Až čtvrtina výtahů prý potřebuje opravu nebo výměnu. Majitele k tomu ale nic nenutí

V Česku jezdí přibližně 135 tisíc výtahů - ať už osobních nebo nákladních. Podle inspektorů jich více než čtvrtina potřebuje vyměnit nebo modernizovat. Majitele budov k tomu ale žádná právní norma přímo nenutí. Občanský zákoník jen říká, že za bezpečnost odpovídá provozovatel.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Olomoucká radnice - výtah

Olomoucká radnice - výtah | Foto: Aleš Spurný

Nejnebezpečnější jsou podle Unie výtahového průmyslu výtahy instalované před rokem 1993, protože byly ještě budované podle starších norem. A také staré výtahy bez klecových dveří.

Dalším rizikovým faktorem je podle generálního sekretáře Unie výtahového průmyslu Jana Dvořáka nepřesnost zastavování výtahu.

„Zejména senioři nepostřehnou, že tam je schod – zakopnou a padají po schodech. Malérem jsou i staré dveřní uzávěry – teenageři jezdí s otevřenými dveřmi, buď na střeše a nebo zavěšeni dole za kabely, takže je otázka, kdy kdo kam spadne,“ říká Dvořák.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Česku jezdí desítky tisíc nebezpečných výtahů, vyplývá z odhadů inspekčních společností. Podrobnosti zjišťovala Jitka Hanžlová

V Česku jezdí přibližně 135 tisíc výtahů pro dopravu osob nebo nákladů. Přesná statistika ale neexistuje, upozorňuje Jakub Kejval, generální ředitel Bureau Veritas – jedné z pěti inspekčních společností, která bezpečnost výtahů kontroluje.

„Většina výtahů je v provozu už více než 20 let, takže nesou bohužel své břímě divoké socialistické výstavby. Polovina z nich potřebuje servisní práce, ne-li už kompletní modernizaci, případně výměnu,“ vysvětluje Kejval.

Norma chybí

Právní úprava, která by určila nutné technické podmínky, v Česku chybí. Na rozdíl od mnoha jiných zemí Evropské unie.

„Evropská norma je bohužel pro Českou republiku pouze dobrovolná, zatímco u našich západních sousedů je povinná. Takže u nás narážíme na legislativní problém, kdy problematiku nebezpečných technických zařízení nemá v kompetenci žádné ministerstvo ani ústřední orgán a legislativa je poměrně slabá,“ doplňuje Kejval.

Přehrát

00:00 / 00:00

O bezpečnosti výtahů mluvil generální sekretář Unie výtahového průmyslu Jan Dvořák

Inspektoři tak můžou po kontrole majitelům jen doporučit, aby výtah vyměnili. Majitele k tomu ale žádný předpis netlačí. Výtah by měl projít revizí každých 6 let.

Předseda Občanského sdružení majitelů bytů a domů Tomislav Šimeček říká, že ušetřit na nový výtah trvá dlouho.

„Cena výměny se může dostat až do několika milionů. A poněvadž teprve od roku 2014 je možné účtovat tržní nájemné, ze kterého zůstává nějaký výnos pro pronajímatele, tak bude nějakou dobu trvat, než se na výměnu výtahu našetří,“ tvrdí Šimeček.

Za spolehlivost výtahu odpovídá podle občanského zákoníku provozovatel – tedy majitel domu, podniku nebo jiného objektu. V případě nehody nese pak plnou odpovědnost.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme