Billboardy u silnic jsou nebezpečné, tvrdí někteří dopravní experti

Část dopravních expertů upozorňuje na to, že billboardy u silnic jsou pro řidiče nebezpečné. Dokazuje to podle nich i přístup některých evropských zemí - například v Německu či Holandsku reklamní tabule u dálnic nejsou. V Česku se současný stav snaží změnit poslanec ODS Libor Ježek.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

reklamy u silnice | Foto: Jan Rosenauer

Poslanec Ježek v novele takzvaného silničního zákona navrhuje úplný zákaz billboardů. Vláda dnes k jeho návrhu zaujala neutrální stanovisko.

"Právní úprava, která platí od roku 2001, stanovila ochranné pásmo 250 metrů od dálnice, kde by billboardy neměly být. Zároveň ale povolila umísťování billboardů. Takže je to trošku Kocourkov," řekl v Radiofóru poslanec ODS Libor Ježek, který chce prosadit zákaz všech reklamních poutačů u silnic.

Přehrát

00:00 / 00:00

Měly by se kvůli bezpečnosti zakázat reklamní billboardy u dálnic? v Radiofóru debatovali poslanec ODS Libor Ježek, prezident Asociace reklamních agentur Pavel Brabec a náměstek ministerstva dopravy Tomáš Kaas.

Každá pevná překážka může podle něj způsobit ztrátu lidského života. Podle něj ze statistiky dopravní policie vyplývá, že při nárazu na pevnou překážku je ztráta životů v rozsahu stovek za rok.

"Ministerstvo nemá přímo studii o tom, jaký mají vliv reklamy u silnic na nehodovost. Nicméně ze statistik jasně vyplývá, že je velké množství nehod, kdy řidič nevěnuje pozornost řízení," uvedl v Radiofóru náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas.

Ministerstvo se podle něj ztotožňuje se záměrem zpřísnit eventuálně úplně zakázat reklamní zařízení v ochranném pásmu dálnic a rychlostních silnic.

Billboardy jsou jednou z forem komerční informace

"Reklamní agentury se zákazem billboardů nemají až tak co do činění. Většinou nejsou majiteli a provozovateli reklamních ploch. Agentura je ta, která to zprostředkovává," reagoval prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.

Pokud je umístění reklam u silnice legální, jsou ale podle něj billboardy jednou z forem komerční informace, kterou může veřejnost dostat.

Peníze z reklam u silnic a dálnic dostává podle Kaase majitel pozemků, na kterých stojí reklamní zařízení. "Pokud se jedná o zvláštní užívání, což znamená, že je to přímo na silničním pozemku, pak z toho má zisk majetkový správce, což je Ředitelství silnic a dálnic," dodal.

Snahu poslance Ježka odstranit od dálnic a silnic billboardy vítá David Ondráčka ze společnosti Transparency International. Ta už před časem upozornila také na finanční stránku problému - na to, že smlouvy s reklamními agenturami jsou pro stát nevýhodné. "Je to klasický příběh nakládání se státním majetkem, kdy s ním úředníci nenakládají jako se svým vlastním," uvedl Ondráčka.

Katka Brezovská, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme