Bezpečnost pražských tunelů hlídá dispečink na Strahově

Automobilová doprava se ve vyspělých metropolích už desítky let schovává pod zem. Třeba v Barceloně nebo v Paříži vede větší část městských okruhů v tunelech a podobně to bude za pár let vypadat i v Praze. Zatím se pět pražských tunelů řídí z centrálního dispečinku poblíž Strahovského stadionu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řídící dispečink pražských tunelů

Řídící dispečink pražských tunelů | Zdroj: ČTK

Místnost, plná obrazovek, počítačů a ovládacích panelů vypadá na první pohled jako velín v elektrárně nebo na letišti. Hlavním smyslem pracoviště je dohled na bezpečnost v tunelech.

Přehrát

00:00 / 00:00

Velín pražských tunelů si prohlédl redaktor Radiožurnálu Jan Herget

Dispečink vznikl při stavbě Strahovského tunelu a dnes, po dvanácti letech, se odsud řídí provoz celkem v pěti tunelech.

Kamerový systém vidí do každého zákoutí a při jakémkoli problému můžou dispečeři okamžitě zasáhnout.

Jak říká náměstek pro speciální stavby Jiří Sládek, jednou z nejnebezpečnějších situací, jaká může v tunelu nastat, je požár.

"Nejmimořádnější událost byla letos v létě. Do tunelu vjelo osobní vozidlo s přívěsem a začalo hořet. V té chvíli zareagovali pracovníci, systém uzavřel tunel a byli přivoláni hasiči," popsal Sládek jednu z takových situací.

Každý pražský tunel se podle něj dá uzavřít během několika sekund - na semaforech naskočí červená a u vjezdů se spustí závory.

Kilometry chodeb a kabelů

Případný požár je zatěžkávací zkouškou také pro vzduchotechniku, která v běžném provozu zajišťuje odvětrávání tunelů. Vzduchotechnická strojovna Strahovského tunelu je až nečekaně velká, zabírá plochu tří tisíc metrů čtverečních.

Technické zázemí, to jsou hlavně kilometry chodeb a kabelů, které jsou schované i v podlaze nebo ve stropu tunelů. Pro případ nestandardní události jsou připravené krizové plány a po vyhlášení poplachu už vše funguje automaticky.

Systém vzduchotechniky dokáže například přesně rozpoznat místo požáru a podle toho upravit proudění vzduchu.

"Odsávací ventilátory samozřejmě odsávají do stropu do vzduchotechnických cest kouř, který při požáru vzniká. Nasávací ventilátory dodávají čerstvý vzduch, aby se tam lidé neudusili. Požár aby se nešířil dál, tak se vytáhne jenom do klapek v místě požáru," vysvětluje řídící technik provozu Milan Tandler.

Dispečink provozu pražských tunelů čeká v příštích letech víc práce než dnes. V roce 2012 přibude šestikilometrový tunel Blanka ze Střešovic do Tróje a plánuje se i výstavba dalších, třeba za Národním muzeem.

Martin Hromádka, Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme