BIS prozradila, na čem 20 let spolupracuje s armádou. Výcvikem řidičů do krizových situací prošlo 8500 lidí

Přesně dvacet let běží projekt, v rámci kterého spolupracují česká kontrarozvědka a ministerstvo obrany, a společně cvičí řidiče armády a dalších bezpečnostních složek, jak zvládat krizové situace. O existenci projektu s názvem Riders v pátek úplně poprvé informovala Bezpečnostní informační služba. Ředitel BIS Michal Koudelka také předal pamětní medaile lidem, kteří se o projekt zasloužili.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Michal Koudelka

Michal Koudelka | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Tím nejcennějším na projektu Riders je spolupráce všech bezpečnostních složek, které celou dobu sdílejí nejlepší ze svých zkušeností a vzájemně se ve výcviku obohacují,“ uvedl při předávání medailí ředitel BIS Michal Koudelka.

Není otázkou, zda Rusko použije dezinformační kampaň, ale jak, varuje šéf BIS před eurovolbami

Číst článek

Ceremonie se účastnil i generál Ivo Střecha. „Kvalitativní rozdíl mezi vojáky, kteří výcvik v projektu Riders absolvovali, a těmi ostatními, je obrovský. Dnes si neumím představit, že bych vojáky poslal do náročné mise bez znalostí a zkušeností, které při tomto výcviku získali,“ ocenil projekt Střecha.

‚Divoké začátky‘

Smlouvu o projektu Riders, která právně ukotvila specializované výcviky řidičů armády a dalších specializovaných bezpečnostních složek, ministerstvo obrany a BIS podepsaly v květnu 1999. Formální spolupráce obou institucí tak měla řešit problém řidičů s nedostatkem zkušeností z krizových situací.

Výcvikem řidičů byl tehdy pověřen Jaroslav S., bývalý automobilový závodník. „Začátky byly docela divoké. S autem jsem to uměl vždycky dobře, ale o taktice a bojových podmínkách jsem věděl něco málo jen z vojny,” uvedl Jaroslav.

„V roce 1993 nám moc pomohla ochranná služba prezidenta republiky. Oni nám dali první výcvik, ukázali strategii jízdy s chráněnou osobou, jak se řadit v koloně, jak být připraven na nečekaný útok,“ vzpomínal Jaroslav na začátky projektu.

Okamura tvrdí, že dostal dopis, podle něhož chce BIS zničit SPD. ‚Naprostý nesmysl,‘ reaguje mluvčí

Číst článek

O takto vycvičené řidiče se postupem času začaly zajímat i další bezpečnostní složky včetně Útvaru pro rychlé nasazení.

Podle generála Ivo Střechy se řidiči, kteří výcvikem prošli, osvědčili i v bojových zónách. „Byl jsem v Afghánistánu a měl možnost pracovat s týmem lidí, kteří prošli přípravou s BIS i s týmem lidí, kteří touto přípravou neprošli. Rozdíl, primárně při přesunech v konvojích v členitém terénu, ovládání vozidel, technice jízdy v krizových situacích i mimo obydlená území, byl markantní. Ve stejném duchu se dá mluvit i o schopnostech provádění ochrany tzv. VIP personálu,” uvedl Střecha.

Ocenění udělil ředitel BIS téměř dvěma desítkám osobností, mimo jiné někdejšímu veliteli 4. brigády rychlého nasazení a dnešnímu náčelníku Generálního štábu Armády České republiky generálu Aleši Opatovi, či bývalému předsedovi vojenského výboru NATO generálu Petru Pavlovi. Ocenění byli i dva důstojníci BIS, kteří za projektem stáli od jeho počátků.

Celkem se projektu Riders za dvacet let zúčastnilo téměř 8 500 osob.

cha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme