Boj o víkendové jízdy kamionů pokračuje
Boj o omezení kamionové dopravy v Česku neutichá. Ostrý spor autodopravců a zelených se rozhořel poté, co se premiér Mirek Topolánek sešel na začátku týdne s vedením ČESMAD Bohemia a slíbil stažení novely zákona, která má omezit provoz kamionů, z jednání vlády.
Ministr životního prostředí a předseda Strany zelených Martin Bursík boj o celoroční omezení jízd kamionů v pátek a v neděli na českých komunikacích nevzdává.
Pouhé dva dny po setkání premiéra s autodopravci mluvil s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. Přestože byla schůzka připravená dlouho dopředu, zmínil na ní Bursík pro něj klíčovou událost posledních dnů - ohrožení přijetí novely zákona o pozemních komunikacích vládou.
"Jsme připraveni k jednání. Předpokládám, že uděláme dohodu s premiérem, že se dohodneme na tom, kdy návrh půjde na vládu, a že se dohodneme i na konsensuálním textu toho pozměňovacího návrhu nebo, což je snad ještě důležitější, na tom, v který čas dojde k omezení kamionů," uvedl Bursík.
Souhlas sejít se s premiérem nad tématem pátečních jízd kamionů vyslovil i ministr dopravy, jak potvrdil jeho mluvčí Karel Hanzelka. "Pánové se dohodli, že se co nejdříve setkají na úrovni pan premiér Topolánek, vicepremiér Bursík, ministr dopravy Řebíček a budou hledat společnou řeč o tom, jak s kamiony dál. Těžko v této chvíli odhadovat, co bude dál, všechno je možné," řekl Hanzelka.
Premiér s ministry dopravy a životního prostředí by se měli sejít do středy příštího týdne, protože ve středu zasedá vláda. Na té by se měla, alespoň podle představ Martina Bursíka, novela o kamionové dopravě projednat. Pokud novela nezačne platit od Nového roku, pohrozil šéf zelených odchodem z vládní koalice.
Spor o téma se zdá vyhrocený i kvůli rozdílným podkladům, které má každá ze stran k dispozici. Generální tajemník sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar v duelu Radiofóra řekl, že studii ministerstva dopravy zpracovávali studenti a označil ji za paskvil. "Musím se vší odpovědností konstatovat, že tu studii znám. Studie vznikla zhruba za jeden týden, podle mých informací ji dělali studenti a je to takový paskvil, jaký jsem za svou profesní kariéru ještě nezažil," tvrdí Špryňar.
Bursík odmítl na Špryňarova slova podobným způsobem reagovat. "Nedovedu si představit, že by se profesor Moos, profesor Skuhrovec a profesor Lehovec plus další tři docenti podepsali pod něco, co nepsali. To byste musel prokázat," podotkl Bursík.
Podle autodopravců hovoří studie ministerstva dopravy o autech nad 3,5 tuny. Špryňar ale poukazuje na to, že je třeba hovořit o nehodách, které způsobila vozidla nad 7,5 tuny, tedy klasické kamiony.
Duel Martina Bursíka a Martina Špyňara v Radiofóru si můžete poslechnout v Rádiu na přání.
Jiří Novotný z Centra dopravního výzkumu Radiožurnálu řekl, že více než počet způsobených nehod je mnohem větší problém s jejich vážnými dopady. "Kamiony se podílely na celkovém počtu nehod v roce 2007 pěti procenty. Dá se říct, že tento počet je poměrně nízký, ale dopad nehod velkých kamionů je daleko znatelnější," uvedl Novotný.
Podle nezávislého experta na dopravu Stanislava Humla by měla o omezení jízd kamionů rozhodnout Evropská unie. Rozdílná omezení v jednotlivých členských zemích totiž způsobují kolony kamionů v té zemi, kde je právě v ten okamžik jízda nákladních aut povolená.