Bárta je pro stavbu jezů na Labi, ne ale hned

Jezy na Labi jsou důležité, v pořadí priorit ale nad nimi stojí dálnice, řekl na své cestě po Ústeckém kraji ministr dopravy Vít Bárta. Chce prý vyvíjet kroky potřebné pro stavbu jezů, ta ale může začít teprve tehdy, až skončí rozpočtové škrty.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jez na Labi | Foto: Marie Matúšů

Podle Bárty to nebude dřív než v roce 2016. Jezy okolo Děčína jsou přitom jedním z kontroverzních témat, která rozdělují občany kraje.

Ředitel vodní sekce Svazu dopravy a ředitel společnosti Česko-saské přístavy Jiří Aster je přesvědčen, že je ministr Bárta stavbě nakloněn. „Jde o to, aby stavba byla spravedlivě posouzena, aby tu dopředu nebyla tak jako za minulé vlády negativní stanoviska,“ řekl Aster.

Přehrát

00:00 / 00:00

O případné stavbě jezů na Labi diskutovali předseda vodní sekce při Svazu dopravy Jiří Aster a Martin Fadrný z Ekologického právního servisu

Podle něj je teď největší šance na stavbu jezů od roku 1990. Zdůraznil, že nejde o spor mezi ekology a betonovou lobby. „Já to vidím jako soutěž mezi jednotlivými druhy dopravy,“ uvedl Aster.

„Navázalo by se na to, co se v současnosti provádí v Německu. Tedy zlepšování plavebních podmínek a naše lodě s nákladem by se dostaly za nižších vodních stavů alespoň do prvního českého přístavu,“ dodal Jiří Aster.

Martin Fadrný z Ekologického právního servisu tvrdí, že jezy na Labi jsou příkladem toho, že za posledních 20 let u nás nikdo strategicky neurčil priority pro investice do velkých dopravních projektů. Jezy by podle něj byly příliš drahé a s velmi malým efektem.

„Nikdo zatím neporovnal tento projekt s možnými jinými investicemi, například do železnice, do obchvatů nebo jiných typů dálničních staveb,“ řekl Fadrný.

Na řece bez poplatků

Aster zdůraznil, že na řece se neplatí žádné poplatky, zatímco za každý kilometr na dálnici nebo železnici platíme Německu, případně dalším státům poplatky. Na Labi je to zadarmo a stát by se této možnosti podle něj neměl zbavit.

„Bez poplatků je to pro dopravce, pro veřejný rozpočet to tak ale není. Musejí se prostavět miliardy. Je tady také otázka dopadu na životní prostředí,“ oponuje Fadrný.

Aster namítl, že na projektech spolupracovali s předními ekology. Upravoval ho například bývalý ministr životního prostředí Ivan Dejmal

Igor Maňour, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme