Bitva o pozemky nad metrem D: Praha se stížností u Ústavního soudu neuspěla

Ústavní soud odmítl stížnost Prahy proti verdiktu, jímž justice zrušila změnu územního plánu zpřesňující koridor plánovaného metra D. Správní úsek Městského soud v Praze změnu zrušil v červenci 2015, loni Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost města.

Brno/Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražské metro (ilustrační foto)

Pražské metro (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Justice podle ústavní stížnosti postupovala formalisticky. Ústavní soud ale verdikt potvrdil, zdůraznil význam a široký dopad územního plánování i důležitost právních předpisů, které proces upravují. Úkolem soudů je dohlížet na jejich dodržování.

Praha musí předělat celý územní plán pro trasu metra D, rozhodl Nejvyšší správní soud

Číst článek

"To je důležitou povinností správních soudů a rozhodně je za takovýto postup nelze shledávat jako přepjaté formalisty, zasahující do práva na samosprávu. Naopak správní soudy jsou povinny při soudní kontrole chránit veřejná subjektivní práva osob i veřejné zájmy, které mohou být nezákonnými postupy při územním plánování dotčeny," stojí v usnesení.

Zrušená změna územního plánu se týkala pozemků v okolí Thomayerovy nemocnice v Krči a pozemků mezi budoucími stanicemi Nové Dvory a Písnice. Změna tam umožňovala budovat metro na pozemcích do té doby vedených jako územní rezerva.

Soud změnu územního plánu zrušil proto, že magistrátní odbor životního prostředí v dokumentaci nevysvětlil, proč nepožadoval vypracovat posudek SEA o vlivu koncepcí staveb na životní prostředí. Metro D spojí centrum s jižní částí města. Vyjde podle odhadů na 50 miliard korun. Jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče.

Stavba metra D začne v úseku z Pankráce na Olbrachtovu, kde je nejsnazší získat potřebné pozemky. Město má totiž potíže s výkupy zejména v Krči. S vlastníky dlouho vyjednávalo o dohodě, která umožní Praze stavět metro, vlastníkům zase uskutečnit developerské projekty.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme