Bodový systém se mění, některé přestupky vyřeší domluva

Od 1. srpna začala pro více než 5 miliónů řidičů platit nová pravidla. Především se mění tresty za dopravní přestupky. Některé budou bez bodového postihu. Naopak za ty vyloženě nebezpečné budou trestné body přibývat rychleji. Bodovaných přestupků také ubude, z původních 44 je jich ode dneška 27.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Policejní kontrola - důkladná kontrola technického stavu vozu

Policejní kontrola - důkladná kontrola technického stavu vozu | Foto: Pavel Pavlas

Kromě základních přestupků, ohodnocených pokutou do 2000 korun na místě, byly dosud pevně stanoveny sazby, které policista musel respektovat. To se ale od dnešního dne u některých přestupků mění.

Obyčejné přestupky, například telefonování, budou blokově do tisíce korun. Nesvícení do 2 tisíc, stejně jako jízda bez pásů nebo bez autosedačky. Do 2 a půl tisíce korun to bude v případě vjezdu na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, při nedání přednosti, jízdě na červenou, ohrožení chodce na přechodu a překročení rychlosti v obci o 20 a 40 kilometrů v hodině nebo mimo obec o 30 až 50 kilometrů v hodině.

Přehrát

00:00 / 00:00

Změny v silničním zákoně shrnul redaktor Motožurnálu Petr Jansa

„Přestupky, které jsou zařazené do bodového hodnocení, nelze vyřešit domluvou. Podle ustanovení se v takových případech povinně ukládá sankce,“ upozorňuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

U obyčejných přestupků bez bodového hodnocení tedy bude možné vše vyřešit domluvou, jako dosud například špatné parkování. V případě bodovaného přestupku pak bude výše pokuty na policistovi.

„Ten rozptyl teď bude od 100 korun až po 2 a půl tisíce a v každém případě bude záležet na zvážení situace policistou. Nemůžeme diktovat natvrdo žádný sazebník pokut, který by přímo určoval, co a jak může policista uložit, bylo by to v rozporu se zákonem. Nicméně budeme metodicky řešit posuzování jednotlivých situací z hlediska nebezpečnosti,“ dodal Tržil.

Základem má být především to, zda byl spácháním přestupku někdo ohrožen.

Minimální alkohol bez bodů

V některých případech byl bodový postih zrušen, jako například za nerozsvícená světla nebo za alkohol do 0,3 promile. I za minimální množství alkoholu ale nadále hrozí pokuta od 2 500 do 20 000 korun a zákaz řízení od 6 měsíců až na jeden rok.

Přehrát

00:00 / 00:00

Odborník na silniční bezpečnost, bývalý ředitel BESIPu Robert Šťastný na Rádiu Česko

Odborník na silniční bezpečnost, bývalý ředitel BESIPu Robert Šťastný se obává, že to může u řady lidí vyvolat dojem, že alkohol za volantem by mohl být menším problémem než dřív.

„Lidé, kteří měli pocit, že s jedním pivem mohou vyrazit, si ten pocit mohou posílit, byť je to neodůvodněné. To samé je to se svícením, v okamžiku, kdy se dá signál, že to není tolik potřeba, přestane půlka lidí svítit a můžou být zbytečné karamboly,“ varuje Šťastný.

Jak v Ozvěnách dne upozornil Leoš Tržil, o problematice alkoholu za volantem se hodně diskutovalo. Zdůraznil zároveň, že nedošlo k žádnému průlomu nulové tolerance.

„Rovněž nedošlo ke zmírnění sankci, protože i za nepatrné množství alkoholu – i do 0,3 promile – je možné uložit zákaz řízení od 6 do 12 měsíců a peněžitou sankci. Jedinou změnou je, že do 0,3 promile nepřijdou řidiči o body. Naopak u hodnoty nad 0,3 došlo ke zpřísnění, kde vše je bodováno 7 body,“ uvedl.

Značky upozorňující na radary končí

Novela přináší také obnovené pravomoci městských strážníků měřit rychlost tam, kde jim to schválí státní policie, a to bez cedulí, které na takovou kontrolu dosud musely upozorňovat.

„Co se týká měření městskou policii, nemění se v zásadě nic na tom, že mohou měřit pouze na místech určených Policii ČR. Nebudou tam ale značky, které se v praxi ukázaly jako nadbytečné. V místech, kde značka byla řidič jel podle předpisu, a když projel koncem úseku měření, tak zrychloval,“ vysvětlil ředitel Služby dopravní policie, Leoš Tržil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Změny, které přináší novela silničního zákona, jsme rozebrali v Ozvěnách dne s ředitelem Služby dopravní policie, Leošem Tržilem a s předsedou Asociace autoškol, Ondřejem Horázným.

Připomněl, že pravidla pro určení míst měření rychlosti platí od 1. ledna 2009. A průběžně jsou místa vyhodnocována a aktualizována. „Nepředpokládám, že by mělo dojít k masivnímu povolování míst dalších. Pravidla nastavená v roce 2009 zůstávají v platnosti,“ dodal.

Po 12 bodech k psychologovi

Další novinka se týká takzvaného vybodování. Člověk, který nasbírá 12 bodů a bude po uplynutí ročního zákazu řízení chtít opět usednout za volant, bude muset absolvovat psychologické vyšetření. Šéf Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček zdůraznil, že toto vyšetření může vykonávat pouze akreditovaný psycholog.

Přehrát

00:00 / 00:00

Šéf Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček byl hostem Ranního Interview Radiožurnálu

„Takový psycholog úspěšně absolvoval dvouleté postgraduální studium, má nejméně 3 roky praxe v dopravní psychologii a má adekvátně technicky i materiálně vybavené pracoviště,“ řekl Hudeček.

Psychotesty pro nenapravitelné hříšníky už mají v sousedním Německu, říkají jim ‚idiotentest.‘ Platí se za něj a ceny začínají na 500 eurech. I u nás si řidič bude muset test zaplatit ze svého, tak drahé jako u našich sousedů to ale nebude. Podle Hudečka se bude vycházet z ceníku ministerstva zdravotnictví.

„Maximální cena za hodinu práce psychologa je 585 korun. Celé vyšetření trvá v průměru 4 až 5 hodin. Cena tak bude podle mě kolem 2 tisíc korun,“ myslí si Alois Hudeček.

Předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný označil psychologické vyšetření za 'ne příliš šťastně zvolenou úpravu'. Podle něj ho totiž bude muset podstoupit každý řidič, který se vybodoval bez ohledu na to, za co se vybodoval.

Igor Maňour, Jan Pokorný, Petr Jansa, Veronika Sedláčková, Karolína Koubová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme