Babišův výklad, že jde o náklady na kampaň pro rok 2035, je absurdní, říká Outlý z dohledového úřadu

"Je to kampaň na rok 2035 a dokažte mi, že ne," řekl předseda hnutí ANO a exministr financí Andrej Babiš Radiožurnálu. Nová pravidla pro financování předvolebních kampaní platí už měsíc, strany a hnutí však stále hledají způsob, jak přísnější regule obejít. Co všechno se do nákladů na kampaň počítá, a co už ne? V rozhovoru pro iROZHLAS.cz na to odpovídá politolog a člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí Jan Outlý.

Tento článek je více než rok starý.

Rozhovor Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš naposledy před ministerstvem financí

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš naposledy před ministerstvem financí | Foto: Michal Růžička/ MAFRA | Zdroj: Profimedia

Co všechno by se tedy do nákladů na kampaň mělo zahrnout? Co říkáte třeba na výjezd Andrej Babiše na jízdu králů do Vlčnova na konci května, o kterém tvrdí, že součást kampaně nebyl?
Když si vyjede soukromě s rodinou do Vlčnova na výlet, dá si tam párek v rohlíku a jede domů, tak to je soukromý výlet. Pokud je to spojeno s propagací osoby nebo strany, tak je to kampaň. Bez ohledu na to, že to proběhne v rámci víkendového výletu.

Navíc ty jakoby soukromé fotografie nebo videa umisťuje na politickém účtu Facebooku. Řada politiků rozlišuje svoje soukromé a politické aktivity a má třeba i dva profily, což považuji za velmi čisté.

Babiš o volebních výdajích: Žádný článek, žádná kobliha. Je to kampaň na 2035 a dokažte mi, že ne

Číst článek

Takže i video, které reflektuje poslední den Andreje Babiše ve funkci ministra – ačkoli on sám to odmítá - by se mělo do výdajů na kampaň zahrnout?
Andrej Babiš si svůj poslední den nenatočil na mobil a nedal si to soukromě na web, ale pracoval na tom tým profesionálů. Ta sdělení na Facebooku jsou také často sponzorována, takže myslím, že to jednoznačně naplňuje definici kampaně, jak je uvedena v zákoně.

Andrej Babiš se navíc brání tím, že jeho aktivity nemohou být součástí kampaně, jelikož hnutí ANO ještě žádnou kampaň dělat nezačalo. Ta ale odstartovala oficiálně 2. května.
Ano. Oficiální zahájení kampaně je dáno zákonem, dnem vyhlášení termínu voleb ve Sbírce zákonů. Pak samozřejmě je ta obsahová rovina věci. Volební zákon říká, že volební kampaní je jakákoli propagace nebo sdělení ve prospěch kandidáta nebo politické strany včetně jakékoli doprovodné akce, za kterou se platí. Takže podle mého názoru Andrej Babiš nepochybně kampaň zahájil, protože řada těch jeho sdělení, ať už na internetu, nebo na billboardech, naplňují ta dvě kritéria. To znamená: je to sdělení ve prospěch Babiše jako kandidáta nebo strany a současně je to sdělení, za které se obvykle poskytuje úplata.

Politolog a člen úřadu pro dohled nad stranami Jan Outlý | Foto: Reprofoto ČT | Zdroj: Česká televize

Tudíž by se do současných předvolebních nákladů měly počítat i výdaje na kampaň Vize 2035?
Výklad, že se jedná o náklad na kampaň až na rok 2035, je absurdní. Nelze to brát tak, že aktuálním billboardem vás neoslovujeme, ten se týká až roku 2035, teď pro vás nic nemáme. Tak to není. Ty billboardy visí, protože hnutí ANO se snaží oslovit voliče, snaží se získat jejich podporu. To, že se to nazve Vize 2035, samozřejmě neznamená, že v letošních volbách na to voliči nemají brát zřetel. Je to apel na voliče, že pokud bude hnutí ANO u moci, může země za dvacet let dospět do tohoto stadia. Ale k tomu potřebuje hnutí podporu.

„Andrej Babiš sám dosud opakovaně označoval za kampaň proti němu a jeho hnutí všechno možné, včetně přijatého zákona, usnesení Poslanecké sněmovny nebo dotazů novinářů. Takže mě překvapuje, že nyní si pojem volební kampaň vykládá naopak velmi úzce.“

Jan Outlý (Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí)

Takže to jednoznačně směřuje už k této volební kampani. Zákon neřeší, jestli se ta sdělení, ať už ve prospěch, nebo v neprospěch strany a kandidáta, vztahují k těmto volbám, minulým nebo budoucím. Ostatně Andrej Babiš sám dosud opakovaně označoval za kampaň proti němu a jeho hnutí všechno možné, včetně přijatého zákona, usnesení Poslanecké sněmovny nebo dotazů novinářů. Takže mě překvapuje, že nyní si pojem volební kampaň vykládá naopak velmi úzce.

A jak vnímáte otázku mediálních poradců hnutí ANO Marka Hanče, Marka Prchala nebo mluvčí Andreje Babiše Lucie Kubovičové, kteří se na přípravě kampaně podílí? Měly by se do předvolebních nákladů zahrnout i výdaje na tyto jinak dlouhodobé poradce?
Ano, měly. To jsme s kolegy už i diskutovali. Pokud se stálý pracovník dané strany podílí na přípravě kampaně, tak poměrná část jeho pracovní doby, potažmo nákladů na tuto osobu, by měla být do nákladů kampaně zahrnuta. Platí to bezesporu u služeb nakupovaných na faktury, OSVČ, u firem. U zaměstnanců strany to bude patrně složitější. Ty služby, o kterých se bavíme, jsou nakupovány externě. Tito poradci, pokud vím, pracují na externí smlouvu. Tam je to jednoznačné, tam je prostě faktura s položkovým plněním, takže lze jednoznačně říct, co je kampaň, a co ne. V případě mediálních poradců v době volební kampaně předpokládám, že téměř veškerá jejich činnost se bude týkat kampaně.

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš v doprovodu své mluvčí Lucie Kubovičové | Foto: Petr Hloušek/ Právo | Zdroj: Profimedia

Babiš v rozhovoru pro Radiožurnál také poukazoval na to, že Vojtěch Weis je spojen se sociální demokracií, pan Sivera je zase bývalý člen ODS. Můžete zaručit, že úřad bude všechny případné prohřešky posuzovat objektivně?
Vedení úřadu je kolektivní orgán, má pět členů. Samozřejmě každý má za sebou nějakou minulost, v případě dvou kolegů je to politická minulost. Já tedy za sebe nemohu říci, že bych u těch dvou jmenovaných pozoroval jakékoli stranické afiliace. Vyjadřujeme se všichni tak, abychom co nejlépe vyložili ten zákon v kontaktu s realitou, kterou vnímáme kolem sebe. Žádné ovlivňování jsem nezaznamenal. A věřím tomu, že v té nové roli jsou schopní se od minulosti odstřihnout.

Registrace je povinná i pro "třetí osoby"

Nová pravidla se týkají ale všech stran, můžete shrnout hlavní změny?
Změny jsou dvojího typu. Jednak se týkají obecně činnosti politických stran, jednak se týkají samotné kampaně. Je to zákon o politických stranách a zákon o volbách do Parlamentu. Pokud jde o volby, tak to je asi nyní aktuálnější. V zásadě platí, že ode dne vyhlášení voleb, což bylo 2. května, tak do pěti dnů by všechny strany, které se hodlají účastnit voleb, měly mít zřízený volební účet a musí to úřadu oznámit. Ten pak tyto údaje zveřejní na svých stránkách.

Za politický plakát pokuta až 100 tisíc. Na přísná předvolební pravidla mohou doplatit i obyčejní lidé

Číst článek

Registrovat se před volbami musí nejen politické strany a hnutí, ale i tzv. třetí osoby. To je také novinka.
Ano. I třetí osoby se musí registrovat a poté, co jsou registrovány, tak si také musí založit volební účet, a pak udělají to samé co politické strany. Nahlásí zřízení volebního účtu, adresu internetovou, kde ho lidé najdou, a my to pak zase zveřejníme. Prvním krokem je tedy registrace třetí osoby, druhým krokem je oznámení o zřízení volebního účtu.

Kdo tedy může být tou třetí osobou?
Třetí osoba je kdokoli, kdo se hodlá účastnit kampaně bez vědomí politické strany. To znamená, že hodlá učinit prohlášení na podporu nebo v neprospěch nějakého kandidáta nebo politické strany bez dohody s touto stranou. Volební kampaň je v tom zákoně definována jako jakákoli agitace ve prospěch nebo v neprospěch kandidující politické strany, hnutí nebo koalice. Také se potom na něj vztahují určitá pravidla, včetně finančního limitu, který je v tomto případě nižší (1,8 milionu korun – pozn. red.).

Ale ten, kdo bude dělat kampaň se souhlasem dané strany, se nemusí registrovat a náklady na jím prováděnou kampaň se započítávají do nákladů té strany. Asi to bude hodně aktuální tradiční „plotové" kampaně KDU-ČSL. Je zřejmé, že je to kampaň provozována s vědomím a souhlasem strany, musí ji proto nacenit podle ceny obvyklé a zahrnout do nákladů na kampaň.

Sankce

10 000 až 100 000 Kč: není dostatečné označení politického plakátu či billboardu, účast ve volební kampani bez předchozí registrace nebo třetí osoba nezřídí volební účet
20 000 až 300 000 Kč: neevidování nákladů na kampaň na volebním účtu nebo nezveřejnění sponzorů kampaně
30 000 až 500 000 Kč: nezávislý kandidát či politická strana nezřídí volební účet, finanční prostředky na volebním účtu používá na jiné účely než je kampaň či si nevede účetnictví o kampani
10 000 až do výše jeden a půl násobku částky, o kterou byl překročen limit výdajů na volební kampaň

Takže stranám nepomohou ani nějaké slevy, jelikož uvádět musí tržní cenu, respektive obvyklou cenu?
Je to jedna z velkých novinek, že se do prostředků volební kampaně počítá cena obvyklá. Prostředek kampaně je v podstatě cokoli, co stranu nějak propaguje, nebo naopak působí v její neprospěch. To pak pro úřad bude těžký úkol, protože budeme muset stanovovat ceny obvyklé. Strana totiž bude chtít například ušetřit, tak za plakát zaplatí třeba fakticky tisícovku, ale vykázat bude muset i rozdíl mezi cenu obvyklou, která je třeba o devět tisíc vyšší. Vykázat to bude muset jako bezúplatné plnění. Takže strany nebudou muset těch 90 milionů korun fakticky ani utratit, aby dosáhly limitu 90 milionů.

A to by tedy platilo i pro práci dobrovolníků?
Pokud jde o dobrovolníky, dohodli jsme se s kolegy na tom, že budeme rozlišovat dva typy dobrovolnické práce na kampani. Členové strany, kandidáti a jejich rodinní příslušníci jsou dobrovolníky, kteří se na kampani podílejí zdarma, cena obvyklá je zde tedy nula. U ostatních dobrovolníků by strana měla hodnotu jejich práce vykázat jako bezúplatné plnění.

Jak bude úřad pro dohled nad stranami kontrolovat dodržování těchto nových pravidel?
Kontrola se bude odvíjet po několika liniích. Částečně to bude průběžná kontrola týkající se financování kampaní a pak následná, jelikož strany musí do 90 dnů od skončení voleb úřadu předložit vyúčtování nákladů na kampaň. V průběhu kampaně bude úřad samozřejmě muset reagovat na podněty, které obdrží.

90 milionů na kampaň je pro ANO málo. Strana řeší, co nebude muset počítat

Číst článek

Jak je tedy zatím váš úřad spokojen s dodržováním stanovených pravidel?
Zatím se mezi stranami projevují velké rozdíly. Některé jsou vzorné, jiné jako by zkoušely, jak striktně bude úřad volební zákon vykládat. Nedá se říci, že by povinnosti, které vyplývají z volebního zákona, některá ze stran vyloženě ignorovala. Ale stranám vznikly také nové povinnosti ze zákona o politických stranách. Ten se týká všech více než dvě stě stran, včetně lokálních, regionálních, bez ohledu na to, jestli se účastní voleb. Tam některé z nich jako by ani nevěděly, že se jich nová pravidla týkají, takže ta situace je horší.

Má váš úřad možnost chybující strany nějak sankcionovat?
Tu možnost máme, nicméně pravda je, že v některých ohledech zákon není úplně jasný, takže zatím volíme tu cestu, že strany obesíláme s určitým vyrozuměním, vysvětlujeme jim, v čem je z našeho pohledu problém, a vyzýváme je k nápravě.

Proč jste na ně zatím tak hodní?
Právě proto, že zákon v některých pasážích vlastně nehovoří zcela jasně nebo nemusí být všemi vnímán zcela jasně, takže volíme zatím cestu výkladovou a myslím si, že poté, co proběhne tato vlna vyrozumívání a vysvětlování, tak pak už bude spíše prostor pro nějakou restrikci.

Kristýna Guryčová, Jan Pokorný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme