Bez maturity zůstalo letos na 11 tisíc studentů
Téměř polovina žáků neuspěla u podzimních opravných maturit. Pětina z nich se ke zkoušce vůbec nedostavila, zbytek propadl. Maturitu tak letos nesložilo více než 11 tisíc žáků.
Nejhůře dopadli němčináři a ti, kteří skládali zkoušku z matematiky. V obou případech počty neúspěšných překročily 50 procent.
Podle ministra školství Josefa Dobeše se ukázalo, že některé školy měly na své studenty příliš nízké nároky:
„Jediný, kdo drží krok úplně stejně, jsou gymnázia – 0,6 procenta, státní část 0,7. Jinak všude, ve všech kategoriích škol hluboce, hluboce neobjektivní vyhodnocování úrovně žáků,“ poznamenal ministr.
K podzimnímu termínu se celkem přihlásilo 23.000 studentů. Vysvědčení dostalo jen 52 procent žáků, kteří skládali maturitu v opravném termínu.
Sečteme-li úspěchy a neúspěchy z obou termínů maturit, zjistíme, že bez maturitního vysvědčení je necelých 15 procent středoškoláků. Toho se 5 procent ke zkoušce vůbec nedostavilo, ostatní u ní propadli.
Mohou si zopakovat 4. ročník a připravit se na další maturitu v dubnu. Těm, pro něž je maturita nad jejich síly, budou muset projít kvalifikací.
Zvýšení konkurenceschopnosti
Ministr školství Josef Dobeš v Ozvěnách dne připustil, že takový výsledky maturit očekával. „Buď se to student naučí, nebo to neudělá. Obejít se to nedá.“
„Pokles úrovně českého školství je tak velký, že žákům 2-3 měsíce nedovolily dohnat mezery, které jsou tam letité,“ zalitoval ministr, podle něhož nelze z trendu ustoupit a snížit laťku. „Je třeba si všimnout pozitivního vývoje, že někteří rodiče a děti si začínají zvykat a poprvé se zastavil propad učňů, hlásících se na obory bez maturity.“
„Státní maturita má vést ke zvýšení konkurenceschopnosti našich středoškoláků. Má zvýšit laťku tak, abychom byli srovnatelní s dětmi v Polsku, Německu a na Slovensku,“ zdůraznil ministr školství Josef Dobeš.
Stále je co zlepšovat
„Jsme jedna z mála zemí, která nastartovala plošné testování u maturit prakticky bez problémů,“ říká Pavel Zelený, ředitel centra Cermat, které maturity připravilo. „Znamená to ovšem, že po vyhodnocení jsme nalezli spoustu neefektivních kroků, které v současné době napravujeme,“ dodává.
Především se podle Zeleného změní pořadí zkoušek. Letos se začínalo ústními a končilo písemnými zkouškami, v roce 2012 to bude naopak. Změní se také kalendář zkoušek a výraznou změnou projde i systém hodnocení písemných prací.
Podle Tomáše Feřteka ze společnosti Edu In státní maturity dobře splnily jeden z parametrů, které si od nich slibovali – a to ohlídání spodní laťky. Problém státních maturit tkví podle něj v tom, že od ní chceme příliš rozporné věci, které zkouška ani najednou splnit nemůže.
„Je samozřejmě problém jednou zkouškou ohlídat spodní laťku a zároveň po ní chtít, aby byla vstupenkou na vysoké školy, aby srovnala jednotlivé střední školy mezi sebou a nebo aby zlepšila kvalitu středního vzdělávání,“ vysvětluje Feřtek.