Na trati mezi Komínem a Pisárkami bude dvouletá výluka. Důvodem je stavba brněnského okruhu

Brňany čeká pravděpodobně od 1. září 2020 dvouletá výluka tramvajového provozu mezi Komínem a Pisárkami. Tramvaje ustoupí stavbě velkého městského okruhu u Žabovřeské ulice. Zároveň se díky tomu stavba čtyřpruhové silnice zkrátí o dva roky na necelé čtyři roky, což znamená, že hotovo by mělo být do konce roku 2023, řekli ve středu ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala a provozní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tramvaje ustoupí stavbě velkého městského okruhu u Žabovřeské ulice. Zároveň se díky tomu stavba čtyřpruhové silnice zkrátí o dva roky na necelé čtyři roky, což znamená, že hotovo by mělo být do konce roku 2023 (ilustrační snímek) | Foto: Anna Vavříková | Zdroj: Profimedia/MAFRA

Původně se počítalo s tím, že stavba Žabovřeské bude trvat pět a půl roku a tramvajové výluky budou pouze o letních prázdninách a o víkendech. Brno však nakonec přistoupilo na požadavek silničářů, kteří nyní budou moct stavět tunel pro tramvaj a galerii pro silnici zároveň, uvedli David Fiala i Jan Seitl na tiskové konferenci.

Brno testuje ‚trojčata‘. Cestující se mohou svézt netradiční tramvají se třemi vozy

Číst článek

Stavba mezi Pisárkami a Jundrovským mostem se totiž bude dělat ve velmi omezeném prostoru, na jedné straně teče Svratka a na druhé straně jsou skály Wilsonova lesa. Zatímco ve směru ke Komínu pojedou auta galerií, směrem do Pisárek pojedou na silnici zavěšené nad řekou.

Současná tramvajová trať zanikne a posune se o několik metrů východním směrem, tunel z Pisárek bude měřit půl kilometru. Než se tramvaje páteřní linky 1 vrátí na svou trasu, budou muset lidé využívat náhradní dopravu.

Rekonstrukce kolejí

Opatření chystá dopravní podnik několik. „Linka 11 bude jezdit až z Ečerovy a také vznikne linka x11, na kterou nasadíme velkokapacitní soupravy a které spojí Bystrc, Komín, Žabovřesky, Českou a hlavní nádraží, pojedou po Minské a Veveří,“ řekl Seitl.

Linka 1 bude jezdit z Řečkovic do Pisárek a spojení Bystrce a Komína s Pisárkami, výstavištěm a Mendlovým náměstím zajistí s přestupem u Vozovny Komín posílené okružní autobusové linky 44 a 84 s přímým dispečerským řízením a vloženými vozy. Od Vozovny Komín bude také jezdit na zastávku Bráfova tramvajová linka x1.

Znečištěné ovzduší v Česku. Nejhůř dopadla křižovatka u I. P. Pavlova v Praze

Číst článek

Aby tato opatření mohla fungovat, musí se do začátku výluky stihnout zrekonstruovat tramvajový pás v ulici Veveří, což dopravní podnik několik let na žádost města odkládal. Na Konečného náměstí je pak potřeba prodloužit nástupní ostrůvky na 70 metrů, aby se za sebe vešly dvě tramvajové soupravy včetně velkokapacitní.

Evropské dotace

Podle náměstka primátorky Roberta Kerndla (ODS) město svolilo ke dlouhodobé výluce nejen kvůli urychlení stavby, ale i kvůli tomu, že evropské dotace musejí být proplacené do konce roku 2023.

Zároveň uvedl, že pro město jsou cestující v MHD prioritou, proto je vedení Brna připravené během výluky operativně reagovat ve spolupráci s dopravním podnikem a policií na aktuální situaci podobně jako letos v Táborské ulici. Ta se v případě potřeby zcela zavřela autům, aby mohly projet tramvaje a nenabíraly příliš velké zpoždění.

Průjezd Žabovřeskou bude zachovaný po dobu stavby jako dosud, Veslařská a další okolní ulice by se tak neměly zahltit auty víc než dřív. Lidé, kteří pojedou mezi Komínem, Pisárkami a Mendlovým náměstím namísto tramvají autobusem, musejí ale i tak počítat s delším cestovním časem.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme