udrží náraz v rukou v rychlosti 20 až 25 km/h, je naprosto naivní.“

Expert Robert Vacek vysvětluje, že při nárazu se horní polovina těla sklání směrem dopředu směrem ke středu vozidla, protože pás je šikmo. Velmi častá jsou podle něj poranění nohou, které při nárazu vystřelí směrem do palubní desky.

Neřešitelné úrazy

Lékař Ondřej Franěk varuje před daleko vážnějšími úrazy, které se stávají v případech, kde není člověk v autě připoutaný.

„Vážnější úrazy jsou ty, které nevidíme, ke kterým dochází uvnitř těla. Například utržení cév, které mají velmi rychlý a velmi fatální průběh a jsou prakticky neřešitelné první pomocí nebo zásahem záchranné služby.“

Je dobré připomenout, že v zájmu vlastní bezpečnosti by se lidé měli v autě poutat vždy. Třeba některé airbagy fungují správně jen při použití bezpečnostních pásů.

Americká národní agentura pro bezpečnost na dálnicích NHTSA tvrdí, že připoutaný řidič nebo spolujezdec mají o 61 procent nižší riziko smrtelného zranění než nepřipoutaní pasažéři.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme