Až 80 procent zamrazeného pečiva pochází z tuzemských zdrojů
Od zítřka bude v českých obchodech viditelné na první pohled, jestli pečivo pochází z přímo z pekárny nebo jestli má za sebou zastávku v mrazícím boxu. Ve druhém případě mají obchodníci povinnost o tom informovat a jako čerstvý může být označený pouze sortiment, který se k zákazníkovi dostane do 24 hodin od upečení.
„Inspekce bude kontrolovat toto nové nařízení naprosto standardními mechanismy. Inspekce disponuje přibližně 215 inspektory, kteří jsou rozvrstveni rovnoměrně po celé České republice a pravidelně navštěvují obchodní provozy, a v rámci těchto standardních kontrol se budou nyní zaměřovat i na dodržování tohoto nového nařízení,“ řekl Pavel Kopřiva ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce.
Potravináři novou ministerskou vyhlášku, která zavádí povinnost označovat rozmrazené pečivo, přivítali.
O pečivu mluví redaktorka Olga Štrejbarová, předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka v Ozvěnách dne na Radiožurnálu
„Hlavním cílem vyhlášky je poskytnout spotřebitelům plné a nezkreslené informace o charakteru pekařských a cukrářských výrobků. A zákazník bude mít nyní informaci pro rozhodnutí, zda si koupí klasický čerstvý výrobek od českých pekařů, nebo dá přednost dražšímu výrobku, který je dopečený z mrazeného polotovaru v obchodě a je určen spíše pro rychlou spotřebu,“ uvedl předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal.
Obchodníci naopak příliš nad novou povinností označovat zamrazené pečivo příliš nejásají. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky budou nyní zákazníci ještě více dezinformováni.
Pavel Kopřiva ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce mluví o kontrolách dodržování nové vyhlášky ve Stalo se dnes na Radiožurnálu
„Když zákazník chce mít pečivo do konce prodejní doby – a to je náš cíl i přání zákazníků – a jelikož není tak pružný závoz čerstvého pečiva, že nejsou schopni pekaři jezdit třikrát denně, zejména ti menší, tak jsme řešili to, že jsme vybavili prodejny dopékacím zařízením, kde se dá – když obchodník pozná, že by mu to pečivo nevystačilo – pečivo dopéct,“ řekl Zdeněk Juračka.
Podle obchodníků až 80 procent z celkového počtu zamrazeného pečiva pochází z tuzemských zdrojů. Obava ze snížené kvality zahraničního zboží třeba z Polska tedy více méně odpadá. Ve světě tvoří zmrazené pečivo větší podíl na trhu než v České republice.
Podle jednoho z autorů studie Vysoké školy chemicko-technologické, která zpracovala studii na téma dopékaného pečiva, v současnosti už existují těsta, která i v případě zamrazení dokážou uchovat výrobek čerstvý stejně dlouho jako ten, který se dostal z pece rovnou k zákazníkovi.