Bohaté Čechy, chudá Morava? Mapa koncentrace automobilů

Kde jezdí nejvíc osobních aut, traktorů a veteránů? Kde se koncentrují malé motocykly a kde sněžné skútry? Odpovědi najdete v mapě s počty registrovaných vozidel pro každou obec.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Malá ochutnávka před setkání majitelů historických starých automobilů a motocyklů

Malá ochutnávka před setkání majitelů historických starých automobilů a motocyklů | Foto: Zdeněk Trnka

Centrální registr vozidel obsahuje data o 4,6 milionech osobních aut a třech milionech dalších dopravních prostředků. Znají ho i neřidiči: nefunkční databáze a nekonečné fronty rozčilených řidičů stály před dvěma lety křeslo ministra dopravy Pavla Dobeše.

Informace o typu vozidel z registru propojil Český rozhlas s údaji o počtu obyvatel ve všech obcích. Vznikla tak mapa koncentrace automobilů, autobusů, traktorů, tahačů, malých i velkých motocyklů nebo veteránů. Obce, v nichž je koncentrace vybraného typu vozidel nejvyšší, poznáte podle sytější barvy.


Mapa ukazuje několik zajímavých trendů; například jasnou převahu Čech nad Moravou v koncentraci osobních automobilů. Na první pohled to vypadá na významný rozdíl mezi tradičně bohatším západem a chudším východem republiky.

Potvrzují to i detaily: vůbec nejvyšší koncentraci registrovaných osobních aut (146 na 100 obyvatel) mají Choťánky u Nymburka, následují pražské satelity Modletice a Čestlice. Hlavní město a jeho satelity táhne ve statistice vzhůru i fakt, že zde má své sídlo a registrované služební vozy velké množství firem s celostátní působností.

V Čestlicích u Prahy je registrováno třikrát víc aut než lidí. Zavádějící statistika, říká starosta

Číst článek

Absolutně nejnižší podíl (3, respektive 5 aut na 100 obyvatel) vykazují obce Poličná a Krhová na Vsetínsku. Vysvětlení? Obě obce se před několika málo lety odtrhly od Valašského Meziříčí, většina tamějších řidičů má pravděpodobně vůz stále úředně přihlášený v sousedním městě.

Další nejméně motorizovanou obcí v Česku je Těchobuz na Pelhřimovsku (22 automobilů na 100 obyvatel). I to má ale logické vysvětlení: v Těchobuzi sídlí Ústav sociální péče, jeho klienti tvoří v malé obci významnou část obyvatelstva. Proto Těchobuz vystupuje i z dalších statistik, například vysokou koncentrací svobodných mužů.

Lidský faktor

Nevyvážená je i mapa koncentrace malých motocyklů. Ty se bez srozumitelné logiky soustředí v okolí několika středně velkých měst - Bruntálu, Vsetína, Dačic, Nového Bydžova nebo Příbrami. Koncentrace se navíc často mění skokově s hranicemi okresů.

Obojí naznačuje zkreslení lidským faktorem - například různou měrou lokální tolerance vůči neregistrovaným mopedům nebo pečlivostí při zapisování dat.

Ministertvo dopravy se na náš dotaz ohledně možných zkreslení nevyjádřilo. Samo spíš tápe: registr před třemi lety zdědilo po ministerstvu vnitra a jeho správu v časové tísni svěřilo bez tendru externí firmě ICZ. Některé části registru se navíc přepisují ještě z papírových kartoték.

Marcel Šulek, Jan Boček, Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme