Bezpečnost při rallye zvýší i používání píšťalek

Automobilové soutěže se v České republice budou jezdit i příští rok a bude se na nich pískat. Pořadatel tak zřetelně upozorní diváky na blížící se závodní vozidlo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Český automobilový jezdec Jan  Kopecký  obsadil druhé místo v Rallye San Remo a stejná pozice mu patří i před posledním dílem seriálu Inernational Rallye Challenge

Český automobilový jezdec Jan Kopecký obsadil druhé místo v Rallye San Remo a stejná pozice mu patří i před posledním dílem seriálu Inernational Rallye Challenge | Zdroj: ČTK

Po tragédii na Rallysprintu Uherský Brod, kde před měsícem zahynuly čtyři dívky, se ozývaly hodně silné hlasy, aby se takové soutěže u nás už nepořádaly.

Organizátoři ale argumentují tím, že by se pak jezdily neoficiální závody, bez zabezpečení, a to by bylo ještě horší. A tak se pro příští sezónu výrazně zpřísňují pravidla závodů. Patřit k nim bude i zmíněné pískání.

Pořadatel na trati zapíská a všichni diváci budou vědět, že se blíží závodní vůz, tak jako třeba na Rallye Monte Carlo. S pískáním na píšťalku se občas setkáváme i na našich závodních tratích, třeba na Rallye Bohemia. Zatím to však nebývá pravidlem, a to poněkud z kuriózního důvodu: píšťalky se ztrácejí.

Přehrát

00:00 / 00:00

O pískání na závodech rallye informovala redaktorka Českého rozhlasu Eva Kézarová

Pořadatelé po skončení závodu odnášejí píšťalky domů, čímž způsobují organizátorovi ztráty. Ten pak nemá vůli stále dokola znovu investovat nemalé částky do nákupu těchto drobných bezpečnostních opatření.

Předseda Svazu automobilových soutěží při Autoklubu Pavel Schovánek se v rallyovém prostředí pohybuje už téměř půl století, a tak ví, že velké rezervy jsou ve výchově mladých jezdců. To by se nově mělo změnit. Začínající závodníci budou muset začínat na sériových vozech se slabšími motory a postupnými krůčky se dostávat k silnějším autům.

„Už tohle budeme aplikovat v roce 2013 u takzvaného Poháru České republiky. Tam vyhlásíme vítěze toho poháru pouze za objemové třídy z nižších aut. Z těch velikých aut už ne,“ vysvětluje Pavel Schovánek.

Závodníci s produkčními vozy budou muset na soutěžích mimo republikový šampionát snižovat výkon motoru a na všech závodech bude více retardérů především v obcích a na horizontech, takže tratě budou pomalejší.

Těch opatření k vyšší bezpečnosti rallye je celá řada, ale chce to samozřejmě i spolupráci diváků, protože automobilový sport je o riziku.

„Každý závodník do auta sedá s určitým vědomím určitého rizika i s vědomím největšího rizika čili je to jeho dobrovolné rozhodnutí, ale musíme se pokusit zabránit nehodám s diváky, protože to pochopitelně jak veřejnost, tak i my vnímáme velmi negativně,“ dodává Pavel Schovánek.

Věřme, že i díky těmto opatřením se příští automobilová sezóna na českých tratích obejde bez obětí.

Eva Kézrová, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme