Až petice probudila ministerstvo školství ke změnám v odměňování

Pedagogičtí pracovníci se bouří proti údajné nespravedlnosti v odměňování. Sepsali petici, kterou už podpořilo nejen 26 tisíc lidí, ale i horní komora Parlamentu. Senátoři dnes došli k závěru, že není správné, aby za stejnou práci dostávali lépe zaplaceno vysokoškoláci, než lidé s nižším vzděláním. Právě tento systém zavádí vládní nařízení, platné od začátku letošního roku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

O děti ve školce se starají ředitelka Dvořáková a učitelka Marešová

O děti ve školce se starají ředitelka Dvořáková a učitelka Marešová | Foto: Jíří Hajda

Senátor za ČSSD Marcel Chládek doplňuje, že nesoulad se týká oblasti školství, kde není nutné vysokoškolské vzdělání – je to tedy příklad učitelek v mateřské škole nebo mistrů odborného výcviku.

„Návrh ministra Dobeše je nesmyslný. Je problém, že lidé, kteří mají třeba zemědělskou univerzitu se zaměřením diplomové práce, jak správně dojit krávu, dostanou například v mateřském školství větší finanční ohodnocení než učitelka, která tam léta pracuje a má na to střední pedagogickou školu, kterou zákon uznává jako odpovídající kvalifikaci. Stejně se to týká například mistrů odborného výcviku,“ vysvětluje Chládek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Senátor za ČSSD Marcel Chládek a náměstek ministra školství Ladislav Němec diskutují v Ozvěnách dne o platech pedagogů

Podle něho záleží jak na kvalifikaci, která by měla být zaměřená na pedagogiku, tak na praxi. „Panu Dobešovi se za jeden rok podařilo neskutečné – úplně rozložil systém odměňování ve školství. Nerovnoměrnost v odměňování přiznal už i jeho první náměstek a je velmi alarmující, že to ministerstvo připouští až na základě petice,“ upozorňuje.

Sporné je i navýšení platů začínajících učitelů na 20 tisíc. „S tím bych i souhlasil, ale není tam žádná progrese. Učitel bez praxe tedy dostane 20 tisíc a učitel, který ho zaučuje, má o 3 tisíce méně. Po 20 letech praxe pak dojde k navýšení o necelé 4 tisíce korun. Učitelé se tedy již ozývají, že nastoupí do školství a po 3 letech praxe odejdou do jiné sféry. Může nám takto vypadnout jedna generace pedagogů,“ varuje Chládek.

Třetím problémem je odměňování nepedagogů, které je podle Chládka směšné, až na hranici životního minima. „Uklízečkám, kuchařkám ani školníkům se ani nevyplatí chodit vůbec do práce,“ tvrdí.

Náměstek ministra školství Ladislav Němec přiznává, že musí ministerstvo vyřešit tyto problémy do konce kalendářního roku. „Musí se především sáhnout do zákona 563, který obecně definuje kvalifikace pedagogických pracovníků. Ten materiál je už připravený pro legislativní proces. Dále se musí s ministerstvem práce a sociálních věcí upravit platové tabulky,“ vysvětluje.

„Chceme to sjednotit tak, aby měli pedagogičtí pracovníci jednu tabulku a praxe bude řešena zákonem 563. Vstupuje do toho ještě zákoník práce a katalog prací, který definuje povinnost mít určité vzdělání pro určité kvalifikační předpoklady. Ten nemůžeme měnit a musíme dát všechny tyto předpisy do souladu,“ dodává.

Lucie Maňourová, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme