Bodový systém podle odborníků snížil nehodovost o pětinu
Nehodovost se v Česku po zavedení bodového systému od 1. července snížila přibližně o pětinu. Pokles je patrný v počtech usmrcených i zraněných účastníků silničního provozu, řekl dnes ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. Připustil ale, že řidiče dosavadní ostražitost opouští a opět začínají ve větší míře porušovat předpisy.
"Situace se výrazně zlepšila především v červenci, kdy za prvních 14 dnů poklesl počet usmrcených ve srovnání se stejným obdobím loňska o 80 procent. Postupně se ale situace vrací do starých kolejí," uvedl Mikulík. Doplnil, že je nutné znovu se vrátit k častějším policejním kontrolám na silnicích.
O výhodách bodového systému diskutují v těchto dnech v Brně dopravní experti z celého světa. Všichni se shodují, že systém je jednou z neúčinnějších zbraní v boji s neukázněnými řidiči.
Statistiky ukazují, že od ledna do října u nás zemřelo na silnicích 850 lidí. To je o 19 procent méně než ve stejném období loňska. Odborníci očekávají, že letos počet obětí nehod nepřekročí tisíc, což je podle nich výsledek zavedení bodového systému.
V minulosti umíralo ročně na komunikacích okolo 1200 lidí. Počet zraněných při nehodách poklesl ve srovnání s loňskem o 15 procent. Právě počty mrtvých a zraněných jsou podle expertů důležitějším a přesnějším ukazatelem než srovnávání vlastního počtu nehod.
Přes určité dílčí nedostatky by podoba bodového systému měla být zatím zachována, soudí Mikulík. "V každém případě se očekává, že by měly být odstraněny systémové nesmysly, kupříkladu postižení cyklisty, který spadne z kola a sám se zraní, ale nemělo by se sahat do základu tohoto systému. Postoj ministerstva je takový: ponechme tento systém jeden rok, průběžně ho vyhodnocujme a pak navrhněme případné úpravy," doplnil ředitel.
Dopady bodového systému již pocítilo na vlastní kůži asi 180.000 z celkem šesti milionů řidičů registrovaných v Česku. Za pět měsíců dostalo 74 řidičů 12 trestných bodů, čímž přišlo o řidičský průkaz. Dalším 26 řidičům k tomu nyní zbývá podle dostupných statistik pouhý bod. Nejvíce bodů si připsali Jihomoravané, obyvatelé Moravskoslezského kraje a Prahy. Naopak nejméně jich mají na kontě lidé z Pardubického kraje.
Nejčastějším přestupkem je nepřiměřená rychlost ve městech a obcích. Denně je za ni průměrně pokutováno 430 řidičů, přičemž sto z nich překročí stanovenou rychlost dokonce o více než 20 kilometrů v hodině. Každý den asi 33 obyvatel republiky dostane pokutu za telefonování za jízdy, 23 za nezastavení na značce Stop a osmi jsou připisovány body za jízdu pod vlivem alkoholu.
V Evropě má bodový systém celkem 21 zemí. V mnoha ohledech se liší. Například na Maltě se týká pouze řidičů-začátečníků. V Německu, které má systém již 32 let, může být po dosažení 18 trestných bodů odebráno řidičské oprávnění až na pět let. Rakousko a Dánsko zase uplatňuje zásadu třikrát a dost, kdy je při třetím přestupku během dvou let odebrán řidičák.