Až 9 tisíc výpravčích by mohlo změnit zaměstnavatele. Odbory se toho bojí

Celkem devět tisíc tři sta výpravčích, závorářů a dalších zaměstnanců, co zajišťují provoz na dráze, se má přesunout ze státní akciovky České dráhy do jiné státní firmy Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Přesun, který má dnes schvalovat vláda, souvisí s tím, aby státní firma zajišťující údržbu a provoz na tratích měla lidi i majetek ve své firmě a nemusela si ho pronajímat od Českých drah.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy představily moderní motorový vůz Regio-Shuttle RS1

České dráhy představily moderní motorový vůz Regio-Shuttle RS1 | Foto: Tomáš Adamec

Tento převod tisícovek zaměstnanců se ale nelíbí odborářům. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši takové řešení není nijak ekonomicky výhodné. Odbory se obávají toho, že SŽDC nebude mít na tyto zaměstnance peníze. Podle něho je proto potřeba rozhodnutí odložit a udělat pořádné ekonomické analýzy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Okolnosti převodu zaměstnanců a stamilionového majetku sleduje reportér Petr Sehnoutka.

Ve skutečnosti SŽDC za tyto výpravčí platí už dnes, ale od drah si je jen najímají. Do budoucna pak počítají s tím, že až budou přímo jejich zaměstnanci, tak na tom ušetří. Pokud se vše odsouhlasí a zaměstnanci přejdou pod SŽDC ještě letos, tak sice do konce roku budou chránění kolektivní smlouvou uzavřenou s Českými drahami, problém ale asi nastane na podzim.

To budou chtít vyjednat kolektivní smlouvu novou na rok 2012, ale už se SŽDC. Odbory proto chtějí, aby vláda rozhodnutí odložila a zkusila nalézt jiné cesty, třeba vytvořit z železničních společností holding.

Převádět se má i majetek

Spolu se zaměstnanci se má převádět i nábytek v jejich kancelářích, obslužná zařízení, stejnokroje. Odhaduje se, že celý převod přijde na 400 milionů korun v tržních cenách, ale konkrétní znalecké posudky ještě hotové nejsou. Peníze, které by za to měly České dráhy dostat, mají být v rozpočtu státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

Tato částka souvisí ale jen s převodem takzvané živé dopravní cesty - tedy hlavně lidí, obsluhy. Tu takzvaně mrtvou cestu - tedy pozemky, budovy a stroje potřebné pro údržbu tratí už měly České dráhy převést v roce 2008.

Před rokem Radiožurnál upozornil na to, že dráhy kromě jiného převedly například také magnetofony, sportovní lodě, kempingové přívěsy, dva klavíry, pračky, hotel anebo i pozemky v kategorii vodní plochy a neplodná půda za téměř miliardu korun.

Celkem dostaly České dráhy na převod pozemků pod kolejemi, obslužných budov a strojů pro údržbu tratí 12 miliard ze státního rozpočtu. Za to se mělo převést všechno. Přesto se to nepovedlo, a zbývá tak ještě převést majetek za zhruba tři až pět miliard korun.

Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme