Autoři unikátního nápadu pro výuku chtějí prorazit v EU

Originální česká vzdělávací metoda, jak vyučovat školáky pomocí šachovnice a figurek míří do dalších států Evropské unie. Učí se podle ní školáci na Slovensku, při výuce ji používají také islandské školy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Šachy | Foto: Fotobanka stock.xchng

Výuku, která u dětí rozvíjí intelekt, teď používá také dvacet českých škol, školek a dětských domovů a zájem mají další, říká manažerka zhruba šestimilionového projektu Figurková školička Petra Rožková:

„Ze Slovenska se nám hlásí mnoho pedagogů i na výukové semináře. Co se týká ostatních destinací, máme ambici dostat to dál. Určitě by byla zajímavá němčina, angličtina, ruština.“

Výuka také nedávno získala akreditaci ministerstva školství. Finance čerpá z evropských fondů.

Šachy a děti

Dalo by se říci, že šachy je spíše hra pro dospělé, kteří si na ní cvičí zdatnost logického myšlení. Jenže figurky po šachovnicích posunují už i tříleté děti. Více než dvacet základních a mateřských škol používá pro výuku Figurkovou školičku.

Vzdělávací metoda, která rozvíjí intelekt od nejútlejšího věku je ryze českým originálem. A právě teď ji používají i školáci na Islandu a Slovensku.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vzdělávací metodě prostřednictvím šachové hry mluvila P. Benešová v Dopoledním Radiožurnálu

Pět dětí z pražské mateřské školy Salomon se sklání nad velkou černobílou šachovnicí. Na políčka umístily podle předlohy figurky různé barvy, které se následně snaží objet kolem dokola s věží. Tahle figurka chodí podle šachových pravidel pouze rovně, takže děti přemýšlí, v jakých souřadnicích se mohou pohybovat.

Šachové tahy cvičí dětskou představivost, ale také motoriku a logiku. Navíc každá figurka má svůj příběh, ke kterému se vztahuje básnička nebo písnička. Děti tak už v útlém věku trénují nejen paměť, ale také sluch a hudební talent. Předškoláci se u šachovnice tlačí, hra je zaujala. Ne vždy si ale s figurkami vědí rady. „Je to pro mne moc těžký,“ stěžuje si jeden chlapeček.

Speciální metodu vymyslela Martina Kořenová, vedoucí projektu Figurkové školičky. Je mezinárodní mistryní v šachu a právě její koníček ji přivedl jako vystudovanou pedagožku k nápadu šachové školy. Černobílé figurky cvičí i další dovednosti, říká Kořenová.

„Prostorovou představivost a orientaci a samozřejmě logické myšlení, a to se propojuje. Každý, kdo hraje šachy musí tyto vlastnosti mít.“

Unikátnost šachové školy, na které se podíleli další učitelé a psychologové, je podle manažerky projektu Petry Rožkové hlavně v tom, že rozvíjí děti například i v komunikaci:

„Stěžejní jsou samozřejmě úlohy na šachovnici, ale je to ve cvičebnicích doplněno nešachovými úlohami. Na DVD je to doplněno velkou nabídkou dalších her.“

Dřevěné figurky a látkové šachovnice tak dnes už používá dvacet základních škol, školek a dětských domovů. Na pětiletý projekt za necelých šest milionů korun shánějí autoři peníze z evropských fondů. Proškolit se jim už podařilo na pět set pedagogů.

Metodika, na kterou dalo akreditaci i ministerstvo školství je podle učitelky mateřské školy Salomon Emílie Drškové velmi atraktivní:

„Věnujeme se tomu asi rok a děti jsou pokaždé úplně nadšené. Také proto, že forem výuky je více. Děti se rády pohybují po šachovnici. Myslím, že tím vracíme dluh Janu Amosu Komenskému - škola hrou.“

Podle českých šachovnic se teď učí děti například na Islandu. Plánují se i překlady do ruštiny, angličtiny a němčiny.

Milan Kopp, Petra Benešová, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme