Brno: Metropole odtahů. Řidiči za ně loni zaplatili přes 30 milionů

V Brně vznikl systém, který potřebuje velké množství odtažených aut. Řidiče stojí desítky milionů, městu jde přitom jen malá část. Problematický je vysoký počet blokových čištění.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Odtah auta v centru Brna | Foto: Zuzana Kopuletá

Loni se na brněnská odtahová parkoviště dostalo 15 tisíc aut. Přibližně polovina za špatné parkování při blokovém čištění, druhá polovina za dopravní přestupky v běžném provozu. Jen samotné odtahy stály majitele 29 milionů korun, další miliony zaplatili na pokutách.

Srovnávat můžeme pouze s Prahou, jinde počty odtahů neznáme: v třikrát lidnatějším hlavním městě bylo ve stejném období odtaženo 24 tisíc aut. Pravděpodobnost, že vám odtáhnou auto, je v Brně dvojnásobná.

Oba typy odtahů - při blokovém čištění a při běžném provozu - mají vlastní pravidla. Provádí je jiná firma, vůz skončí na jiném parkovišti, odtah stojí řidiče jinou částku. Vytvořili jsme tedy dvě mapy odtahů, jednu pro bloková čištění a jednu mimo ně, a v textu se věnujeme každému typu zvlášť. Společné mají to, že je zařizuje firma Brněnské komunikace, a. s., stoprocentně vlastněná a řízená brněnským magistrátem.

Blokové čištění až šestkrát ročně. V jiných městech nejvýš dvakrát

Řidiči ve třech nejlidnatějších částech Brna mají od jara do podzimu neustálou pohotovost: na Brně-střed a v Králově Poli probíhá blokové čištění pětkrát ročně, na Brně-sever šestkrát. Ani zbytek města nezaostává, obvyklá frekvence blokového čištění je třikrát až čtyřikrát do roka. Odpovídá tomu i vysoký počet odtažených aut: 7,5 tisíce. Výjezdy odtahových aut k čištění ulic loni řidiče stály 14,5 milionu korun.

Nikde jinde jsme tak vysokou frekvenci blokového čištění neobjevili. V Praze probíhá dvakrát do roka. V Plzni jednou. V menších městech obvykle jednou nebo dvakrát ročně. Nepoměr je i v ceně za tento typ odtahu: Brňany stojí 1920 korun, Plzeňany 1630 korun, Pražany 1450 korun.

Město - přesněji jeho akciovka BKOM - nicméně na tomto typu odtahů nevydělává, nechává je na externí firmě. "Na odtahy při blokovém čištění v současné době nemáme kapacity," udává důvody Vladimíra Navrátilová z firmy BKOM. "Jsou to sezonní práce, navíc nemáme k dispozici odstavnou plochu pro odtažená vozidla. Zkrátka ekonomicky je pro nás výhodnější varianta, kdy odtahy provádí někdo jiný."

Z každého odtahu dostane 1438 korun odtahovka, 149 korun město

V lednu 2013 z tohoto důvodu BKOM vypsal otevřené výběrové řízení na odtahy aut za 45 milionů korun. Nikdo se nepřihlásil, proto v uzavřeném řízení oslovil jedinou firmu, odtahovku Zdeněk Černý. S tou podepsal časově neomezenou smlouvu na 37 milionů.

Podle Zdeňka Černého je důvod nezájmu ekonomický. "Nikdo se nepřihlásil, protože se to nevyplatí," vysvětluje. "Odtahuju někdy od roku 1999, vystřídalo se tady nějakých šest firem, ale všechny postupně odpadly." Do výběrového řízení neposlal nabídku ani on. "Není to až tak lukrativní, jak to vypadá. Kdyby člověk počítal těch šest měsíců v roce, tak by se tím uživit dalo, ale co měsíce, kdy práce není?" Zakázku tak dostal až poté, co ho BKOM oslovil přímo.

Smlouvu nám BKOM odmítl ukázat, na internetu je ovšem volně přístupná. Podle ní si z každého odtahu, tedy 1920 korun, firma Zdeněk Černý vezme 1438 korun, 333 korun zaplatí na dani z přidané hodnoty a 149 korun zůstane městu. "Z té částky musí samozřejmě zbýt něco, aby chod firmy fungoval," říká Zdeněk Černý. "Ale pokud si lidi myslí, že firma na tom bohatne, tak to tak skutečně není." Černý podle svých slov udržuje flotilu patnácti odtahových vozů, která spolu s pronájmem odtahového parkoviště spolkne většinu výdělku.

Pokud firma neporuší smluvní povinnosti, nemůže město smlouvu jednoduše vypovědět. "Není to obecně znakem solidního zadavatele," komentuje smlouvu právník Michal Čermák, který se zaměřuje na veřejné zakázky. "Solidní zadavatel, pokud má být i dobrým hospodářem, se snaží vyhýbat smlouvám na dobu neurčitou. Po určité době, typicky dvou třech nebo čtyřech letech, je situace na trhu jiná a je potřeba zvážit i aktuální ceny," dodává.

"Ta smlouva je velmi obtížně vypověditelná - jen tehdy, když nebude provozovatel odtahu plnit své povinnosti," doplňuje Čermák. "Naštěstí nebo naneštěstí smluvní strany udělaly chybu a smlouvu uzavřely podle neplatného předpisu, takže možná zde manévrovací prostor pro vypovědění smlouvy je."

Čištění si objednávají městské části. Omezit jejich frekvenci nechtějí

Bloková čištění si objednávají městské části. Za vysokou frekvencí je obvykle prostá snaha o čisté ulice. "Slíbili jsme voličům čisté město, tak se o něj snažíme," vysvětluje místostarostka Brna-střed Jasna Flamiková (SZ). Městská část teď sice přehodnocuje zakázky na čištění ulic, se snížením frekvence blokového čištění ale zatím nepočítá. "Kdyby nemělo Brno tak znečištěné ovzduší s tak vysokým podílem právě prachových částic, tak je asi jednoduché se rozhodnout pro úklid, který nebude tak důkladný," doplňuje Flamiková. "Můžeme na základě nových smluv nastavit menší počet blokových čištění a může se uklízet kolem aut bez toho, že by se uklízelo i pod nimi. Tím ale problém se špínou a prachem zhoršíme."

Brno tak udržuje v chodu systém, který potřebuje vysoké množství odtahů. Na jedné straně ho pohání velká poptávka městských částí po blokovém čištění, na druhé straně zapojení externí firmy s motivací vydělat, nebo - jak říká Černý - přežít. V jiných městech je běžný model, kdy odtahy obstarávají přímo technické služby bez zapojení další firmy. Tlak na výdělek je pak nižší, technické služby jsou financovány přímo městy.

"Podle rozhodnutí nejvyššího soudu se na odtahy musí pohlížet jako na škodu, kterou majitel vozidla způsobil městu," vysvětluje právník Michal Čermák. "Částka, kterou zaplatíte, má být pouze náklady na úhradu škody. Na škodě, když to řeknu velmi zjednodušeně, město nemůže vydělávat. Snaha města má být, aby odtahy byly pro odtahované co nejlevnější."

Vede Merhautova: loni 160 odtahů

Právě Brno-střed vede mezi městskými částmi v počtu odtahů, loni odsud bylo při blokovém čištění odvezeno přes 3 tisíce aut. V Králově Poli jich bylo kolem 1,5 tisíce a na Brně-sever přibližně tisícovka. V okrajových částech a na sídlištích je ročně odtaženo do pěti set aut. V žebříčku ulic suverénně vede Merhautova (162 odtahů) před Údolní (85 odtahů) a Zemědělskou (81 odtahů).

Sezona odtahů loni začala v polovině března a skončila v listopadu. Nejvíc se odtahovalo na podzim, v září i říjnu bylo odvezeno téměř 1,4 tisíce aut. V nejfrekventovanější dny to bylo těsně přes stovku odtahů. Naopak přes prázdniny to byly měsíčně jen desítky aut.

Odkud a kdy se odtahuje na vaší ulici, se ostatně můžete podívat sami. Mapa ukazuje všechny loňské odtahy, po přiblížení dostanete přesná čísla. Pro výběr konkrétní ulice použijte červené tlačítko vlevo nahoře nebo klávesu Ctrl. Den nebo hodinu vyberete v pravém sloupci. Výběr místa a času můžete kombinovat, zrušíte ho tlačítkem Zrušit výběr vpravo nahoře nebo obnovením stránky.

Přesnou adresu u většiny odtahů nenajdete, pouze ulici. Odtahová firma číslo domu neeviduje, smlouva to po ní ostatně nevyžaduje. Zjistit přesná místa, odkud se odtahuje, nelze. U dlouhých ulic je tak umístění odtahů velmi přibližné.

Data k blokovému čištění jsme od městské firmy BKOM dostali až po pětiměsíčním snažení a až na třetí žádost o informace. Předchozí pokusy dopadly například tak, že nám BKOM poslal seznam dní v roce. Pro srovnání - od Městské policie Brno jsme stejná data získali po osmi hodinách od žádosti.

Špatné parkování mimo blokové čištění odtahuje přímo město

Parkování v běžném provozu trestají přímo Brněnské komunikace, a. s., bez angažování externí firmy. Odtahy nařizují strážníci a BKOM je provádí vlastními vozy. Odtažená auta odváží na své parkoviště na rohu Masné a Porážky.

Odtahů v běžném provozu loni bylo, podobně jako u blokového čištění, 7,5 tisíce. Kromě pevné částky 1920 korun je tentokrát ve hře ještě pokuta. Ta se pohybuje mezi nulou v případě odpuštění trestu a 2 tisíci korun. Celkem tedy řidiči za tyto odtahy zaplatili 14,5 milionu korun plus pokuty.

Peníze za odtahy i následné pokuty zůstávají na účtech města, náklady na odtahy neznáme. Víme jen tolik, že BKOM má k dispozici tři vlastní odtahová auta. Teď navíc plánuje koupi dalších.

Nejrizikovější ulice jsou Údolní a Pekařská

Kdy a odkud se odtahuje mimo blokové čištění, jsme psali loni na podzim. Loňská data naše zjištění potvrzují: naprostá většina odtahů - 6,5 tisíce - se odehraje na Brně-střed. Vůbec nejvíc jich je na Údolní a Pekařské (každá 726 odtahů), Veveří (625 odtahů) a nenápadné ulici Vodní na Starém Brně (405 odtahů). Na ní leží i vůbec nejrizikovější brněnská adresa, Vodní 32 (361 odtahů). Nejvíc se odtahovalo v lednu (790 odtahů), nejméně v prosinci (380 odtahů).

Data tentokrát ukazují přesné adresy, městská policie je eviduje poměrně pečlivě. Co naopak v datech chybí, je přesný důvod odtahu. U většiny odtahů strážníci uvádějí pouze velmi obecný paragraf, který vysvětluje, že jde o špatné parkování. Zda šlo o parkování na zákazu stání, zákazu zastavení na placeném parkovišti bez lístku nebo jiný prohřešek, se nedozvíme.

Nelze tak zjistit, jak často strážníci odtahují za málokdy postihované přestupky, které vyžadují lokální znalost - třeba nedodržení třímetrové volné šířky ulice pro každý jízdní pruh. Dalším takovým přestupkem je parkování do pěti metrů od přechodu pro chodce nebo do pěti metrů od křižovatky, za které se odtahuje jen v některých místech. To může být právě případ Vodní 32, kde je jediným problémem blízkost křižovatky. Vzhledem k nedostatkům dat se nicméně skutečný důvod nedá zjistit.

Tomáš Jelen, Marcel Šulek, Jan Boček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme